Для створення паніки. Росія блокує експорт казахської нафти до Європи

23 березня, 22:38
Сюжет
Завантаження танкера на терміналі Каспійського трубопровідного консорціуму (Фото:Каспійський трубопровідний консорціум)

Завантаження танкера на терміналі Каспійського трубопровідного консорціуму (Фото:Каспійський трубопровідний консорціум)

Експорт казахської нафти до Європи виявився заблокованим після шторму в Чорному морі, який пошкодив нафтовий термінал у Новоросійську. Росіяни вже кажуть, що для ремонту потрібно 1,5−2 місяці, а на Європу чекає дефіцит нафтопродуктів.

Росія посилює тиск на світовий ринок нафти. У порту Новоросійська зупинив роботу експортний термінал Каспійського трубопровідного консорціуму (КТК), яким велося відвантаження казахської нафти. У РФ заявляють, що необхідно усунути збитки після урагану, що може забрати 1,5−2 місяці.

Відео дня

КТК — міжнародний нафтотранспортний проект за участю Росії, Казахстану та міжнародних нафтогазових компаній. Він експлуатує магістральний трубопровід довжиною понад 1,5 тис. км та річною потужністю 67 млн тонн нафти. (приблизно 700 тис. барелів на добу). Близько 80% нафти надходить із родовищ Західного Казахстану, решта від російських виробників. Перевалка на танкери здійснюється у порту поблизу Новоросійська.

Що сталося?

21−22 березня стало відомо, що КТК вивів з експлуатації два з трьох виносних причальних пристроїв терміналу, через які нафта завантажується в танкери. Після сильного шторму у них виявили сильні пошкодження.

«Вказані пошкодження є критичними і не дозволяють забезпечити безпечну експлуатацію пристрою», — повідомила компанія. Ще через день навантаження нафти на танкери було повністю припинено, тому що було зупинено третій причальний пристрій для повного обстеження обладнання.

«Прокачування, прийом трубопроводом на сьогоднішній день проводиться на знижених режимах. У нас поки що є невеликий запас у резервуарному парку», — цитували російські ЗМІ Миколу Горбаня, генерального директора КТК. Він припускав, що до четверга прокачування нафти повністю зупиниться.

Хто споживач

«Торік (через КТК — ред.) було відвантажено 585 танкерів. Я можу назвати основні напрямки. Наприклад, Італія — 213 танкерів, Франція — 39 танкерів, Сполучені Штати — 26 танкерів, Іспанія — 41 танкер і ще низка інших країн», — повідомив Горбань агентству Інтерфакс.

Російська сторона запевняє, що робить усе можливе для якнайшвидшого відновлення роботи КТК. «Проте, за оцінкою фахівців, це займе деякий час, як повідомляли колеги, це може зайняти 1,5−2 місяці відновлення. І в цей період, звичайно, цей обсяг нафти на світові ринки може не поставлятися, що може позначитися на ринках нафти», — сказав віце-прем'єр РФ Олександр Новак у ході виступу в Держдумі.

Казахстан уже опрацьовує альтернативні маршрути для експорту нафти. Але схоже, що Європа на якийсь час може залишитися без істотних обсягів нафти. У Росії вже лякають Європу дефіцитом світлих нафтопродуктів.

«Західні країни можуть бути змушені обмежити або ввести нормування споживання моторного палива», — заявив Новак.

При цьому, за словами Сергія Куюна, директора консалтингової агенції А-95, поруч із КТК продовжує працювати російський нафтоперевалочний термінал. Попри те, що і тут був шторм.

Нагадаємо, що США ввели ембарго на імпорт російських нафти та газу. У Європейському Союзі поки що не прийнято таке рішення і через нього не спостерігається єдності.

Росія є другим найбільшим у світі нетто-експортером нафти після Саудівської Аравії. Казахстан входить до топ-10 країн-експортерів нафти.

Акціонерами КТК є: Російська Федерація ( 24% в управлінні Транснафти, 7% на балансі) — 31%, Казахстан ( представлений Казмунайгазом — 19% і Kazakhstan Pipeline Ventures LLC — 1,75%) — 20,75%, Chevron Caspian Pipeline Consortium Company — 15%, LUKARCO BV — 12,5%, Mobil Caspian Pipeline Company — 7,5%, Rosneft-Shell Caspian Ventures Limited — 7,5%, BG Overseas Holding Limited — 2%, Eni International NANV — 2% та Oryx Caspian Pipeline LLC — 1,75%.

Редактор: Артем Ільїн
Показати ще новини
Радіо НВ
X