Модний календар. У чому АМКУ підозрює мобільних операторів
30 або 31, часом 29 днів у місяці. Так занадто складно, подумали керівники найбільших українських телеком-операторів Київстар, Vodafone Україна і lifecell та вирішили, що плату краще брати один раз на 28 днів. На перший погляд начебто все добре от тільки Антимонопольний комітет побачив у цьому ознаки “порушення принципів конкуренції”. Які це матиме наслідки, – у матеріалі НВ Бізнес.
Антимонопольний комітет України (АМКУ) на початку листопада відкрив справи проти найбільших телеком-операторів країни – Київстар, Vodafone Україна і lifecell. Причина – змінення розрахункового періоду в нових передплачених пакетах з 1 місяця до 28 днів. Комітет звернув на це увагу через обурення споживачів, – наголошує голова регулятора Юрій Терентьєв. При цьому, змови в їх діях не вбачає, адже такі зміни оператори запровадили не одночасно. Тим не менше ознаки ймовірного порушення є.
За словами Терентьєва, наразі відкрито справи, які стосуються двох ймовірних порушень. Перше, це порушення чесних ділових звичаїв. Друге – повідомлення неповної, неточної, недостовірної споживачам інформації, чи суб’єктам господарювання, які можуть вводити в оману і створювати певні переваги в конкуренції для окремих суб’єктів господарювання.
В компанії Vodafone Україна відмовилися від коментарів поки триватиме розслідування. В Київстарі повідомили, що право змінювати умови тарифікації або надання послуг – передбачено законом. А в lifecell вважають, що розраховуватися таким чином зручніше для споживача.
За словами Ісмета Язиджи, головного виконавчого директора lifecell, щотижневі тарифи використовуються не лише в Україні, а й в усьому світі і не лише у сфері телекомунікаційних послуг, а наприклад, при оренді житла. «На прикладі з орендою житла є стандарти щотижневої, двотижневої та чотиритижневої оплати. Для багатьох зручніше відслідковувати оплату за тижневим, а не місячним циклом», – відзначає очільник lifecell.
Утім, перехід на 28-денний розрахунковий період дозволить операторам більше заробити. І тут математика досить проста. За різними оцінками, додатковий дохід 8-12%. «Фактично таким чином оператори отримали близько 2,5 дня у місяці додатково або 13 місяць за рік, тобто один додатковий місяць абонентської плати», – порахував Анатолій Фроленков, керуючий партнер консалтингової групи E&C.
За розрахунками пана Фроленкова, якщо річна виручка мобільних операторів складає 30-35 млрд грн, перехід до меншого розрахункового періоду може приносити їм додатково – понад 1 млрд грн на рік. В АМКУ наполягають, що оператори повинні системно додержуватись правил надання телекомунікаційних послуг, які прописані на рівні законодавства та підзаконних актів.
На думку Дмитра Яблоновського, заступника директора Центру економічної стратегії, у цій справі можна знайти компромісне рішення, а саме відслідковування правильної практики того, щоб оператори чесно, прозоро повідомляли про зміну тарифікації. «Хоча вони [мобільні оператори] все одно, звичайно, будуть намагатись приховувати це збільшення», – вважає Яблоновський.
Та мобільні оператори наголошують – іншого виходу немає. Адже вони витратили десятки мільярдів гривень на впровадження нових стандартів зв’язку, а заробіток з абонента в нашій країні найменший у Європі – близько $2 на місяць.
Фроленко вважає, що така маркетингова стратегія мобільних операторів щодо змін тарифікації все ж краще сприймається користувачами, ніж якби було класичне подорожчання вартості мобільного зв'язку.
В АМКУ довго розслідувати цю справу не збираються. Як і не ставлять за мету обов’язково оштрафувати учасників ринку. Втім, у минулому році вони вже оштрафували Київстар на 21 млн грн, а lifecell на 19,5 млн грн за порушення принципів тарифікації. Тож, якщо порушення доведуть, то штрафу не уникнути й цього разу.