«Це елементарна спекуляція». Що відбувається з бензином та чого чекати на АЗС далі

12 травня, 20:42
Чинне регулювання цін має захищати споживачів від спекулятивних дій продавців пального (Фото:SIphotography / Depositphotos)

Чинне регулювання цін має захищати споживачів від спекулятивних дій продавців пального (Фото:SIphotography / Depositphotos)

Попри чинне держрегулювання, ціни на бензин та дизпальне на українських автозаправних станціях продовжують зростати. Своє бачення та прогноз ситуації висловив директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн у спеціальному ефірі Радіо НВ.

Ціни на бензин: очікування та реальність

За словами ведучого ефіру Павла Новікова, мають місце випадки, коли бензин в Україні пропонують за ціною 71,5 грн/л.

«Історія, про яку ви говорите, — це елементарна спекуляція», — відзначив Сергій Куюн.

Відео дня

Це елементарна спекуляція

Експерт вважає, що метою чинного урядового регулювання цін є захист споживачів від спекулятивних дій продавців пального. Він також нагадав, що наразі економічно обґрунтованими є ціни:

  • до 40 грн/л — на бензин;
  • до 45 грн/л — на дизпальне.

«Формула розрахунку граничних цін містить у собі досить великі логістичні витрати та нормативну націнку (7 грн — за дизпальне, 6,5 грн — за бензин). Відповідно, трейдери мають економіку при цьому розрахунку. Звичайно, багато хто не хоче заробляти 6 грн, якщо можна заробляти 26. Тому ми й маємо такі випадки. Уряд має на це реагувати», — пояснив експерт.

Має бути відповідальне споживання

Як зазначив керівник консалтингу А-95, попри дефіцит пального підприємства та інфраструктура продовжують свою роботу. Зважаючи та пріоритетних споживачів, приватні забезпечуються за залишковим принципом.

«Це війна, тому якщо хтось не може поїхати, всім треба зрозуміти, що пальне треба економити. Ми бачимо багато випадків, коли люди дійсно купують про запас. Але треба розуміти, що це пальне могло піти тим, кому воно справді потрібно — у цій великій черзі стоять і волонтери, і ті, кому дійсно це треба. Тому тут має бути відповідальне споживання», — зазначив Сергій Куюн.

Чи пройдено пік дефіциту пального

За словами експерта, попри відчутне нарощення постачання, воно є недостатнім. Тому, на жаль, не можна сказати наразі про те, що пік дефіциту минув.

Сергій Куюн прогнозує, що знадобиться близько двох-трьох тижнів для послаблення чинних обмежень (не 10 л, а хоча б стабільно 20−30 л) та збільшення кількості АЗС, що працює.

Що робить уряд для покращення ситуації

Сергій Куюн відзначає, що наразі уряд дуже активно включився в роботу і буквально в понеділок була велика зустріч у Варшаві. Зокрема, Польща може виступати великим транзитером палива для України та забезпечувати надходження понад 200 тисяч тонн продукції щомісячно.

«Там було, здається, десь 15 представників мереж автозаправних станцій, трейдерів. Проблематика вже стала відомою й уряду. Це об'єктивна проблема, коли ми просто не можемо привезти пальне до України. Тобто українські компанії законтрактували величезні обсяги в європейських портах, на європейських нафтопереробних заводах. Але проблема в тому, що ми не можемо їх привезти. Немає цистерн, локомотивів і головне, що немає координації з боку наших європейських партнерів, які не дуже квапляться з цим. У них усе працює, у них усе добре, але з’являється Україна, якій треба багато та швидко. Тому цей процес, я думаю, що за підсумками цього варшавського форуму буде мати наслідки. Бо дійсно були обговорені всі моменти, які можуть бути. Зокрема там були представники Польщі, Німеччини, Румунії», — Сергій Куюн.

Наостанок експерт висловив сподівання, що наразі вище зазначені домовленості почнуть реалізовуватися та за 2−3 тижні логістику буде налагоджено.

Стратегічний напрямок

Сергій Куюн наголосив на необхідності розуміння фактичного руйнування ринку та системи нафтопродуктозабезпечення.

Це все треба вибудовувати

«Тому що 100% імпорту або 80% споживання ми отримували з Росії, Білорусі та морем. Все це все пішло на західний кордон. Звичайно, інфраструктура там була не готова ні з європейського боку, ні з українського. Тому це все треба вибудовувати», — Сергій Куюн.

Він також зауважив про неможливість інвестиційної діяльності в умовах відсутності безпекової гарантії та захисту інвесторів.

«Спочатку мир, гарантований цей купол чи щось від ракет, а потім можна буде говорити про розбудову. Безумовно, треба будувати свою нафтопереробку. Є для цього можливості, але питання безпеки — першорядне», — підкреслив експерт.

Редактор: Гала Конопля

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X