Удар по експортерах. Бізнес вимагає від Укрзалізниці повернути найкоротші маршрути до портів Одеси та Чорноморська
Бізнес закликав Укрзалізницю переглянути тарифні відстані у напрямку до портів Великої Одеси (Фото: Укрзалізниця / Telegram)
Бізнес-спільнота закликає Укрзалізницю переглянути рішення про зміни тарифних відстаней між транзитними пунктами у напрямі портів Чорноморськ та Одеса та орієнтуватися на найкоротші маршрути при тарифікації перевезень.
Як зазначили у Європейській Бізнес Асоціації, рішення щодо зміни тарифних відстаней у напрямку терміналів порту Чорноморськ у січні 2025 року вже спричинило суттєве підвищення вартості перевезень приблизно до $2−4,5/тонна. Раніше бізнес вже закликав скасувати це рішення.
«Водночас у квітні відбулись зміни щодо тарифної відстані також і у напрямку станції Одеса Порт. Тарифні відстані для зазначених напрямків не відповідають найкоротшій відстані перевезення, що тягне за собою зростання витрат вантажовідправників», — зазначили у Асоціації.
«Використання довших маршрутів призводить до необґрунтованого зростання вартості перевезень, створює серйозний тиск на експортерів та знижує конкурентоспроможність української продукції на міжнародних ринках. На думку експертів Асоціації, така практика тарифікації Укрзалізниці може мати негативні наслідки не лише для українського бізнесу, а у довгостроковій перспективі - і для самого товариства. Подорожчання перевезень змусить клієнтів переорієнтовуватися на альтернативні види транспорту, що потенційно призведе до зменшення обсягів перевезень і, відповідно, доходів», — йдеться у повідомленні ЄБА.
Там наголошують, що використання найкоротших маршрутів вигідне і самому оператору інфраструктури. Оптимізація маршрутів сприятиме рівномірному розподілу навантаження на мережу, знизить ризики перевантаження окремих ділянок і підвищить загальну ефективність та передбачуваність роботи системи.
«Як відомо, наразі ведеться робота над новим законопроєктом, що регулюватиме функціонування ринку залізничного транспорту. На переконання бізнесу, в ньому надзвичайно важливо передбачити стимулювання перевезень за найкоротшими маршрутами. Крім того, варто передбачити механізми, що унеможливлюють непродуктивне використання пропускної спроможності інфраструктури та оперативний перерозподіл невикористаних потужностей», — додали у Асоціації.
Крім того, бізнес закликав враховувати також і євроінтеграційний рух України. Адже в єдиному європейському залізничному просторі тарифікація інфраструктурних послуг має ґрунтуватися на принципах прозорості, економічної обґрунтованості та недискримінаційного доступу, з урахуванням фактично пройденої відстані.
«З огляду на це, Європейська Бізнес Асоціація вважає за необхідне переглянути підходи до визначення тарифної відстані та розрахунку плати за перевезення вантажів із урахуванням принципу найкоротшого маршруту. Бізнес-спільнота закликає скасувати запроваджені зміни тарифних відстаней між транзитними пунктами у напрямі морського торговельного порту Чорноморськ та Одеса Порт та забезпечити рівні умови руху для всіх портів», — йдеться у зверненні.
Як повідомлялося, раніше найбільший металургійний комбінат України АрселорМіттал Кривий Ріг заявив про економічний тиск та зловживання монополією з боку Укрзалізниці. Йшлося саме про збільшення тарифної відстані для поїздів із продукцією компанії на 257 км.