Пред’явіть страховку! Чому ЄС та Велика Британія зважилися на подвійний удар по морському експорту нафти з Росії

1 червня, 21:00
Сюжет
Ексклюзив НВ
Активісти організації GreenPeace на фоні російського танкера вимагають ввести ембарго на нафту з РФ (Фото:GreenPeace)

Активісти організації GreenPeace на фоні російського танкера вимагають ввести ембарго на нафту з РФ (Фото:GreenPeace)

Автор: Артем Ільїн

Часткове та поетапне ембарго на російську нафту країнами Європейського Союзу може бути посилено серйозними обмеженнями зі страхування морських вантажів. Чому це важливо — пояснює НВ Бізнес.

Країни Європейського Союзу (ЄС) нарешті погодили спільну позицію про поетапне введення заборони на купівлю російської сирої нафти. Вважається, що це один із найболючіших напрямків санкційної політики єдиної Європи. На додаток до цього Польща та Німеччина добровільно відмовляються від постачання нафти трубопровідним транспортом. За словами президента Франції Еммануеля Макрона, вже до кінця року постачання російської нафти до країн ЄС скоротяться на 92%. Залишаться лише незначні обсяги, які надходять до Угорщини, Словаччини та Чехії тією частиною магістрального трубопроводу Дружба, що йде через Україну. І на ці поставки можуть запровадити мито.

Відео дня

Але є одне «але». Росія може перенаправити морські потоки нафти інші ринки. Про це знають у Європі та готуються перекрити лазівку.

Страховий удар

Країни ЄС — вигідний, але не єдиний ринок для російської нафти. Охочі «підставити плече» в обмін на нижчі ціни, напевно, знайдуться. Андрій Коболєв, екс-голова НАК Нафтогаз України, назває таких споживачів "bottom feeders" або «падальниками».

«Далеко не всю нафту Росія зможе перенаправити (я очікую, що не більше 60%) і, що ще важливіше, падальники ніколи не платять ринкову ціну. Від 50 до 70 центів за долар», — пояснює Коболєв.

Схоже, у Європі розуміють, що співпраця Росії навіть із такими країнами несе багато ризиків. Тому ЄС спільно з Великою Британією можуть запровадити додаткові обмеження, повідомили FT та WSJ. Ідеться про заборону страхування морських перевезень нафти.

Найбільші страховики таких вантажів — європейські компанії та британський Lloyd’s of London. Якщо не буде страховки, яку, як правило, забезпечують вантажовласники, то власники суден практично, напевно, відмовлять у перевезенні товару. Особливо якщо це стосується такого складного продукту, як нафта. Адже його супроводжує величезна кількість ризиків.

Ще на початку травня WSJ з посиланням на Ларса Барстада, виконавчого директора компанії Frontline Ltd, яка володіє одним із найбільших у світі танкерних флотів, повідомила, що у світі є трейдери та транспортні компанії, які готові працювати без страховки. Вони, зокрема, допомагали Ірану та Венесуелі обходити західні санкції. Але у випадку Росії є один важливий аспект. Її торгові шляхи проходять через територіальні води країн ЄС, які бояться екологічних ризиків, тому не пустять нафтовий танкер без страховки. Наприклад, Данія, через води якої проходять судна з нафтою з портів Балтійського моря.

З іншого боку, ЄС тривалий час не наважувався на заборону страхування російських нафтових вантажів. Справа в тому, що низка країн, що входять до Союзу, є потужними гравцями на ринку морських перевезень. Це Греція, Мальта, Кіпр тощо. І вони відмовлялися підтримувати цю заборону через побоювання, що їхня частка ринку відійде Великій Британії. Лише після того, як британці погодилися діяти спільно з ЄС, ситуація зрушила з мертвої точки. Адже саме Lloyd’s of London є найбільшим у світі гравцем на ринку морського перестрахування.

Поки що ні ЄС, ні Велика Британія офіційно не коментували запровадження страхових санкцій проти російської нафтової промисловості. Неформально джерела FT і WSJ на страховому ринку повідомили, що менеджмент Lloyd’s попередив єврочиновників про те, що може виникнути складність з ідентифікацією саме російської нафти. Адже до портів Чорного моря надходить і продукція з Казахстану. «Це не найлегша робота у світі, але й не неможлива», — цитує FT обізнаного співрозмовника в Lloyd’s. Тим більше, що страховики мають величезний досвід дотримання санкцій щодо нафтових вантажів з Ірану.

На свій ризик

Чи зможе хтось замінити європейські страхові компанії на цьому ринку? WSJ ще на початку травня поспілкувався з Андреасом Кребсом, представником австрійського страхового брокера GrECo International Holding AG. Він вважає, що цю нішу частково можуть зайняти компанії із країн, які не підтримують санкції проти Росії. Це Туреччина, держави Близького Сходу та Перської затоки.

Ще один потенційний вигодонабувач — Російська національна перестрахувальна компанія (РНПК), повідомило сьогодні російське агентство Інтерфакс. Її єдиний власник — Центральний банк Російської Федерації. Але у діяльності РНПК є низка обмежень. По-перше, це нижчий рівень сум перестрахування у порівнянні з європейськими та британськими компаніями. А танкер нафти — це досить дорогий об'єкт, який несе величезні ризики. По-друге, згадана перестрахувальна компанія створена для роботи на національному російському ринку та для підтримки російських страхових компаній. А особливість глобального судноплавства полягає в тому, що контролером танкера або суховантажного судна фактично може бути громадянин або компанія з Росії, але формально судно з ними не пов’язане. «З морськими перевезеннями (дуже космополітичним бізнесом) все складно: прапор, регістр, реєстрація судна — це питання оподаткування, зручності експлуатації, утримання судна, залучення клієнтів, географії плавання, багато інших важливих аспектів», — сказав Інтерфаксу Микола Галушин, голова страхового брокера та товариства взаємного страхування Ростех. Це може викликати додаткові складнощі для нафтового ринку РФ. Ті танкери, які не ходять під російськими прапорами, не отримають страхової підтримки від Росії.

Подібні дії на ринку цивільної авіації виявилися досить ефективними. Це призвело практично до повної авіаційної ізоляції РФ, до аеропортів якої літають авіакомпанії переважно з близькосхідних та азіатських країн.

FT з посиланням на свої джерела заявляє, що заборона страхування морських перевезень з РФ набуде чинності не раніше ніж через 6 місяців. «І тоді [Росія] отримає великі проблеми з транспортуванням вантажів», — заявив чиновник Єврокомісії на умовах анонімності. Залишається дочекатися офіційної публікації рішення ЄС, в якому будуть детально прописані всі заборони та обмеження, а також терміни їх набуття чинності.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X