Від кіоску з кібершаурмою до багатомільярдного ринку технологій в Україні
За двадцять років ми подолали шлях, на який у деяких країн пішло півстоліття, а багато хто й зовсім не зміг його пройти. Цим варто пишатися.
Слову «стартап» цього року виповнюється 45 років. У 1976 році журнал Forbes уперше використав слово «startup». З того часу світовий інвестиційний ринок кілька разів зазнавав повноцінної «startup panic»: коли і прості домогосподарки несподівано прокидалися мільйонерами, і мільярдери несподівано прокидалися мільйонерами.
Україна всі ці фінансові цунамі благополучно пережила та не помітила. У СРСР стартапам не було місця, у 90-х до них не було діла. 2000-го технологічна екосистема України була схожа на пустелю. А у пустелі цунамі не буває. Зате в ній бувають оази, а за великого бажання можна побудувати і хмарочос. Або місто хмарочосів — Дубай, Абу-Дабі, Лусаїл. Пустеля — це можливості.
Україна почала використовувати свої технологічні можливості у середині двохтисячних. Спочатку несміливо надаючи іншим країнам наш головний ресурс — мізки. Потім аутсорсингові компанії, які робили продукти на замовлення клієнтам зі США та Європи, стали рости як гриби. Українських розробників помітили на ринку. Ми заявили про себе. Це був перший серйозний крок розвитку ІТ-сектора. Але не останній. У нас сотні тисяч осіб, схильних до бізнес-мислення. Це люди з революційними ідеями, причому десятки тисяч із цих ідей мають технологічний характер. І вони почали проявлятися.
12 років розвитку Grammarly — це ще й 12 років розвитку нового мислення на українському ринку
Сьогодні ми всією країною пишаємося тим фактом, що вперше в історії український технологічний стартап Grammarly обігнав за капіталізацією безліч промислових бізнесів та оцінюється у 13 мільярдів. Але не варто забувати, що Литвин та Шевченко запустили свій проєкт у далекому 2009-му. Чому за 12 років ми виростили лише одного технологічного гіганта?
У 2009 році слова «технологічний» та «стартап» були чужими українській інвестиційній спільноті. Тут зароджувалося безліч свіжих ідей і продуктів. Але довкола цього ресурсу не було необхідної інфраструктури. Без інвесторів, культури пітчингу та місць сили, в яких можна озвучити креативні ідеї, обмінятися ними, достукатися до свого ангела — ідеї задихаються. При всьому своєму достатку.
І 12 років розвитку Grammarly це ще й 12 років розвитку нового мислення на українському ринку. Переходу від всепоглинального аутсорсу та експорту мізків до креативних підходів та продажу ідей. Фактично ми перенеслися з індустріалізації в космічну еру і подолали два технологічні уклади за кілька років. У нас діють повноцінні венчурні фонди, а інвестори перебувають у постійних пошуках свого юнікорну. Це мотивує креативні уми займатися тим, для чого вони були створені — генерувати ідеї, продукти та технології. Це дуже надихає.
Я розумію, що такої інвестиційної екосистеми, як на Західному узбережжі, ми поки що не маємо. Але оцінювати треба не вагу, а швидкість. Не капіталізацію в моменті, а темп розвитку. За двадцять років ми подолали шлях, на який у деяких країн пішло півстоліття, а багато хто взагалі не зміг пройти. І хоча це ще не місто-сад у пустелі, під нього закладено міцний фундамент. Щоб не розгубити цих досягнень, сьогодні українській технологічній спільноті необхідно сфокусуватися на створенні повноцінної екосистеми, яка штовхатиме IT-сектор у наступні 20 років. Основні елементи в ній — інвестори та розробники. А значить, наше завдання розвивати інвестиційну спільноту та створювати можливості для програмістів та бізнесменів.

З першим завданням мають справлятися самі інвестори. І цей процес уже розпочався. Нещодавно засновник Concord Сapital і мій друг Ігор Мазепа заявив про створення премії Mazepa Awards для інвесторів. Премія є вкрай цінною для формування повноцінної технологічної культури в Україні. Це майданчик для пітчингу, знайомства авторів ідей із людьми, які можуть допомогти їх капіталізувати. А головне, вона збере в одному місці українських інвесторів і зможе рік у рік демонструвати, як наш ринок технологій, який сьогодні виглядає, як кіоск з кібершаурмою з шаленим вченим за прилавком, стає багатомільярдним світовим лідером.