Made in Ukraine: як зробити вітчизняне кіно прибутковим
Вже в цьому році на нього буде виділено рекордні 600 млн грн. А в наступному втричі більше. Істотну державну підтримку кіно надають у багатьох країнах світу, наприклад, у Франції, Німеччині, Індії. Однак, в ідеалі кіно має стати самодостатнім і таким, що окупається.
Зараз прокат українського кіно перебуває радше на етапі становлення і зародження. "Але якщо сформулювати питання, чи може український фільм окупитися на власному ринку, тобто повернути кошти, витрачені на його виробництво, то відповідь "ні". І жодного прецеденту, коли б будь-який фільм окупився за рахунок українського ринку, ще історія не знає", - зазначає Пилип Іллєнко, голова Держкіно.
Причина проста – цей ринок недостатньо великий. А собівартість виробництва повнометражного ігрового кіно достатньо суттєва. Єдиний ринок, на якому був досвід окупності фільмів, зроблених в Україні, – це російський ринок. Але там існує ідеологічна плата за вхід. "Ти маєш бути в контексті "русского мира", тоді можеш потрапити на той ринок і там уже може йтися про окупність", - додає Іллєнко.
Щоб український кінематограф став не тільки мистецтвом, але й бізнесом, потрібна одна умова – почати розвиток мережі кінотеатрів.
І тут держава може зробити ряд простих кроків, щоб посприяти цьому. "Якщо ми хочемо дбати про кінотеатри, то кінотеатри мають отримати хоча б якісь пільги. Перше – треба миттєво відмінити це несправедливе ПДВ на квитки. Друге – має бути якась державна програма. Наприклад, щоб у кожному містечку був якийсь кінотеатр", - вважає Олександр Богуцький, директор-президент телеканалу ICTV.
За даними Людмили Горделадзе, директора кінотеатру Жовтень у Києві, зараз в країні десь 500 залів: "Але ресурс глядача для кінотеатрів України – це декілька тисяч залів, може, десь 700-800 кінотеатрів. Та у нас їх всього 180. Це дуже мало".
Ще одна вільна ніша після низки державних рішень спрямованих на збільшення українського контенту на телебаченні – це виробництво українських серіалів. Це може стати підмогою для розвитку всього кінематографа в країні. "Серіали можуть бути комерційно успішними, якщо ринок телебачення здатний забезпечити їх створення або VOD-платформи", - переконаний Іллєнко.
Виховання нових кадрів серіального виробництва дуже допоможе комерціалізації українського кіно. "Коли ми перейдемо від кількості до якості. Я навіть не говорю про доходи, а про кількість глядачів, які ці фільми збирають", - підсумовує Іван Букрєєв, директор телеканалу НЛО TV.
