Друге коло. Чому на АЗС все ще є черги та коли зникне дефіцит бензину та дизпалива в Україні

10 травня, 14:14
Сюжет
Ексклюзив НВ
Дефіцит пального на АЗС (Фото:ResoneTIC / Pixabay)

Дефіцит пального на АЗС (Фото:ResoneTIC / Pixabay)

Автор: Артем Ільїн

Вже президент Зеленський вимагає від Уряду ліквідувати дефіцит палива на АЗС. Йому відповідають, що затримка через європейські порти і обіцяють вирішити питання в другій половині травня. А поки є обмеження та завищені ціни.

У самому кінці квітня міністерка економіки Юлія Свириденко спробувала заспокоїти українців: впродовж тижня в Україні буде ліквідовано дефіцит автомобільного пального. Але ціни на АЗС зростуть, попередила Свириденко.

Відео дня

Тиждень минув. Ціни дійсно зросли, але ситуація на заправках стала ще гіршою. На більшості АЗС бензину немає взагалі, черги розтягуються на години, а деякі гравці ринку не бояться просити за паливо майже 60 грн/л. Тотальний дефіцит поширився навіть на західні регіони, де раніше без проблем можна було купити принаймні преміальні марки бензину. Крім того, активізувалася підпільна торгівля паливними талонами, які купують юридичні особи за безготівковим розрахунком, та інші способи обходу обмежень.

НВ Бізнес з’ясовувало, що відбулося за останній тиждень, та коли в Україні можна буде вільно купити бензин та дизпаливо.

Провина за портами

Середньодобове споживання в Україні становить близько 5000 тон бензину та до 15000 тон дизелю, підрахував Павло Кухта, колишній в.о. міністра економіки України. «За повідомленнями Мінекономіки, з приватних та державних (доступних для цивільного сектору) запасів залишилось на ринку 92500 тон бензину та 81400 тон дизелю. Тобто приблизно на 20 днів споживання бензину та на 5−6 днів — дизелю», — написав він в колонці для НВ, що вийшла 9 травня. І схоже, що поповнювати запаси українські нафтотрейдери не встигають.

Терпець уривається навіть у президента Володимира Зеленського. «На початку минулого тижня ми домовилися, що на цьому тижні вирішимо питання щодо черг [на АЗС]. Тиждень закінчується…», — суворо запитав Зеленський у Свириденко на нараді 7 травня.

«За останні 5 днів ми возимо трохи більше ніж ми споживаємо, — спробувала пояснити Свириденко. — Європа виявилась не готова навіть не в частині ресурсу, а в частині логістики». За її словами, вузьким місцем стали європейські порти: Гданськ, Гдиня, Свіноуйсьце, Констанца, Бургас. «Там затор», — констатувала міністерка. Вона додала, що навіть залучили Дмитра Кулебу, міністра закордонних справ України, «включитися на міжнародному рівні і попросити надати зелений коридор Україні в цих портах».

Що стосується безпосереднього потрапляння бензинів та дизпалива в Україну, то і на залізниці, і на автомобільних шляхах, за її словами, питання вже вирішено. Дійсно, 6 травня Міністерство інфраструктури повідомило, що «Україна та Польща домовились про бездозвільний проїзд вантажівок з паливом».

Але до покращень можна віднести хіба що збільшення лімітів на продаж палива учасникам програм лояльності великих мереж АЗС. Минулого тижня про це повідомили в ОККО, в понеділок — у WOG.

Проте безпосередньо учасники ринку відмовляються коментувати ситуацію та прогнозувати її розвиток. Майже всі вони рекомендують встановлювати мобільні застосунки та з їхньою допомогою моніторити наявність палива та його вартість.

Ціни шаленіють

Крім наявності ресурсу, останні дні все частіше з’являється питання ціни. З минулого року на роздрібному ринку діє формульне ціноутворення з граничними цінами. Це дозволило обмежити зростання вартості пального. Але вдарило по бізнесу, який зменшив маржу. Після того, як російські ракети зруйнували нафтобази, НПЗ та інші об'єкти учасників ринку, ці обмеження впливають все сильніше. Плюс виникла потреба змінити логістику. Наприклад, зник імпорт з Білорусі.

Минулого тижня Кабмін пішов назустріч бізнесу і підвищив середню вартість 1 л палива, яка береться за основу при розрахунках граничної роздрібної ціни. Максимальні роздрібні ціни збільшилися до 42,63 грн та 37,69 грн для ДП і бензинів відповідно. Більшість великих мереж намагаються дотримуватися цього обмеження.

Але не всі погодились грати по правилах. На стелах деяких АЗС в багатьох регіонах України можна побачити вартість бензину від 55 до 60 грн за літр.

АЗС на заході України, де вартість бензину перевищує граничну (Фото: НВ)
АЗС на заході України, де вартість бензину перевищує граничну / Фото: НВ

«Відбиті», — коротко називає їх директор консалтингової агенції А-95 Сергій Куюн. За його словами, це, як правило, поодинокі АЗС або з невеликі локальні мережі. Вони відкрито торгують за цінами, які значно вищі встановлених урядом, і майже дорівнюють європейським. Черг на таких АЗС немає. «Навіщо взагалі таке регулювання, якщо його ніхто не дотримується і не карає за порушення?», — написав Куюн.

Чи стане така практика загальною? Більшість мережевих АЗС не йдуть на відверті порушення граничних цін. Проте, за словами Куюна, частина великих гравців зосередилися на роботі в оптовому сегменті, де немає регулювання.

Якщо ж повністю відмінити регулювання, ціни злетять, визнає Куюн. В Уряді це також розуміють і не планують відмовлятися від цієї практики. «Держава і надалі буде контролювати ціноутворення на паливо, щоб всі українці могли отримати ресурс по нормальній ціні», — заявила в одному з телеефірів міністерка Свириденко.

Чи вдасться таким чином збалансувати інтереси споживачів та продавців?

«Ми розуміємо, що українці відчуваючи, що створився цей тимчасовий дефіцит, намагаються заправити повний бак або купити додатковий обсяг — це теж спричиняє тиск. Але маю надію, що з наступного тижня ці черги, якщо не зникнуть, то зменшаться», — знов заспокоює Свириденко.

Аналогічний прогноз трохи раніше дав Андрій Герус, голова комітету Верховної Ради з питань енергетики та ЖКГ. За його оцінками, дефіцит почне зникати з середини травня. «На АЗС можна буде заправлятися без черг і без тої напруги, яка сьогодні склалася на ринку», — вважає Герус.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X