Море зерна. Українські порти розпочали битву за врожай - фото
НВ Преміум

Море зерна. Українські порти розпочали битву за врожай

18 вересня 2020, 08:40

В морських портах Украины збільшуються потужності по переробці продукції агроекспорту. Але в цьому році врожай пшениці і ячменю скоротився. Хто з портовиків ризикує інвестиціями і виграє?

Автор: Артем Ільїн

«У цьому році вантажі зі сходу України активніше поїхали на велику воду — в порти Чорного моря. Причина тому — посуха в Одеській області і неврожай. Трейдери, які працюють на великій воді, можуть платити фермерам більше за тонну і забирають зерно з традиційних для нас регіонів. Адже в чорноморських портах великі термінали і великі контракти, які потрібно виконувати. Але, незважаючи на це, ми очікуємо зростання перевалки і на нашому терміналі в цьому році», — ділиться з НВ Бізнес особливостями поточного сезону Павло Плотніков, керівник зернового бізнесу Маріупольської інвестиційної групи (МІГ, управляє терміналом Укртрансагро і логістичною компанією Ута Логістик в Маріуполі). За його словами, за останні 3−4 роки конкуренція між зерновими терміналами в морських портах України різко збільшилася. Це призвело до падіння вартості перевалки з $13−14 до $8−9 за 1 тонну. Зараз доводиться конкурувати не стільки ціною, скільки сервісом, додатковими послугами, більш зручними способами доставки вантажів до порту.

Відео дня

Майже всі зерно експортується з України через морські порти. Те, яким чином, і на які саме термінали воно потрапляє, залежить від багатьох чинників. Наприклад, Укрзалізниця (УЗ) в минулому маркетинговому сезоні орієнтувалася на вантаження і перевезення зернових вантажів маршрутами (по 44 вагони). Через це майже всі лінійні елеватори (працюють на стику автомобільних шляхів та залізниць) Донецької і Луганської областей суттєво скоротили відвантаження по залізниці. І майже весь урожай залишився всередині регіону — у автомобільного транспорту є обмеження по радіусу ефективного перевезення. Вантажі експортувалися через Маріуполь і Бердянськ. «Ми майже 100% зерна отримали автомобільним транспортом! Хоча раніше до 30% вантажів ми брали залізничним транспортом», — емоційно пояснює Плотніков, пояснюючи, що знайти вагони для вивезення зерна з невеликих станцій сходу України практично неможливо або це вийде за неконкурентною ціною.

Але в самій Укрзалізниці кажуть, що зміни в зерновий логістиці України — це комплексна історія, яку не можна пов’язувати виключно з особливостями роботи компанії. «Є динаміка розвитку портових потужностей, які тягнуть на себе обсяги. Є погодні умови, через які в цьому році в південних регіонах висохли посіви, і зерно поїхало з більш далеких плечей. Взагалі посівні площі почали рухатися на північ. Туди, де раніше ніколи не сіяли такі культури. Тому що змінюється клімат», — розповідає НВ Бізнес Андрій Мірошніков, директор департаменту комерційної роботи Укрзалізинці. Він нагадує, що практично весь експорт зерна йде через морські порти. А найбільші термінали розташовані на чорноморському узбережжі.

Тому трейдерам, які працюють на Чорному морі, доводиться активізувати свою роботу у всіх регіонах України, а не тільки географічно близьких до портів великої Одеси і Миколаєва.

Найближчим часом конкуренція на ринку агрологістики може посилитися ще сильніше. Минулого тижня представники державної китайської компанії China Road Construction Corporation International Investment (CRCCII) заявили про інтерес до будівництва зернового терміналу річною потужністю 5 млн тонн в акваторії порту Південний (Одеська обл.). Це еквівалентно 10% українського експорту кукурудзи і пшениці.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

НВ Бізнес розбирався що відбувається з перевалкою зерна в Україні, яка специфіка конкуренції між портами Азовського і Чорного морів, чому падають ставки тарифів але інвестори продовжують цікавитися цим бізнесом.

Зернозавантажувальна машина на терміналі EVT (Миколаїв) (Фото: ЦТС)
Зернозавантажувальна машина на терміналі EVT (Миколаїв) / Фото: ЦТС

Зерно йде в море

Після кількох поспіль рекордних врожаїв, 2020 рік стане винятком. Аграрії вже зменшили збір пшениці - майже 27 млн тонн (-4,5% рік до року). Ячменю зібрано 8,79 млн тонн (-2%). Збір соняшнику і кукурудзи ще триває.

Традиційно дві третини зібраного врожаю — експортується.

Діліться матеріалом




Радіо НВ
X