Україно, go on-line, be cashless

17 жовтня 2017, 11:00
Про потенціал і виклики для українського бізнесу в країні та в світі

Що таке онлайн для економіки? Це моментальний доступ до будь-якої інформації і стимул для розвитку ритейлу, експрес-доставки, e-commerce, базготівкових платежів, закупівель і побутових послуг. Це спрощення комунікацій і поява нових каналів продажів – месенджери та соцмережі. Це, зрештою, поява бізнесів з високою доданою вартістю.

Відео дня

Саме ця тема стала предметом обговорення в ході дискусійної панелі Go On-line. Be cashless – потенціал та виклики для українських бізнесів усередині країни та в світі, – яка пройшла в рамках Київського міжнародного економічного форуму.

На сьогодні стабільне зростання е-commerce в усьому світі – стійкий тренд. При цьому, Україна входить до трійки найбільш швидкозростаючих е-commerce ринків Європи. У споживачів кардинально змінюються шопінг-звички, про що свідчить значна частка m-commerce або покупок через мобільні пристрої. Зростають продажі через соцмережі. Одночасно зростають вимоги споживачів до торговців і пропонованих товарів-послуг, особливо до каналів продажів.

Якщо проаналізувати динаміку за останні три роки, оборот е-commerce у світі щорічно зростає на 15-20%. В абсолютних показниках, за даними European B2C E-commerce Report 2016, в минулому році ринок е-commerce у Німеччині становив €60 млрд, у Нідерландах – €16 млрд, Швейцарії – €6 млрд. Україна серйозно відстає від розвинених європейських країн, маючи оборот у €1,4 млрд.

За прогнозами, за результатами 2017 року цей показник у нашій країні складе €1,6 млрд. Приріст щодо 2016 року обіцяє скласти близько 15%. Разом з тим, динаміка зростання українського е-commerce – рекордна, +35% щорічно.

У розрізі cashless-економіки України поки демонструє скромні, але висхідні показники. Так, за січень-червень 2017 року частка безготівкових платежів з використанням платіжних карт в Україні зросла до 38,1%, а на початок 2017 року становила 35,5%.

Українське суспільство змінюється і незмінно прямує в cashless. Так, сьогодні 74% всіх транзакцій з картами – це безготівкові операції, а не зняття готівки з рахунку. Показово, що найбільша частка платіжних транзакцій за картками відбувається саме в онлайн – близько 38%.

Що заважає йти в онлайн? Сьогодні в розрізі всієї України не сформовано cashless-інфраструктуру. Варто від'їхати від Києва на 20 км, стикаєшся з проблемою оплати карткою. Серйозно заважає і законодавчий вакуум. Так, закон про електронну комерцію не відповідає ні на жодне питання про те, як живе e-commerсе. Фінтех – також досить зарегульована зона. Згадаймо приклад з невдалим виходом на український ринок PayPal.

І це відбувається в той час, коли такі компанії як PayPal, Alipay і Amazon є законодавцями моди на платіжному ринку.

Для вирішення озвучених проблем важливий діалог бізнесу з владою. І хоча парламент і Кабмін поки не розуміють усіх потреб ринку, існує величезний запит від його гравців. Необхідно давати можливість великим глобальним гравцям виходити на український ринок. Ще важливо пропагувати cashless серед усіх верств населення, включаючи 50+ років. Тому що помилково вважати, що люди старшого покоління не належать до цільової аудиторії e-commerce.

Говорячи про розвиток cashless, не можна забувати про найважливішу роль малого та середнього бізнесу (МСБ). У цілому, вважають експерти, в Україні немає проблем з попитом на онлайн-платежі. У країні більше 30 млн активних карт, і тільки через сервіс portmone.com платять 3-4 млн карт.

Але існує проблема з пропозицією, з можливістю оплати. Так, у компанії portmone.com від 900 тис. до 1 млн активних підприємств МСБ, які обслуговують економіку. І ця кількість повинна зростати. І щоб вирішити цю проблему, потрібно вирішити задачу вартості онлайн-сервісів для МСБ. Комісія, яку portmone бере з МСБ за онлайн-операції, становить до 2,5%.

Проблема з переходом в онлайн має місце і для великого бізнесу. Коли 27 тис. осіб будуть обслуговувати один одного в онлайн і це мислення охопить всі категорії персоналу – від комірника до ІТ-шника. Коли заявки оперативно розміщуватимуться в онлайн і відповідний департамент їх оперативно братиме до роботи. Коли клієнт зможе отримувати послугу не протягом місяця, а за кілька днів і навіть годин. Тоді це означатиме, що онлайн існує не лише на боці клієнта, а й живе всередині бізнесу.

Важливо приділяти увагу й технічній стороні онлайн-продажів. Так, сьогодні 97% покупок онлайн з мобільного залишаються в кошиках неоплаченими через незручний інтерфейс. Цю проблему, наприклад, у компанії Mastercard вирішують за допомогою платформи цифрових гаманців Masterpass, яку в Україні вже використовують більше 2 тис. торговців.

На думку експертів, сьогодні немає простих ліків, як побудувати робочу інфраструктуру на шляху до оnline. Потрібна синергія, спрощення законодавчої бази і технічних процедур.

І, як фінальний акорд, хочеться привести відмінний меседж, який пролунав на завершення дискусії. Він стосувався того, що Україна сьогодні залишилася єдиним великим ринком Європи, з нереалізованим потенціалом зростання. Величезним потенціалом, який нам усім спільними зусиллями необхідно реалізувати.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X