Не вистачило швидкості. Чому підсумки автомобільного року не порадують дилерів
Підсумки автомобільного року не порадують дилерів: продажі нових машин в Україні на межі застою — на ринок тиснуть офіційно завезені в країну вживані іномарки і автомобільний брухт з європейською реєстрацією.
За десять місяців 2018 року українці майже 159 тис. разів здійснювали свою мрію про автомобіль. Саме стільки транспортних засобів, за даними МВС, офіційно зареєстровано в країні протягом цього періоду.
Але лише 40% з них становлять нові автомобілі — цей результат шокував представництва світових брендів і офіційних дилерів. Такого ще не траплялося, щоб ринок вживаних автомобілів випередив за продажем машини з заводу.
"Це катастрофа для країни — сюди завозиться те, що не потрібно Європі", — говорить Оксана Борейко, директор з маркетингу компанії Renault Україна.
Борейко обурена не тільки вторинкою, яка масово поїхала в країну, але й навалою так званих євроблях — нерозмитнених машин з європейською реєстрацією. Вони торпедували офіційний ринок своєю доступністю: 15-20-річні машини, часом відвертий мотлох, але ціною приблизно $1,5-2,0 тис., підкорили країну. Точної їх кількості ніхто не знає, але за деякими оцінками, їх кількість вже перевалила за 1,0-1,5 млн.
Не дивно, що ринок нових машин, який в останні два-три роки потроху оживав — з 2013-го до 2015-го продажі впали з 201,5 тис. до 46,5 тис. за рік, але потім цей показник пішов угору з річним приростом приблизно 25-30%, — тепер стагнує. І якщо протягом усього минулого року в країні продали трохи більше ніж 80 тис. нульових автомобілів, то в нинішньому продавці будуть раді й повторенню цього результату.
"Про те, щоб досягти 100 тис., цим і не пахне навіть", — говорить Геннадій Четверухін, комерційний директор Хюндай Моторс Україна.
Поки що, за результатами десяти місяців, в Україні знайшли господарів приблизно 65 тис. нових іномарок, підрахували в компанії AUTO-Consulting. Приріст порівняно з тими ж десятьма місяцями, але 2017 року — лише 1,3%.
У підсумку Україна залишається серед найбільш компактних автомобільних ринків Європи, майже вдвічі поступаючись за обсягом продажів Угорщині, населення якої в чотири рази менше від українського, і Румунії, де вдвічі менше громадян, ніж в Україні.
Нове завезення
Якщо дивитися на ринок глобально, то найпопулярніший серед офіційно куплених українцями автомобілів, за даними статистики, виглядає так: це п'яти-семирічний седан Renault Megane, Volkswagen Passat і Škoda Octavia вартістю $9-12 тис.
Найчастіше такі машини реєстрували в Києві, а також у прикордонних Івано-Франківській і Волинській областях.
А ось автомобілі з нульовим пробігом, що зійшли прямо з конвеєрів, найактивніше розкуповували ті ж кияни і жителі Харківщини з Дніпропетровщиною. Але рекордсменами за зростанням продажів виявилися Закарпатська, Хмельницька і Київська області.
Із січня по жовтень у країні щомісяця продавали приблизно 6,5 тис. нових іномарок. Трійка лідерів серед брендів майже традиційна: на першому місці Toyota з результатом 8,1 тис., далі йде Renault — 7 тис., а бронза у Volkswagen — 5,4 тис.
Останній бренд наростив обсяги помітніше від двох інших: за десять місяців — на 12,4%.
Просто дилери активно везли в країну так звані дизельгейтні машини з інших ринків за зниженими цінами.
Через скандали з підробкою показників викидів дизельних машин концерн VAG, що виробляє VW, Audi, Škoda, Seat і автомобілі низки інших брендів, потрапив у Європі і деяких інших країнах під санкції. І змушений був шукати нові ринки збуту для своїх уже випущених машин з двигунами на важкому паливі. Одним з них стала Україна.
Тому продажі Golf — найпопулярнішої моделі VW у Європі і не дуже ходової в Україні — зросли у країні майже вдвічі. А популярність VW Polo підскочила одразу на 56,7%.
Аналогічна ситуація і з Audi А3, яку цьогоріч у країні пропонували зі значними знижками. Таким чином і сам бренд Audi опинився на дев'ятому місці з продажу.
Але рекордне зростання результатів у першій двадцятці списку найпопулярніших брендів показав скромний китайський Chery — відразу +111%.
І все-таки перше місце — але в модельному заліку — здобули не німці, і навіть не спритні китайці, а французи, які вміють поєднати якість з демократичною ціною: за результатами 10 місяців вітчизняний автоолімп підкорився компактному кросоверу Renault Duster, який завдяки ціні (від 395 тис. грн) потіснив лідера минулого року KIA Sportage, ще один кросовер (від 500 тис. грн). Та й третє місце в модельному заліку дісталося SUV — японському Toyota RAV4.
Кросовери — автомобілі з кузовом універсал, підвищеним кліренсом і (як варіант) з повним приводом — набирають популярності в усьому світі завдяки своїй практичності і розширеним можливостям. Не дивно, що й українці, які бажають загнати у свій гараж новий автомобіль, виявилися ласими саме на такі машини.
У десятці лідерів загальноукраїнських продажів є ще два відносно доступних SUV — Hyunday Tucson і Nissan Qashaqai. "Компактний SUV — безпрограшний варіант: всі [автокомпанії], у яких вони є в портфелі, продають не менше ніж 200 автомобілів на місяць", — говорить Четверухін.
За словами Андрія Нестеренка, глави Nissan Motor Україна, у жовтні частка моделей цього класу на українському ринку становила 34%.
Втім, у першій десятці з продажів знайшлося місце і для традиційно улюблених співвітчизниками Toyota Camry, Renault Logan і Škoda Octavia.
Не нові, але іноземні
Головним фактором стримування для ринку нових автомобілів стало різноманіття пропозицій іномарок з пробігом. До того ж на будь-який смак, від елітних до найбільш бюджетних.
Передусім ідеться про ввезення вживаних машин за зниженими ставками акцизного збору, який встановлено до кінця 2018 року. Він дозволяє одній людині раз на рік завезти для особистих потреб і розмитнити один старий автомобіль, виготовлений до 2010-го.
Київський підприємець Олександр, який не захотів називати своє прізвище, займається приватним візництвом. За останні півтора року він встиг ввезти в такий спосіб з Німеччини два мікроавтобуси Peugeot Expert з дизельним двигуном об'ємом 2 л. Причому одним він покористувався і продав заради придбання другого.
Перший був 2013 року випуску, другий — 2015-го. Обидва коштували по 7,5 тис. євро. Після розмитнення їхня ціна зросла всього-на-всього до 11,5 тис. євро. У підприємця є родичі в Німеччині, тому оформлення всіх документів у німецьких органах влади обійшлося йому в 300 євро.
Можливість пільгового ввезення щодо нових автомобілів з пробігом привела до створення нових бізнесів, які професійно пропонують машини за зниженими цінами. Зокрема, набирає обертів торгівля битими іномарками зі США і Канади.
В Україні такі машини, що потрапили, як правило, у не найсерйозніші ДТП, які у Штатах продають з аукціонів, можна придбати за $18 тис. Вони потребують часткового ремонту, але все одно неймовірно доступні, та й посередники готові не тільки привезти "биток ", але і відновити його в Україні.
Наприклад, BMW Х3 із дволітровим двигуном і повним приводом, вироблений у 2008 році, можна купити навіть за $14 тис. "Новий подібного рівня ви точно не купите", — говорить Дмитро Барановський, директор столичного автоцентру Авто-Альянс.
Олександр Тимофєєв, голова наглядової ради компанії АВТ Баварія, яка торгує насамперед якраз новими BMW, просто з вікна свого офісу, розташованого на Бориспільській трасі, регулярно спостерігає автовози з американцями. "Везуть повні автовози, роблять з двох автомобілів один. І вся країна наповнюється товаром, котрий як новий, але трохи поношений, злегка битий, злегка поїзжений ", — посміхається він.
А потім його посмішка згасає. "Такі автомобілі стали дуже серйозною проблемою саме для дорогого сегмента, — говорить Тимофєєв. — Тому що возять те, на чому тут можна заробити ".
Зараз BMW у рейтингу найбільш продаваних брендів, якщо враховувати тільки нові автомобілі, опинився на 15-му місці: Тимофєєв і його команда знайшли покупців на 1,6 тис. баварців.
А ось на б/у ринку BMW цьогоріч піднявся на сьоме місце з результатом 4,3 тис. проданих машин.
На результатах, показаних торговцями новими автомобілями, позначилося навіть пільгове — без сплати акцизу і ПДВ — ввезення електромобілів, термін дії якого обмежений 2018 роком. Уряд вдався до такого кроку, щоб стимулювати ввезення нових машин подібного типу. Але процес пішов не так, як очікували чиновники Кабміну.
За даними AUTO-Consulting, протягом дев'яти місяців 2018-го в країні реалізували на 32% більше електрокарів, ніж роком раніше. Але нових продали всього на сотню більше — 367 авто. А ось уживаних — цілих 3,4 тис. штук.
За даними Нестеренка з Nissan Motor Україна, найпопулярніший електромобіль у країні — Nissan Leaf, який в Україні офіційно взагалі не представлений, — виявився шостим за обсягами ввезення серед усіх вживаних іномарок.
Партизани на єврономерах
Але біль офіційних дилерів від конкуренції з магинами, які поїздили в інших країнах, а потім зареєстрованими в Україні, тьмяніє перед тим жахом, який несуть ринку так звані євробляхи.
Особливо сильно вони вдарили по продажу нових машин нижнього цінового сегмента. Попит на такі колись ходові автомобілі, як Renault Logan і Škoda Octavia, впав на 19%, а Toyota Corolla — на всі 35%.
Ситуація нагадує те, що вже було в Румунії і Болгарії, де після приєднання до Євросоюзу практично вмер ринок нових недорогих автомобілів, зазначає Борейко з Renault Україна.
Румунія змогла вийти з цієї ситуації, створивши хороші умови для приходу іноземних автовиробників. А ось Болгарія так і не впоралася з засиллям старих, непотрібних в інших державах ЄС машин.
Втім, на єврономерах в Україні їздять не тільки ті, хто купує їх через бідність. Олег Боярин, власник автозаводу Єврокар, що збирає в Закарпатті Škoda і VW, каже, що у нього під будинком стоять преміальні BMW і Mercedes з іноземною реєстрацією і навіть люксовий Maybach на бляхах.
Великі надії учасники ринку пов'язують з парою нових законів, які нещодавно ухвалила Верховна рада. Вони знижують вартість розмитнення для всіх автомобілів, а також встановлюють штрафи за експлуатацію транспортних засобів на іноземних номерах. Водночас з'являється пільговий тримісячний період для блях, які вже в'їхали в країну — вартість акцизу знизять на 50%.
Якщо закони підпише президент, то, наприклад, Volkswagen Passat 2006 року, який у Литві коштує 3 тис. євро, можна буде розмитнити під час пільгового періоду всього за 1,7 тис. євро. Зараз же така операція обійдеться майже в 7 тис. євро.
Але навіть такі новації не вирішать усіх проблем продавців нових машин. "Всі автомобілі стануть трохи дешевшими, але відкриється ринок так званих свіжих б/у", — говорить Тимофєєв. Його компанія зараз також почала активно розвивати продаж саме таких іномарок, з невеликим пробігом.
У підсумку опитані НВ автодилери все-таки розраховують на зростання ринку наступного року. Четверухін з Хюндай Моторс Україна очікує до 85 тис. проданих нових машин. А Олексій Кисіль, директор компанії Volvo Winner Automotive, і зовсім ставить на 100 тис. "Ситуація в країні все-таки стабілізується, а економіка зростає", — говорить він.