Шлях до ефективності. Навіщо розвивати ринок геотехнологій в Україні?

17 травня 2019, 10:00
Новини компаній
Де використовуються сьогодні геодані, для кого вони? (Фото:Фото надано компанією «АРЦ»)

Де використовуються сьогодні геодані, для кого вони? (Фото:Фото надано компанією «АРЦ»)

Уявити життя сучасної людини без звичних Google Maps та інших навігаційних інструментів сьогодні практично неможливо. Однак мало хто знає, що стоїть за цими зручними сервісами.

Відео дня

Йдеться про створення мап, які згодом використовуються для навігації. Це і є геодані, які стали невід'ємною частиною не тільки нашого життя, але і низки бізнес-процесів. Саме вони дозволяють створити найбільш ефективні рішення і системи управління.

Чи запитані геодані в Україні? Чи є у нас можливості для їх створення? Які перспективи ринку?

Про це говоримо з представником компанії «АРЦ»лідера в галузі збору, обробки та надання геопросторових даних в Україні - Романом Челноковим.

- Де використовуються сьогодні геодані, для кого вони?

Для всіх. Кожен з нас користується автомобільною навігацією в своєму телефоні або на іншому пристрої. Мапи, які використовуються для цієї навігації, – це і є геодані.

Однак тут важливо врахувати один нюанс. Є базовий пласт геоданих з відкритих ресурсів, наданий такими сервісами як Google Maps і Bing maps, Apple maps, Yahoomaps, OSM та ін. Поширеними програмами вільного використання є QGIS, gVSIG, SAGA GIS та інші, які пропонують безкоштовне користування картами, космічними знімками і т.д. Внесок таких систем у розвиток технологій величезний. Однак легкість і доступність таких програм і ресурсів часом є ілюзією. Адже використовувати їх на професійному управлінському рівні не можна з низки причин: починаючи з відсутності гарантій достовірності та до повноти та актуальності цих даних.

надано компанією «АРЦ»
Фото: надано компанією «АРЦ»

Тобто, лише відкритих геоданих недостатньо для конкретних практичних рішень? Де брати інші? І які, в принципі, призначення геоданих?

Призначень три. Перше – зорієнтуватися. Ви можете визначити місце, де ви є ви або те, що вас цікавить. Друге – це прив'язати дані з геодезичною точністю. Наприклад, архівну інформацію про автомобільну дорогу до конкретної місцевості. І третє – використовувати дані в якості основи для створення будь-якої похідної інформації. Скажімо, визначити карту посівів тієї чи іншої культури на основі карти місцевості.

Щодо різниці застосування даних. Коли потрібно просто зорієнтуватися на місцевості, цілком достатньо Google Maps. А ось коли необхідні дані для професійних цілей: зробити повноцінну основу для управлінського рішення, прив'язати певні дані з конкретними параметрами – такі дані потрібно створювати. І саме з цим ми можемо допомогти.

А можна приклад?

Давайте візьмемо енергетику. Кілька років тому підприємство, яке експлуатує теплові мережі Києва, звернулося до нас з тим, щоб ми дистанційним методом уточнили місце розташування теплових мереж та їх технічний стан.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Геодані потрібні в будь-якому бізнесі.

Для цього потрібно було взяти їх старі архівні матеріали, оцифрувати і, головне, – прив'язати до основи з конкретними параметрами. Для цього ми взяли свій ортофотоплан міста – тобто, фотозображення високої геодезичної точності, а потім використовували вертоліт з тепловізором і зробили тепловізійну зйомку. Оскільки зйомка проводилася взимку, ми визначили реальний стан теплових мереж і оцінили їхній технічний стан.

Ще приклад. Всі чули про публічну кадастрову мапу України, яка містить дані про земельні ділянки всіх видів власності. Завдяки їй, можна побачити кордон своєї або тієї, що вас цікавить земельної ділянки за лише за кілька хвилин. Його можна відобразити на ортофото, що є в підоснові, і побачити, чи коректно проходить межа. До речі, 80% аерофотозйомки території України для цього проекту здійснювала наша компанія.

У яких секторах найбільш затребувані геодані?

Геодані потрібні в будь-якому бізнесі. Мобільним операторам необхідно мати цифрову модель місцевості для визначення правильних місць для встановлення вишок з базовими станціями. Енергокомпаніям і їхнім клієнтам – актуальна схема ліній електропередач для спрощення процедури підключення. Аграріям геодані знадобляться для планування мапи посівів і під час збору врожаю. Транспортникам навігаційна мапа допомагає налагодити моніторинг і ефективніше планувати логістику. Величезний потенціал вони мають для реагування в надзвичайних ситуаціях – повені, паводки, ін.

надано компанією «АРЦ»
Фото: надано компанією «АРЦ»

При цьому в Україні геодані довгий час не були затребувані. По-перше, на створення якісних геоданих потрібні гроші, а вони на ці потреби не виділялися. По-друге, сама галузь розвивалася дуже слабко через заплутане законодавство і зарегульований ринок. По-третє, багато хто просто не усвідомлює потенціал та переваги геоданих для ефективного управління галуззю. І найголовніше, для нашої держави ефективність, яку надають геодані, поки далеко не основний пріоритет, на жаль. Ситуація потроху змінюється, але не так швидко, як хотілося б.

А як у Європі?

Там абсолютно інша ситуація. Візьмемо Литву. Земельна служба цієї країни має публічний геопортал. Отримавши нову аерофотозйомку територій, вони відразу ж її публікують. Тому, коли комусь потрібні ці дані, їх можна просто взяти з офіційного відкритого джерела. Якщо ж потрібна додаткова інформація, її замовляють безпосередньо у земельній службі. І, в більшості випадків, отримати її можна абсолютно безкоштовно.

У яких країнах ви ще працюєте?

Багато замовлень з країн східної Європи. Там порівняно невисокі ціни за послуги, але практично ідеальні умови для роботи, і головне – абсолютно прозорі. Цей ринок привчає працювати на високому рівні, якісно і своєчасно. Це підкуповує.

У фокусі також Кавказ і Середня Азія. Досить перспективна й Африка.

У найближчі 5 років обсяг ринку геоданих зросте в 2-5 разів.

У цих країнах ми працюємо, в основному, з державними земельними службами. Ключові види робіт – це будь-які види аерозйомки (фотозйомка, лазерне сканування, тепловізійна зйомка та інші види мультиспектральної зйомки). Крім цього, ми можемо поставляти космічні дані, виконувати наземну геодезичну зйомку будь-яких видів. Це все вихідні дані для створення похідних продуктів. Таких як ортофотоплан, цифрова модель рельєфу і місцевості, топографічні мапи різних масштабів.

Чому Україна рухається в розвитку цього напрямку так повільно?

По-перше, через відсутність сучасних галузевих стандартів. По-друге, через брак кваліфікованих кадрів, перш за все в держорганах і місцевій владі. І, по-третє, безгрошів'я.

Розберемо на прикладі. Зараз кожне місто повинне мати генеральний план, а він створюється на основі топографічної мапи. Так от, більшість існуючих топографічних мап українських міст було створено ще в 70-80-х роках. Незважаючи на це, на місцях ці застарілі дані лягають в основу «актуальних» генеральних планів. Звичайно, при такому непрофесійному підході про жодну ефективність планування розвитку територій не йдеться.

Якими Ви бачите перспективи ринку?

Я думаю, вони величезні, і в найближчі 5 років обсяг ринку геоданих зросте в 2-5 разів.

З чим Ви це пов'язуєте?

Приходять нові управлінці, які розуміють цінність даних і усвідомлюють їхній потенціал для підвищення ефективності в будь-якому напрямку. Хоч і повільно, але ми поступово рухаємося в бік більшої прозорості та відкритості. За цим – майбутнє.

23 травня відбудеться міжнародна конференція GEODIGITAL UKRAINE з геотехнологій. Які Ваші очікування?

Ми хочемо, щоб захід став платформою для об'єднання практичних рішень бізнесу до потреб держави. Збираємо експертне міжнародне співтовариство для обміну професійним досвідом та пошуку нових ідей. Хочемо, щоб наша країна рухалася швидше в бік ефективності та успішності. Все необхідне у нас для цього є.

Показати ще новини
Радіо НВ
X