Шукайте кошти в бюджеті. Бізнес не хоче власним коштом гасити збитки Укрзалізниці від пасажирських перевезень

17 липня, 12:17
Укрзалізниця несе хронічні збитки у сегменті пасажирських перевезень (Фото: Артем Ільїн / NV)

Укрзалізниця несе хронічні збитки у сегменті пасажирських перевезень (Фото: Артем Ільїн / NV)

Бізнес-спільнота звернулася до влади з пропозицією передбачити у держбюджеті на 2026 рік видатки для відшкодування збитків Укрзалізниці, пов’язаних із пасажирськими перевезеннями.

Відповідне звернення Європейська Бізнес Асоціація направила до віцепрем'єра з відновлення — міністра розвитку громад та територій Олександра Кулеби. Експерти Асоціації підкреслили, що проблема збитковості пасажирських перевезень є критичною вже багато років.

Реклама

Так, у 2024 році збитки Укрзалізниці від пасажирських перевезень перевищили 18 млрд грн, а у 2025 році, попри виділення 4,3 млрд грн на компенсацію, прогнозовано сягнуть понад 22 млрд грн. Водночас в середньому доходи у пасажирському сегменті покривають лише близько 40% витрат.

Наразі ці збитки УЗ покриваються коштом вантажних перевезень — шляхом крос-субсидування. Проте бізнес-спільнота вважає таку практику економічно невиправданою та тою, що не відповідає європейським практикам і негативно впливає на розвиток залізничної галузі.

Аргументи бізнес-спільноти:

— Підхід перехресного субсидування перекладає компенсаційні витрати на вантажовласників, тим самим створюючи для них додаткове фінансове навантаження. Це, своєю чергою, негативно впливає на конкурентоспроможність і обсяги вантажних перевезень та, відповідно, гальмує розвиток галузі в цілому.

— Європейська модель ринку залізничних перевезень взагалі не передбачає крос-субсидування між пасажирським та вантажним сегментами.

Отже, зважаючи на соціальну важливість збереження доступних перевезень для населення та негативний економічний вплив наявного підходу крос-субсидування, компанії-члени Асоціації вважають за доцільне запровадити субсидування пасажирських перевезень з державного бюджету.

«Закон про залізничний транспорт передбачає, що збитки внаслідок застосування пільгових тарифів на пасажирські перевезення мають відшкодовуватися з державного або місцевих бюджетів. Також, відповідно до Бюджетного кодексу, Міністерство розвитку громад має право подавати відповідний бюджетний запит, а Міністерство фінансів — враховувати ці видатки при формуванні проєкту держбюджету», — пояснили в Асоціації.

Тому Європейська Бізнес Асоціація закликала Міністерство розвитку громад підготувати та подати до Мінфіну бюджетний запит на компенсацію прогнозованих збитків Укрзалізниці у 2026 році від пасажирських перевезень. А Мінфін — розглянути можливість включити відповідні видатки до проєкту закону про державний бюджет на 2026 рік.

На думку бізнес-спільноти, запровадження прозорої та передбачуваної системи фінансування пасажирських перевезень сприятиме розвитку ефективної та збалансованої тарифної політики в залізничній галузі, що відповідатиме інтересам держави та сприятиме сталому розвитку залізничного транспорту.

Як повідомлялося, раніше бізнес виступив проти ідеї Укрзалізниці запровадити диференційовані підвищувальні коефіцієнти для розрахунку тарифів на вантажні перевезення у напрямку окремих морських портів.

Показати ще новини