Як нові правила для таксі допоможуть вирішити проблему заторів

23 грудня 2019, 12:00
Спецпроект
На Заході райдшерінг давно став трендом (Фото:Uber)

На Заході райдшерінг давно став трендом (Фото:Uber)

Багатьом відома картинка-порівняння: скільки місця займає одна і та сама кількість осіб в окремих автомобілях, автобусі і на велосипедах.

Найчастіше вона використовується для того, щоб підкреслити переваги громадського транспорту. Втім, ця демонстрація вказує на ще один шлях розвантаження доріг: просто використовувати автомобілі спільно.

Відео дня

Йдеться про райдшерінг — можливість «поділу» поїздки між кількома учасниками. Українцям така опція знайома, переважно, щодо міжміських поїздок, наприклад, завдяки сервісу BlaBlaCar. Втім, пропозиції щодо реформи правил для таксі, підготовлені бізнесом спільно з Офісом ефективного регулювання BRDO, можуть зробити райдшерінг одним з ефективних інструментів поїздок по місту.

Тачка на прокачку

На Заході райдшерінг вже давно став трендом. Такий тип поїздок почав набирати обертів з 2010 року, ще до появи нині популярних онлайн-сервісів, і зараз вважається одним з найперспективніших ринків транспортних послуг. За даними аналітичного порталу Statista в 2022 році число користувачів райдшерінга в світі зросте на 60% до 685 мільйонів чоловік. У США, які регулярно задають моду в сфері новацій, ще в 2015 році райдшерінгом користувалися 15% людей, в 2018 — вже 36%.

Може видатися на перший погляд, що такий спосіб подорожувати популярний серед тих, хто звик шукати квиток в останній момент, або серед ситуативно виниклих груп — наприклад, для роз'їзду після корпоративу. Однак, ця опція популярна і як постійний спосіб пересування. Наприклад, з районів, де є проблеми з громадським транспортом.

Uber
Фото: Uber

«Нам не вистачає якоїсь регулярної можливості їхати з кимось разом в машині», — каже Людмила. Вони з чоловіком недавно переїхали в новобудову під Києвом — в район, звідки на єдиною маршрутці виїжджати складно і незручно. «У нас є група в вайбері, на кшталт пошуку попутної автівки, але це як пощастить: їде хтось чи ні», — розповідає вона. Машина у сім'ї одна, а маршрути подружжя часто різняться. Ще один автомобіль, додає вона, це накладно. «Та й сенс? По-перше, постійні затори в Києві. По-друге, в 2019-му році вже б варто потурбуватися і про екологію, бодай трохи».

На допомогу в такій ситуації повинні прийти нові правила таксі, створені під егідою BRDO. Команда розробників пропонує відмовитися від традиційного і складного ліцензування, замінивши його зручним разовим патентом за невелику суму — на рік або місяць.

Водії отримають дуже простий і дешевий спосіб легалізувати свою діяльність.

«Не потрібно кудись їхати чи стояти в чергах, реєстрація здійснюється онлайн. Вартість „токена“ — на рівні 1 мінімальної зарплати, а на перші 2 роки тільки 2500 гривень. Це доступно навіть для водіїв, які працюють в таксі не систематично», — розповідає ініціатор законопроекту, народний депутат (СН) Володимир Крейденко. Є й «батіг» — за ухилення реєстрації є ризик штрафу від 17 до 34 тисяч гривень. заохочувати покупку «токенів» будуть і представники служб таксі, адже концепція законопроекту — їх ініціатива. «Крім того, вартість „токена“ на рік буде на 5% дешевше, ніж покупка його щомісяця», — додає депутат.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Крім серйозного стимулу вийти з тіні, така опція спростить доступ до ринку і людей, для яких перевезення пасажирів — це не основний вид діяльності. А посилення регулювання, навпаки, може погіршити ситуацію.

«Скорочення ринку таксі небажане через його соціально-економічну функцію в країні. За оцінками Асоціації відповідальних перевізників, близько 100 тисяч громадян використовують таксі як тимчасову роботу або додатковий заробіток», — каже представник об'єднання Олександр Дяченко. Крейденко визнає існуючу ситуацію і зазначає, що законопроект покликаний не зашкодити ринку, а навпаки — структурувати його. «Ефективна державна політика буде можлива, коли велика частина ринку почне працювати за правилами, буде створено реєстр перевізників і у нас буде достовірна статистика і цифри», — розповідає парламентар.

Що може змінитися для таксі

Однією з головних пропонованих змін є спрощення початку офіційної роботи в якості самозайнятого таксиста, «індивідуального автомобільного перевізника». Замість нинішньої ліцензії достатньо буде подати заяву до центрального органу виконавчої влади.

depositphotos
Фото: depositphotos

«Зараз отримання дозволу на пасажирські перевезення, тобто таксі — вкрай бюрократизирована і складна процедура, яка не відповідає поточній ситуації на ринку, і практично весь ринок працює „в тіні“. Наприклад, схема замовлення таксі по телефону або інтернету, коли компанія є посередником між пасажиром і перевізником, взагалі не вкладається в рамки чинного законодавства з низки моментів», — пояснює Андрій Ісаєв, експерт Центру транспортних стратегій. Він додає, що спрощення всіх механізмів отримання дозволу на перевезення дозволить водіям отримувати дозвільні документи без значних витрат часу і серйозно виключить корупційну складову.

На думку фахівця, зараз «сірий» і дешевий ринок таксі функціонує тому, що перевізники просто не несуть ніякої відповідальності за невиконання норм чинного законодавства. «Крім цього, вихід ринку з тіні може простимулювати зростання інвестиційної привабливості цього сегмента для іноземних компаній, що працюють легально і надають легальний сервіс вищої якості і цінам, що можна співставити з цінами „сірих“ перевізників», — запевняє Ісаєв.

Скорочення ринку таксі небажане через його соціально-економічну функцію в країні. За оцінками Асоціації відповідальних перевізників, майже 100 тисяч громадян використовують таксі як тимчасову роботу або додатковий заробіток.

За даними ринку, додає Крейденко, понад 50 відсотків таксистів — непрофесіонали, які, наприклад, підвозять пасажирів дорогою на роботу або додому, або ж «таксують» у вільний від роботи час. «Такі водії зменшують навантаження на інший транспорт, в результаті менше автомобілів в'їжджають і виїжджають з міста. А це більше свободи на парковках, менше шкідливих викидів в атмосферу», — перелічує депутат аргументи. Він каже, що в сучасній моделі таксі, для авто краще не стояти, а весь час рухатися. Це, впевнений він, набагато зручніше для інфраструктури, ніж перенасиченість особистими автомобілями, враховуючи перевантаженість міських доріг.

Крім того, таксисти зможуть на законних підставах надавати послуги спільного використання автомобілів, тобто ridesharing. У виграші будуть і пасажири, які отримують перевезення за менші гроші, і таксисти, у яких будуть клієнти, і держава — якій відомо про легально працюючого перевізника.

Підготовлений законопроект про реформу ринку таксі підтримують такі найбільші учасники ринку, як провідні сервіси замовлення таксі онлайн Uber, Uklon і Bolt. Інтерес трьох провідних мобільних платформ вказує на назрілу важливість змін: йдеться як про системний бізнес, так і про зручність безпосередньо для користувачів.

«Райдшерінг — це схожа з таксі сфера, що має однакові проблеми. Тому прийняття нового закону про таксі посприяє також виходу з тіні і цих видів пасажирських перевезень», — резюмує експерт ЦТС.

Показати ще новини
Радіо НВ
X