Україна без єдинорогів
Хто такі єдинороги?
У світі стартапів і венчурного інвестування існує термін unicorn (єдиноріг), яким називають проекти, які досягли капіталізації понад мільярд доларів. Самі того не підозрюючи, ми щодня користуємося послугами, сервісами і продуктом. Адже в їх числі стартапів-єдинорогів зі світовим ім'ям, наприклад: Google, Facebook, виробники електронних пристроїв Xiaomi, сервіс таксі Uber, сервіс оренди житла Airbnb, мобільна соціальна мережа Snapchat, сервіс для зберігання даних Dropbox і безліч інших.
Коли компанія-єдиноріг вже завоювала ринок, здається, що рішення, яке вона запропонувала – дуже просте і очевидне. Однак неймовірною удачею для будь-якого інвестора вважається здатність розгледіти «єдинорожку» на ранній стадії, коли проект тільки починає свою роботу. Іронічно, але найчастіша фраза, яку чують засновники інноваційних стартапів-єдинорогів від потенційних інвесторів: «Ваша ідея не спрацює». «...Ще один пошуковик? Навіщо, коли є Yahoo?», – саме це від інвесторів чули Ларрі Пейдж і Сергій Брін. А потім – вони заснували Google.
Що ж об'єднує всі компанії-єдинороги? Насамперед, вони змінюють суспільні процеси і ринки в масштабах цілого світу. Здавалося б, як можна конкурувати з уже існуючими службами таксі? Навіщо потрібен ще один сайт для зберігання файлів? Однак, кожен стартап-єдиноріг зумів запропонувати клієнтам абсолютно новий користувальницький досвід, і тим самим трансформувавши світовий ринок, створивши інноваційні моделі поведінки та споживання.
Де вони водяться?
Світовий лідер з появи єдинорогів – Північна Америка. На другій сходинці – Азія, а третю позицію займає Європа. Україна – поки програє: в нашій країні не народилося жодного єдинорога. Навіть незважаючи на те, що ми займаємо перше місце у Європі за кількістю IT-фахівців* - адже у нас їх понад 100 тис., а експорт програмного забезпечення приніс Україні $2,5 млрд. доларів в 2015 році. У чому ж причина?
Причина 1. Ми занадто маленькі
Для того, щоб досягти капіталізації вище мільярда, проекту, крім інноваційної ідеї, необхідний великий ринок. Локальний ринок України поки що не може забезпечити нам появу локального єдинорога. До того ж, в нашій країні зараз час турбулентних змін – і купівельна спроможність падає з кожним днем.
Однак, ми можемо створити єдинорога, який націлений на інші ринки. Для цього необхідно напрацювати відповідну експертизу взаємодії з такими ринками – адже в залежності від географії змінюється не тільки законодавство, але і споживчі моделі.
Причина 2. Outsourcing
За оцінками експертів, через 7-10 років кількість українських IT-фахівців перевалить за позначку в 200 тис. Однак, велика кількість IT-фахівців усередині країни не гарантує нам створення стартапу-єдинорога, оскільки такі фахівці найчастіше не генерують власні ідеї і продукт, а допомагають створювати їх комусь іншому.

Причина 3. Вміємо створювати технологію і тільки вчимося створювати продукт і будувати бізнес
Коли ми в TA Ventures розглядаємо заявки від проектів на отримання інвестицій – практично кожен другий стартап має повністю або частково українську команду розробників. Для західних компаній українські розробники стали вже практично еталоном співвідношення ціни і якості. В результаті - ми маємо велику кількість добре освічених фахівців, які створюють складні технології, але тільки вчаться робити самостійний продукт «з нуля» - від стратегії розвитку бізнесу і маркетингового плану, до нарощування продажів і роботи з цільовою аудиторією.
А що ж далі?
Незважаючи на це, не можна не відзначити, що українські IT-фахівці задіяні в роботі над кращими проектами по всьому світу. Взаємодіючи з іноземними замовниками та колегами, вони нарощують експертизу і вчаться створювати продуктові компанії з прицілом на глобалізацію проекту. Рано чи пізно ці навички конвертуються в українські стартапи. Але, щоб генерувати гарні проекти на постійній основі, необхідно почати закладати міцний фундамент вже сьогодні – постійно вчитися і вчити. Важливо, щоб вже зараз ми думали про освіту наших дітей – з самого раннього віку прищеплюючи їм не тільки hard skills, але і зробивши особливий наголос на soft skills, щоб вони готові були в майбутньому створювати бізнес і керувати ним.
*за даними порталу IT Outsourcing News