HR тренди в Україні. Кого шукають компанії і що мають знати кандидати

15 березня 2023, 10:26

Український бізнес в цілому і HR-підходи зокрема зазнали з початку повномасштабної війни докорінних змін. Що саме змінилося?

Безпрецедентна кількість безробітних, оцінка якої коливається, за даними Національного інституту стратегічних досліджень, від 2,6 до 4,8 млн осіб, зростаючий попит на технічні і робітничі спеціальності у звʼязку з потребою відбудови країни — очевидні реалії нашого життя. Є і інші тренди галузі, які панували у 2022 році і точно перейдуть у 2023-ій. Про ще саме мова?

Реклама

Тренд 1. Культура Work From Home

Через ковід та ізоляцію, а тепер і через повномасштабну війну, досі є актуальним гібридний або взагалі віддалений формат роботи. У працівників уже є чітке розуміння, що до роботи «5 днів в офісі» ніхто не повернеться, а роботодавці, в свою чергу зрозуміли, що немає потреби контролювати робочий процес, а важливо отримати результат. До речі, багато хто в NovaPay ще до війни працював у форматі 4+1. Як-то кажуть, ще до того, як це стало мейнстримом.

Окрім дому, мають право на існування кавʼярні і коворкінги — адже через постійні ракетні обстріли і проблеми з електроенергією працювати з якогось одного місця може бути важко. Не зважаючи на віддалений формат роботи, роботодавці намагаються адаптуватися і забезпечити свою команду якщо не офісами з генераторами, то принаймні оплатити коворкінги.

Що стосується роботодавців, то з 2022 року їхня гнучкість при підборі кандидатів дуже підвищилася: вони готові розглядати претендентів із інших міст, навіть інших країн, головне — потрібна експертиза.

Але в цьому зручному підході є і ложка дьогтю. На жаль, віддалений характер роботи може призвести до того, що співробітники почуватимуть себе відірваними від соціальних аспектів роботи в офісі. Наприклад, завдання нашої компанії на 2023 рік — подолати цей розрив між онлайн та офлайн і створити більш сприятливе робоче середовище для співпраці.

Тренд 2. Ризик не на часі

Ми також бачимо, що бажання змінювати роботу суттєво зменшилося. На початку війни багато бізнесів згорнулося, багато людей втратили роботу, тож тепер фахівці цінують стабільність та надійність наявного роботодавця. Змінювати роботу через заманливу кар'єрну перспективу майже ніхто не ризикує. Це є чи не найстабільнішим трендом 2022 року, який впевнено переходить у 2023-ій.

Тренд 3. Самодостатність працівника

Не можу не сказати про надважливість самоорганізованості та адаптивності працівника, так само, як і готовності до складних умов роботи — починаючи з відключення світла і закінчуючи нестандартними робочими задачами. Думаю, роботодавці набагато більше стануть цінувати софт-скіли спеціалістів. При цьому, змінився підхід до результатів роботи, тобто тепер роботодавці менше звертають увагу на кількість відпрацьованих години, а більше — на загальну результативність та ефективність працівника і команди.

Тож, у 2023 ще більше буде цінуватись самостійність в роботі. Співробітники, які можуть працювати без мікро-менеджменту та готові відповідати за результати своєї роботи, будуть на вагу золота, особливо памʼятаючи про віддалений формат роботи і орієнтацію на результат.

Тренд 4. Українізація

Тут можна б було поставити крапку після однієї згадки тренду, але все ж таки поясню, як він проявляється в роботі. Окрім того, що українська мова нарешті стала єдиною робочою мовою та основною мовою спілкування в професійному середовищі (про другу далі), є ще інші аспекти. Кандидати надаватимуть перевагу саме українським компаніям чи роботодавцям з чіткою проукраїнською позицією, якщо обиратимуть з-поміж кількох. Думаю, що патріотичні цінності стануть одним із критеріїв з вибору кандидата і з боку роботодавця.

Тренд 5. Англійська — the must

Війна змінила вектор багатьох бізнесів, примусивши або підштовхнувши до розвитку у міжнародному напрямі. Зрозуміло, що тепер багато задач пов’язані не тільки з українським ринком, і для того, щоб залишатись успішним, продовжувати сплачувати зарплати і податки, варто шукати своє місце в інших юрисдикціях. Тому у 2022 році дуже виріс попит на спеціалістів із знанням англійської мови. Тепер кожне перше повідомлення про пошук людини на менеджерську позицію містить такий пункт. Якщо раніше про це писали тільки в вимогах до кандидата, а насправді мало цікавились знанням мови, то зараз це часто і мова виконання тестового завдання, і мова співбесіди, і реально робоча мова.

Війна триває вже рік. Ті, хто втратив роботу на початку повномасштабного вторгнення, скоріше за все, вже знайшли собі нову. Крім того, велика кількість людей виїхала закордон, а отже, кількість відкритих до пропозицій пошукачів різко зменшилась. Як результат, активніше відбувається хантинг спеціалістів — і не тільки на топові посади або вузьконаправлених спеців. Мають місце не тільки скорочення, а й нові цікаві job offerʼи. Але це вже тема для іншої колонки.

Показати ще новини