Для найскандальнішого будівництва України. Енергоатом замовив гусеничний кран за 80 мільйонів — фото

22 жовтня, 13:05
ХАЕС (Фото: RLuts via Wikipedia)

ХАЕС (Фото: RLuts via Wikipedia)

НАЕК Енергоатом уклала договір на постачання гусеничного крана XCMG XLC350 вартістю 79,65 млн грн для робіт на Хмельницькій АЕС.

Переможцем тендера стало ТОВ з ІІ Юромаш, яке має передати кран замовнику до літа 2026 року, повідомляють Наші гроші із посиланням на дані у Prozorro.

Вартість угоди також включає монтаж, налаштування, сертифікацію, отримання дозволів, первинний техогляд, запчастини, інструменти і приладдя на рік, але не менше 3 200 машино-годин, введення в експлуатацію і навчання персоналу. Оплата передбачена через пів року після поставки, гарантія на кран становитиме 2 роки.

Реклама

Кран XLC350 має вантажопідйомність 350 тонн, дизельний двигун потужністю 247 кВт, основну решітчасту стрілу 60 м, подовжувач зі змінним вильотом 64 м та виліт загальної стріли 24 м. Максимальна висота підйому по гаку — до 116 м. Модель застосовується в енергетиці, металургії, хімічній промисловості, будівництві мостів і метро.

Зазначається, що анонімні учасники просили подовжити строк поставки з кінця 2025 року на пів року і передбачити аванс 30%. Замовник погодив подовження строків, але передбачити аванс відмовився.

Хмельницька АЕС розташована на заході України на кордоні трьох областей: Хмельницької, Рівненської та Тернопільської. Її почали будувати 1981 року, і зараз вона має два реактори. Перший було запущено 1987 року, другий — 2004-го. Обидва енергоблоки мають реактори типу ВВЕР-1000, сумарна потужність — 2000 МВт.

За проєктом станція мала бути чотириблочною, але третій і четвертий енергоблоки побудували лише частково. Енергоатом хоче завершити будівництво двох енергоблоків ВВЕР-1000 і побудувати два потужніші енергоблоки за американською технологією AP1000, які зможуть видавати до 1200 МВт. Якщо ці плани буде реалізовано, загальна потужність Хмельницької АЕС перевищить 6000 МВт, вона стане найбільшою в Європі.

Зараз на Хмельницькій АЕС працюють два енергоблоки номінальною потужністю 1000 МВт кожен. Енергоблок № 3 ХАЕС почали будувати у вересні 1985 року, № 4 — у червні 1986-го. Обидва блоки запроектовані на потужність 1000 МВт, з реакторною установкою ВВЕР-1000/В-320. Незважаючи на будівельну готовність 3-го блоку на 75% і 4-го — на 28%, 1990 року через мораторій на будівництво нових АЕС проєкт призупинили.

У 2023 році повідомлялося, що Україна купує у Болгарії два ядерні реактори для Хмельницької АЕС. Планувалося, що встановлення двох реакторів додасть енергосистемі України майже 2200 МВт.

У вересні 2024 року Болгарія продовжила переговори про продаж Україні російських ядерних реакторів.

Посол ЄС в Україні Катаріна Матернова заявила, що Євросоюз не фінансуватиме добудову енергоблоків ХАЕС, оскільки відповідний законопроєкт розробляли без консультацій із ЄС.

Кабінет міністрів схвалив скандальний законопроєкт у квітні 2024 року.

Міністр енергетики Герман Галущенко заявляв, що добудувати третій енергоблок ХАЕС можливо за три роки. Він пояснив, що під час добудови АЕС ідеться про кредитні кошти.

Народний депутат України, член комітету з питань енергетики Інна Совсун заявляла, що пропозиція про добудову енергоблоків на ХАЕС є неадекватною.

Директор Центру дослідження енергетики Олександр Харченко заявляв, що гроші, виділені на добудову енергоблоків на ХАЕС, будуть «закопані просто так, без перспектив».

Микола Штейнберг, колишній головний інженер ЧАЕС після аварії, колишній голова Держкомітету з ядерної безпеки та заступник міністра енергетики, заявив, що спроби відновити будівництво енергоблоків — здебільшого балаканина і самореклама.

Лана Зеркаль, ексрадник міністра енергетики, надзвичайний і повноважний посол, назвала ідею добудови енергоблоків «казочкою».

Законопроєкт про добудову енергоблоків № 3 і № 4 ХАЕС кілька разів намагалися поставити на голосування, але згодом знімали з порядку денного. У липні антикорупційне управління Верховної Ради виявило корупційні ризики в законопроєкті.

4 лютого 2025 року генеральний директор МАГАТЕ Рафаель Гроссі підтримав українську стратегію добудови атомних блоків на Хмельницькій АЕС.

5 лютого 2025 року Зеленський публічно підтримав найскандальніше будівництво України.

13 березня 2025 року президент України Володимир Зеленський підписав законопроєкт № 11392 про придбання обладнання, необхідного для добудови двох енергоблоків Хмельницької атомної електростанції.

15 березня 2025 року Закон України «Про придбання обладнання, необхідного для будівництва енергоблоків № 3 та № 4 Хмельницької атомної електричної станції» № 4231-ІХ від 11 лютого 2025 року оприлюднено на сайті Верховної Ради.

Відповідно до Закону України «Про придбання обладнання, необхідного для будівництва енергоблоків № 3 та № 4 Хмельницької атомної електричної станції» № 4231-ІХ від 11 лютого 2025 року, НАЕК «Енергоатом» надається дозвіл на укладення договору з державною енергетичною компанією Республіки Болгарія «Націонална Електрическа Компанія ЕАД» («Natsionalna Elektricheska Kompania EAD»), предметом якого стане придбання обладнання (корпуси ядерних реакторів, комплектуючі до них, інше споріднене обладнання), необхідного для майбутнього будівництва енергоблоків № 3 і № 4 Хмельницької АЕС.

Вартість такого придбання в законі не вказується, документ погоджує тільки купівлю реакторів, що обмежує вартість проєкту поки що $600 млн, а уряд підготує новий проєкт закону про добудову ХАЕС, до якого має надати оновлене техніко-економічне обґрунтування та інформацію про джерела фінансування всього проєкту.

Згідно із затвердженим розпорядженням Кабміну від 26 липня 2018 року № 579-р ТЕО будівництва ХАЕС-3,4, його загальна кошторисна вартість у цінах на 5 травня 2017 року, зокрема будівельні роботи, обладнання, меблі та інвентар, решта витрат, становить 72,34 млрд грн. Крім того, вартість першого завантаження ядерного палива становить 4,47 млрд грн.

Станом на 15 квітня 2025 року Болгарія вирішила збільшити суму угоди.

Віцепрем'єр-міністр Болгарії Атанас Зафіров заявив, що Болгарія не продаватиме Україні два корпуси ядерних реакторів ВВЕР-1000, щодо яких велися переговори.

Показати ще новини