Як працює конкуренція
Авіаперевезення в Україні б'ють усі рекорди. І відбувається це перш за все завдяки посиленню конкуренції і зниженню тарифів аеропортів.
В Україні, на жаль, звикли до існування монополій і їх диктату на ринку. В принципі, період монополізму характерний для розвитку економік всіх країн світу. В кінці 19 - початку 20 століття приблизно те саме відбувалося і в США. Але у випадку з Україною він, здається, затримався на дуже вже довгий період часу.
Тим яскравіше виглядають приклади, коли відмова від монополії дозволила встановити зовсім інші правила гри на ринку.
Рекордне зростання.
Ці слова сьогодні є рідкісними для України. Однак саме так можна назвати те, що відбувається на ринку авіаперевезень.
Згідно з підсумковими статистичними даними Державної авіаційної служби України, кількість пасажирів, перевезених авіаційними компаніями, збільшилася в 2017 році на 27,5% - до 10,5 млн осіб.
Це найбільший показник за всю історію України. Навіть в благополучні 2007 і 2011 роки Україна не знала такого обсягу авіаперевезень.
Причини загалом дві. Перша - держава поставила на дерегуляцію галузі і на зниження вартості аеропортових зборів.
З'ясувалося, що як тільки аеропорт Бориспіль знизив свої тарифи на обслуговування літаків, він отримав максимальні обсяги транзиту за весь час. Збільшивши кількість обслугованих пасажирів у порівнянні з 2016 роком на 22,1%.
Друга - це те, що на авіаційному ринку на відміну від паливного, мобільного зв'язку або електроенергетичного працює безліч операторів.
У минулому році авіакомпанії, які працюють в країні, пропонували десятки нових акцій для пасажирів і змагалися в тому, хто поступиться споживачеві більше.
Пару прикладів.
З 1 липня Turkish Airlines почала пропонувати українським пасажирам послугу Stopover в Стамбулі. Поселяючи мандрівників з Києва, Одеси, Харкова, Львова, Херсона та Запоріжжя, які летять з транзитною зупинкою в Стамбулі, в чотирьох- або навіть п'ятизірковому готелі на добу за свій рахунок. А в чорну п'ятницю взагалі знизила ціни на квитки на 30%.
Ryanair викидав на ринок дешеві - чи не по $20-50 - квитки на честь безвіза з ЄС. Квитків було небагато, але ті, хто зміг їх купити, злітали в європейські столиці за безцінь.
МАУ пішло ще далі Ryanair. У день безвіза вона провела розпродаж 30 тис. авіаквитків до Європи. Особливо великі знижки були на квитки в Брюссель і Вільнюс.
Щось я не пригадую подібних акцій на ринку електроенергії або скажімо в сфері поставок тепла приватним споживачам.
А тому і зростання продажів на цих ринках не спостерігається.
Приклад ринку авіаційних перевезень чітко показує: зростання є там, де тарифи низькі і конкуренція висока.
