Недовантажили. Чому буксує портова галузь
Перевалка вантажів українськими морськими портами за вісім місяців цього року зменшилася на 2%, порівняно з аналогічним періодом минулого року
Головна причина – зменшення перевантаження зернових та залізорудної сировини. Найбільше падіння по зерну – 11,4%, та залізній руді – 17%.
Ще однією причиною низьких результатів перевалки Сергій Вовк, директор Центру транспортних стратегій, називає зменшення транзиту, який Україна втрачала останні кілька років. Про це йдеться у новому випуску економічного щотижневика Перша Шпальта.
Але не все так погано, як здається на перший погляд. Експорт руди зменшився, бо на неї зріс попит на внутрішньому ринку. На інших напрямах також маємо позитивну динаміку. Наприклад, порти більше переробили імпортних вантажів і контейнерів.
Ситуація в галузі потроху змінюється, зазначають фахівці. Але для того, щоб забезпечити зростання перевалки і заманити вантажопотоки, потрібно робити рішучі кроки. В Адміністрації морських портів (АМПУ) також зазначають: цього року темпи падіння уповільнилися. Але кардинальних змін не відбулося.
Для того, щоб поміняти цю картинку, Україні в першу чергу треба залучити вантажопотоки операторів на умовах концесії. І це ще не все. «Мають бути максимально спрощені всі процедури – митні, транзитної політики і експортно-імпортної політики. А також треба забезпечити надійну транспортну логістику, щоб морські порти і залізниця працювали як єдине ціле і тариф був адекватний до ринкового. На жаль, досі українська логістика мінімум на 40% дорожча, аніж у країнах Європейського Союзу», – каже Володимир Омелян, міністр інфраструктури.
З особливим нетерпінням бізнес очікує, що закон Про концесію нарешті запрацює. Власник порту ТІС Андрій Ставницер, каже, що "концесійний закон" у портовій галузі важливий, адже відкриває легальне поле і можливості для нових інвестицій в Україні, і цих інвестицій з ухваленням документа буде значно більше.
Отже, якщо все залишиться, як зараз, розвиток галузі може піти за двома сценаріями: консервативний варіант передбачає зростання на рівні 1,5% на рік. Можливе зростанні і на 3,5%, але за умови активнішого зростання економіки країни (прогнозні данні АМПУ разом з Roland Berger).
Крім того, у програмі Павло Клімкін, міністр закордонних справ, в ексклюзивному інтерв'ю розказує, як виграти економічну війну у Росії. Дивіться також на Першій Шпальті репортаж про те, як сучасні технології допомагають підприємцям.
Завершує випуск огляд економічних подій за тиждень від блогера та ділового журналіста Дениса Безлюдька.
Програма Перша Шпальта виходить на каналі UA:Перший у партнерстві з журналом Новое Время.