«Не всі штрафи законні». Бізнесу розповіли, як уникнути проблем із ТЦК — найпоширеніші помилки підприємців
Адвокат розповіла, як бізнесу уникнути проблем із ТЦК (Фото: Миколаївський обласний ТЦК і СП)
Не всі штрафи, які накладають на бізнес за порушення правил ведення військового обліку, є законними.
Про це в колонці для NV Бізнес пише фахівець із ведення військового обліку та бізнес-адвокат Main Business Partner Наталія Зіньковська.
«Порушення правил ведення військового обліку часто призводить до накладення адміністративного штрафу. Однак не всі штрафи є законними і підприємства мають інструменти для їхнього оскарження», — зазначила адвокатка.
За словами адвоката, алгоритм дій при оскарженні штрафу ТЦК має бути таким:
- Отримайте копію постанови. У ній має бути зазначено причину штрафу, його розмір, дату ухвалення рішення і ТЦК, який його ухвалив. Без цього документа оскарження неможливе.
- Складіть позовну заяву з урахуванням вимог ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України. Суди звертають увагу на порушення процедур і нерідко скасовують незаконно винесені постанови.
- Подайте адміністративний позов до суду: у вас буде 10 днів з моменту винесення постанови; якщо ви дізналися про штраф пізніше — додайте до позову заяву про поновлення строку на оскарження.
Адвокат також зазначила найпоширеніші порушення правил військового обліку на підприємстві:
- оформлення працівника без військово-облікового документа;
- неподання повідомлення про прийняття, звільнення або зміну облікових даних;
- непризначення відповідальної особи;
- ігнорування вимог ТЦК;
- ненадання інформації про виклик;
- відсутність журналу перевірок;
- відсутні списки персонального обліку;
- працівники не ознайомлені з правилами військового обліку;
- наказ про призначення відповідальної особи відсутній або військовий облік здійснює інша особа;
- не визначено заміщення у разі відсутності відповідальної особи;
- не передбачено доплати за ведення військового обліку.
«Сьогодні військовий облік для підприємств — це не додатковий обов’язок, а така сама складова відповідального управління, як податковий облік або дотримання трудового законодавства. Умови воєнного стану диктують нові правила, і адаптація до них — це не питання вибору, а питання стабільності бізнесу. І хоча впровадження воєнного обліку потребує часу, ресурсів та організаційних зусиль, його ігнорування може обернутися додатковими ризиками.
Підприємцям важливо прийняти нову реальність і вбудувати військовий облік у свою управлінську систему на рівні з податковою звітністю. Це дає змогу уникнути хаосу і демонструє відповідальну позицію", — зазначила Зіньковська.
Раніше повідомлялося про нові правила бронювання у 2025 році та кого вони стосуються.
28 травня 2025 року повідомлялося про те, що в Україні було змінено кількість працівників, яких може забронювати бізнес.
30 травня 2025 року стало відомо про те, що Кабмін дозволив деяким підприємствам бронювати 100% працівників.
У липні 2025 року бізнес закликав владу до чесної розмови про бронювання.