Про тендери та "голодні ігри" на дорогах

29 вересня 2017, 17:30
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Багато людей переконані, що основні ризики при закупівлі ремонтних робіт на дорогах пов'язані з тендерами. Але насправді все починається ще з планування

Офіційний портал оприлюднення інформації про публічні закупівлі ProZorro дає можливість всім побачити все, але в межах того, що стосується тендерних процедур. Але у будь-яких інфраструктурних проектах закупівля починається набагато раніше. А саме – з планування. І чомусь мало людей звертає увагу на цю абсолютно "сіру" і, на жаль, зовсім непрозору зону дорожнього сектору.

Відео дня

На етапі планування держава розробляє стратегії розвитку і, звичайно, виділяє кошти. Все це закріплюється у Державному бюджеті та інших документах, що знаходить або має знаходити відображення у річних планах закупівель, у т.ч. і дорожніх робіт.

На жаль, держбюджетом видатки Укравтодору на ремонт та утримання доріг затверджуються щорічно, що ускладнює або майже унеможливлює проведення капітальних ремонтів. Але все ж таки, відповідно до бюджету, Укравтодор формує щорічний перелік робіт. Все це відбувається до оголошення тендерів через ProZorro. І на момент самих тендерів чимало питань вже "вирішено", і переважно за абсолютно непрозорою процедурою.

Працюючи з відкритими даними у ProZorro ми з'ясували, що очікувана вартість деяких закупівель була дуже високою. Адже, згідно з рішеннями Уряду (а саме, розпорядженням №14 від 18.01.2017 та постановою №303 від 29.03.2017, якими затверджено перелік об'єктів та їх фінансування з держбюджету), суми, на які замовник проводив тендери з ремонту доріг, не передбачені навіть близько!

І якщо нещодавно ми говорили, що це поодинокі випадки, то сьогодні ситуація перетворюється на тенденцію. Тому ми вибрали 10 найбільших закупівель на ремонт доріг у 2017 році, оголошених у ProZorro. У кожній з них розмір наявного фінансування в рази менший за оголошену очікувану вартість.

Так, найбільшу на сьогодні закупівлю оголосили у Закарпатській області на ремонт М-06 Київ – Чоп на ділянці км 750+000 - км 831+704. ЇЇ очікувана вартість становила 1,8 млрд грн, у той час як бюджетних коштів на цю ділянку виділили 800 тис. грн. Варто зазначити, що при оголошенні тендерів служби автомобільних доріг розраховують на так звані "митні кошти". І справді, близько 50 млн грн мають спрямувати на цей об'єкт за рахунок митних надходжень. Але ж у підсумку це все одно менше, ніж очікувана вартість оголошеного тендеру у… 36 разів.

Власне тому, 15 вересня цю закупівлю скасували на підставі звернення голови Закарпатської ОДА Геннадія Москаля (лист від 15.09.2017 № 06-10/1994). У ньому зазначено, що в області на 2017 рік передбачалося фінансування 31 об'єкту на суму майже 800 млн грн. У той час як кошторисна вартість за підписаними договорами підряду вже становить 3,9 млрд грн, що більше, ніж передбачено фінансуванням на 2017 рік. А фактичні надходження від митниці за 8 місяців 2017 року нижчі за планові показники.

Варто нагадати, що фінансування за рахунок митних коштів є лише прогнозованим. Воно напряму залежить від суб'єктів підприємницької діяльності, кількості розмитнених товарів та встановлених показників для кожної митниці, які необхідно перевиконати. Отож на стабільність та ритмічність цього джерела фінансування розраховувати важко.

Така ж ситуація на Закарпатті і з дорогою Р-21 Долина – Хуст км 44+983 - км 128+729. Тут очікувана вартість тендеру становила 1,3 млрд грн, що у 32 рази більше, ніж фактичне фінансування з урахуванням митних коштів. Переможця ще немає, закупівлю не скасували.

До ТОП-10 тендерів входить також Львівська область із закупівлею ремонту автомобільної дороги М-06 Київ – Чоп на ділянці км 621+500 - км 690+000. Тут очікувана вартість становила 797 млн грн, що в 40 разів перевищує фактичне фінансування у 20 млн грн.

Із ТОП-ом закупівель та переможців ви можете ознайомитися нижче. Зафіксую лише, що очікувана вартість 10 найбільших закупівель у дорожній галузі становить близько 11,3 млрд грн, а наявне фінансування – 1,9 млрд грн.

У чому ж, власне, проблема? Проблем декілька. Майже у всіх з ТОП-10 тендерів строком дії договорів вказано грудень 2018 або 2019 років. Це гарна спроба обійти однорічне бюджетування, але такий підхід:

- визначає підрядників на 2-3 роки наперед, обмежуючи конкуренцію на майбутні періоди, може сприяти монопольному становищу окремих підрядників;

- визначає регіони, куди надходитимуть кошти у наступні роки і об'єкти, які підлягають ремонту без затвердженої програми. Нагадаю, що програми розвитку автомобільних доріг 2018-2022 рр. досі не існує. Тобто є небезпека, що вона може складатися на основі укладених у 2017 році ось таких договорів, а не навпаки, як диктують нам закон та здоровий глузд;

- ще більше знижує конкуренцію на ринку, яка у середньому по Україні сягає 2,5 учасники, адже не всі потенційні підрядники захочуть брати участь у закупівлі, яка не забезпечена фінансуванням.

Нагадаю, що відповідно до ч.4. ст.48 Бюджетного кодексу України, зобов'язання, взяті без відповідних бюджетних асигнувань, або із перевищенням повноважень, встановлених законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів. А ст. 164-12 КпАП визначає такі дії як адміністративне правопорушення.

Додатково звертаю увагу, що ТОП-10 тендерів, наведені у таблиці, оголошені на поточний середній ремонт. Який, на відміну від капітального, не вимагає обов'язкового виготовлення проектної документації і встановлює менший гарантійний термін. Але це вже тема для окремої розмови.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X