Тренди української стартап-економіки — часи швидкого успіху пройшли

23 грудня 2021, 21:52

Останнім часом українські стартапи багато разів ставали справжніми ньюзмейкерами. Від рекордного для нашого ринку продажу Depositphotos за $85 млн до $200 млн інвестицій у компанію Grammarly, оцінка якої досягла $13 млрд.

Цифри вражають і, крім свідчення про успіх героїв новин, стають мотиваторами для тих, хто тільки збирається шукати фінансування. Розбираємось із тим, наскільки легко знайти інвестора, якщо ти тільки запускаєш стартап.

Відео дня

Зірки мають світити довго

Часи швидкого успіху вже пройшли. Сьогодні ринок стартапів працює не на енергії хайпу, а фокусується на розумних і довгострокових ініціативах. Це добре видно зі світової статистики: за даними CB Insights загальне фінансування стартапів у 2020 році збільшилось на 14% проти 2019 року. Однак кількість угод за той самий період знизилась на 9%. Такі цифри означають, що найуспішніші проекти отримали більше — їхня частка склала майже половину всіх угод про фінансування (49%). Проте це не означає, що інтересу до новачків немає.

Протягом останнього десятиріччя ринок венчурних інвестицій в Україні активно зростає. Показники справді вражають, адже поки інші сектори долають наслідки криз і спадів, фінансові вливання в стартапи щороку збільшуються в 1,5−3 рази. Українська асоціація венчурного та приватного капіталу (UVCA) і аудиторсько-консалтингова компанія Kreston Ukraine регулярно проводять детальний моніторинг, і за результатами 2020 року українські технологічні компанії уклали з інвесторами 188 угод на суму $533,5 млн. А вже за перші 8 місяців 2021 року вітчизняні стартапи уже залучили більше $380 млн.

Інтерес до українських інноваторів проявляють і вітчизняні, і міжнародні інвестори. При цьому це не тільки традиційно активні США чи Європа, але й, наприклад, Казахстан. Найпопулярніші сектори — ті самі, що й у всьому світі — фінтех, охорона здоров’я (HealthcareTech), освіта (EduTech), FashionTech тощо. Важливі фактори успіху: продукт має бути на перетині ІТ та інших секторів, а також відпочатку мати можливість масштабування до глобального рівня.

Останнім часом з’являється все більше клубів, альянсів чи інших об'єднань, що допомагають інвестувати в стартапи спільно. Проте тут постають питання перевірки ділової добропорядності (due diligence) партнерів, оцінка їхньої репутації на ринку. Фактично, ринок проходить стадію саморегулювання: крім збільшення грошей в індустрії, зростає й експертиза, якою наповнюють індустрію нові бізнес-ангели — як правило, досвідчені серійні ІТ-підприємці.

Фонд фондів та незалежні агрегатори

Головним рушієм українського ринку була й залишається приватна ініціатива. Це відрізняє нас від багатьох інших країн, де державні програми завжди відігравали значну роль. Якщо подивитись на традиційних лідерів (США, Ізраїль, Велику Британію тощо), чи на відносно нових (Естонію та інші країни Балтії, Португалію), то їхній зліт безпосередньо пов’язаний із підтримкою, яку почала надавати стартапам та венчурним фондам саме держава.

Поки інші сектори долають наслідки криз і спадів, фінансові вливання в стартапи щороку збільшуються в 1,5−3 рази
poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

У нас ситуація почала змінюватись лише кілька років тому: з’явились ініціативи Міністерства цифрової трансформації, був створений Український фонд стартапів, що надає безповоротне фінансування в розмірі $25−50 тис. інноваційним компаніям на ранніх стадіях. Нещодавно Фонд додав інструментів підтримки — тепер гранти надаються й для проходження навчальних програм відомих українських та міжнародних акселераторів. Нові форми стимулювання розвитку — принциповий крок, але лише його недостатньо.

Важливою формою прискорення розвитку стартапів та венчурних фондів могло б стати створення так званого Фонду фондів. Його концепція полягає в тому, що держава надає близько 5−15% фінансування, а решту — міжнародні фінансові інституції (наприклад, European Investment Bank, ЄБРР, національні агентства розвитку країн ЄС тощо). Фонд фондів має на конкурсній основі розподіляти кошти між професійними управлінцями фондів (венчурних та прямих інвестицій) для безпосереднього інвестування в стартапи.

Від державних грантів це відрізняється тим, що дозволяє залучити великий додатковий об'єм капіталу в економіку країни з-за кордону, спростити процес фандрейзингу, а також забезпечити неупередженість експертів. Проте поки що цього немає, а індустрія сама виробляє практики, що зв’язують авторів проектів із джерелами фінансування. Один із таких форматів — Investors Book, каталог активних інвесторів в українські компанії, своєрідна карта в світі нової економіки. Investors Book рeалізується Українською асоціацією венчурного та приватного капіталу (UVCA) та Програма USAID «Конкурентоспроможна економіка України» (USAID КЕУ) у співпраці з Міністерством цифрової трансформації України.

Видання містить структуровану інформацію про те, хто інвестує, в які сфери, де саме можна залучити капітал. Ринок потребує впорядкування й верифікації таких даних, адже вони дозволяють розуміти, кому довіряти. Усі фонди, бізнес-ангели, family-офіси та інші типи інвесторів, які включені до каталогу, є надійними гравцями ринку. Цей аспект є принциповим, оскільки процес вибору інвестора (або співінвестора) є таким само відповідальним, як і рішення інвестора вкласти гроші у стартап.

Час знаходити інвесторів

Для розвитку стартапів зараз максимально сприятливий контекст. Звичайно, для цього необхідно мати конкурентний продукт або прототип (це залежить від стадії фінансування), розуміти свою ринкову нішу та конкуренцію в обраній категорії в цілому. Проте навіть якщо все це виконано — треба бути готовими до відмов. Економіка стартапів будується не тільки навколо бажання заробити, але й на спільних цінностях. Це може мати вирішальне значення та ускладнити або, навпаки, спростити підприємницький шлях. Інколи навіть найперспективніші ініціативи отримують сотні відмов поки не знаходять саме свого інвестора, з яким і злітають.

Під час пошуку інвестора, слід звертати увагу на географію інвестування, стадію, на якій інвестор вкладає кошти (може бути посівна, або Раунди А, В тощо), тематику стартапів, які цікавлять, середній розмір чеку тощо. Ці умови визначаються досвідом та експертизою інвестора, а також фокусом фонду. Коли ми готували Investors Book, то зібрали саме таку інформацію, яка стане інструментом для навігації серед інвесторів. Це тим більше актуально сьогодні, коли з’являється конкуренція і серед інвесторів, адже стартапу може бути релевантно не тільки залучити фінансові ресурси, але й разом з тим отримати цінну експертизу, поради чи іншу нематеріальну підтримку.

Наразі в Україні з’являються перші історії успіху: як єдинороги, так і кейси успішного залучення інвестиції, «захоплення» ринків. Зрозуміло, що це результат кропіткої роботи роками, але не варто боятись виходити на ринок. Інвесторів багато і справді перспективна ідея завжди знайде джерела фінансування для розвитку.

Показати ще новини
Радіо НВ
X