Гроші шейхів не допомогли. Кремль поховав ідею прокласти короткий маршрут в Азію в обхід Європи
Російська влада будувала грандіозні плани з розширення експлуатації Північного морського шляху (ПМШ), проте реалізувати їх не вийде, оскільки з необхідних до кінця десятиліття 70 суден льодового класу вдасться побудувати менше чверті.
Таку заяву зробив заступник голови уряду агресора, повноважний представник президента РФ у Далекосхідному федеральному окрузі, на стратегічній сесії з питань розвитку Арктичної зони Росії Юрій Трутнєв, повідомляє The Moscow Times.
«За дефіциту вантажного флоту льодового класу щонайменше 70 суден потужність російських верфей дає змогу побудувати до 2030 року тільки 16», — йдеться у виступі Трутнєва.
Хоча, за словами Трутнєва, «інтерес низки країн до ПМШ, їхнє бажання отримати можливість безперешкодних перевезень уздовж траси… стають дедалі яскравішими», висока вартість кредитів, необхідність залучати значні ресурси Росатома для фінансування будівництва нових криголамів «роблять тарифи на криголаманів супровід неконкурентоспроможними».
ПМШ пропонує набагато коротший маршрут в Азію, ніж в обхід Європи і через Суецький канал (не кажучи вже про рейси навколо Африки, якими багато транспортних суден змушені ходити цього року через обстріли, що їх єменські хусити влаштовують у Червоному морі).
Але західні санкції, введені у відповідь на розв’язану Володимиром Путіним війну в Україні, сповільнили освоєння арктичних родовищ, позбавили Росію можливості замовляти і купувати закордонні судна і підірвали виробництво власних. «Подальше зростання поставок Північним морським шляхом залежить як від наявності танкерів льодового класу, так і від прогресу в реалізації арктичних проєктів», — сказав Bloomberg Віктор Курилов, старший аналітик з нафтових ринків Rystad Energy.
За оцінкою консалтингової компанії «Яков і партнери» (до війни — російський підрозділ McKinsey), зараз у Росії близько 100 суден льодового класу, здатних перевозити арктичні вантажі. Але лише 27 з них, включно з 15 СПГ- і сімома нафтовими танкерами, а також п’ятьма контейнеровозами, належать до класу Arc6 або Arc7, що дає змогу здійснювати цілорічну навігацію.
Раніше повідомлялося, що проєкт Восток-ойл практично не реалізується. Також повідомлялося про те, що на Арктик СПГ 2 Новатека, який потрапив під санкції, вирішили поки що не будувати третю виробничу лінію, перенісши термін її введення в експлуатацію з 2026 на 2028 рр. Другу лінію доставили до майбутнього місця роботи в серпні 2024 р. Новатек з початку 2024 року не може, як планував, почати експорт з Арктик СПГ 2.
- Росія підготувала свій флот для завдання ударів ракетами з ядерними боєголовками по об'єктах в Європі - Financial Times
- Велика Британія запровадила свій найбільший пакет санкцій проти тіньового флоту Росії
- Плями сягають майже 50 км. Російський «тіньовий флот» розливає нафту у водах по всьому світу — розслідування Politico
Росатом у 2018 році отримав функції оператора з розвитку інфраструктури Північного морського шляху, зокрема атомного криголамного флоту.
У січні 2024 року російська держкорпорація Росатом і арабський портовий оператор DP World збільшили статутний капітал ТОВ Міжнародна контейнерна логістика, спільного підприємства для розвитку транзитних контейнерних перевезень Північним морським шляхом. Статутний капітал МКЛ виріс з 960 млн рублів до 2 653 061 000 рублів.