Що приховує кодекс ГТС від НКРЕКП

27 липня 2018, 14:08
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Сьогодні відбудеться фінальне засідання НКРЕКП, на якому обговорюватимуть прийняття Кодексу газотранспортної системи України у редакції регулятора.

Новий Кодекс отримав шалений резонанс у останні дні. Активісти говорять, що за ним стоять олігархи, які хочуть безкарно красти газ. НКРЕКП ці звинувачення відкидає. Що ж, настав час розповісти, як розробляли Кодекс та що дійсно відбувається всередині регулятора.

Відео дня
  1. Лобізм та порушення при розробці Кодексу.

Кодекс ГТС був прийнятий у 2016 році після тривалої роботи. Було багато суперечок. Згодом ці суперечки набули катастрофічного характеру і сьогодні створено ситуацію, коли документ не відображає нормального стану взаємодії учасників ринку. Були штучно створені преференції для облгазів, які заклали у Кодекс. Я як профільний член комісії (НКРЕКП по нафтогазовому сектору) виступив за врегулювання цієї ситуації, але зрештою документ допрацювали без мене.

Коли Кодекс виносили на голосування були порушені всі регламенти.

Як профільний член комісії я мав підписати подання на винесення Кодексу на комісію. Цей процес було розпочато без моєї згоди і жодного мого зауваження до документу не врахували. Сьогодні ці претензії заявляє ринок. Як з’ясувалося, в обхід мене були підписані тисячі документів.

Під час розробки документа було порушено закон. Кодекс мав пропонувати оператор Укртрансгаз. Операторів багато, в кожного своє бачення. Комісія мала підійти з точки зору всіх учасників ринку, адже в кінцевому підсумку розподільчі мережі стоять в самому кінці всього процесу. Це кінцевий продаж населенню, комунпобуту, дрібній промисловості, а також отримання грошей. Це головний процес, який завершує всі операційні дії на ринку. Відповідно до нього варто було підійти з точки зору комфортності всіх учасників ринку, а не лише комфортності операторів розподільчих мереж.

На першому етапі комісія дуже плідно співпрацювала з Укртрансгазом, з нами навіть працював американський експерт, наданий в рамках програми USAID. В прийнятому документі не врахували жодної нашої пропозиції. Якщо ми ухвалили лобістський Кодекс щодо розподільчих мереж, то чому ми не можемо прийняти лобістський Кодекс щодо магістральних мереж? Завдання НКРЕКП бути арбітром, а не створювати війни на ринку. Маємо ситуацію, коли всі трибуни кричать, що було порушення, а суддя кричить, що я нічого не бачив.

Якщо теоретично за Кодекс мав відповідати я, то на практиці голова комісії де-факто відсторонив мене від цього процесу. Це при тому, що фактично в НКРЕКП немає такого корпусу фахівців, яким навіть в теорії під силу розробити кодекс. Більша частина співробітників взагалі не має фахового досвіду у цьому. Тож вважаю, що отриманий у результаті Кодекс писали за межами НКРЕКП та принесли регулятору вже готовим.

Бенефіціарами Кодексу у цій редакції є облгази. Весь Кодекс пронизано процесами, які прикривають фактичну технічну змову. Сьогодні збут і розподілення зосереджені в одних руках, і це призводить до зловживань та присвоєння грошей.

  1. Що саме закріплює новий Кодекс.

По-перше, у новому Кодексі фактично закріплена преференція облгазів на процеси, пов’язані з розподіленням. Вони закріплюють за собою розподілення і продаж та блокують прихід нових учасників ринку. Сьогодні, щоб отримати ліцензію на роботу зі споживачем, потрібно мати список своїх споживачів. База даних знаходиться лише в облгазу й отримати її не можливо, вона схована за 7 печатками. Хто б не прийшов на територію облгазу й захотів постачати газ, він це не зможе зробити. Тобто, закріплено монополію.

По-друге, облгазам надана можливість не показувати джерела споживання і маніпулювати. З 1-го серпня ми обговорюємо Кодекс з точки зору балансування газу. Денного балансування. Облгази отримують свій газ на точках входу на газорозподільчих станціях, відповідно по всьому газу, який прийшов, вони мають показати джерела його споживання. Сьогодні вони придумують різноманітні кроки, намагаються показати, що це спожили тепловики, хтось ще, і згодні відповідати лише за населення. Тоді в мене запитання, нехай покажуть свою мережу, хто скільки спожив? Вони кажуть "ні, ми не покажемо".

По-третє, ненормативні збитки та весь фінансовий тягар за них покладається на споживача. Це те, чого я вже не бачив в галузі років 15-20. Ненормативні збитки закладаються у тариф, і ми сплачуємо за них як споживачі. Це нонсенс. Навіть незрозуміло тоді, який сенс у будинкових лічильниках, на які витрачено 1,5 мільярда гривень.

Найголовніше: за Кодексом, який просуває НКРЕКП, відбір газу не має бути забезпечений документами. Після прийняття Кодексу Укртрансгаз має стати оператором ринку. Що таке оператор ринку? Це та організація, яка повністю веде балансування. Сьогодні ми бачимо, що небаланс складає 25 мільярдів гривень. Що таке небаланс? Це спожитий газ, який не віднесений на якісь легальні статті витрат. Укртрансгаз, маючи небаланс, наприклад, каже облгазу – надайте документи. Вони відповідають – у нас немає документів, ми вам нічого не дамо.

Отже поки не буде Укртрансгаз, або інший оператор ринку, контролювати всі ці процеси (а це повинно було бути прописано в тому Кодексі, який мав подавати Укртрансгаз), облгази зможуть легально відбирати газ без підстави та санкції. Багато хто хоче цим скористатися.

  1. Наслідки прийняття Кодексу.

Проблема полягає в тому, що тіньові автори Кодексу не прорахували наслідків. Наслідком прийняття Кодексу в їхній редакції стане колапс системи та дисбаланс на суму 50-60 мільярдів гривень на рік. Чому так? Тому що Кодекс фактично легалізує небаланс, дає можливість облгазам його штучно створювати та продовжувати діяльність.

Що таке небаланс простими словами? Я вам передав гроші 100 гривень. Ви мені кажете, що взяли у мене лише 80 гривень, але я ж то знаю, що дав вам 100 гривень. Куди мені віднести різницю у 20 гривень? На витрати. Для Укртрансгазу сума у 25 мільярдів критична. Це не та сума, на яку може Укртрансгаз прийняти заборгованість. І це ж не за 10 років борг, а лише за останній рік. Це ми за один опалювальний сезон фактично створили заборгованість у 25 мільярдів. Тоді як ми зайдемо в наступний опалювальний сезон? З новим Кодексом? З таким взаємовідношенням на ринку? Ми просто заздалегідь закладаємо можливості розбалансування ринку. Раз ми розбалансовуємо ринок, тоді які б у нас запаси газу не були, якщо хтось може собі їх просто класти в кишеню, тоді зникає сам сенс газового ринку.

Така ситуація призведе до колапсу на ринку. Колапс буде полягати в тому, що у нас буде приріст заборгованості, заборгованість буде переростати на державу, держава не зможе закупити додатковий газ для потреб. Можливості ж Укргазвидобування не гумові. Відповідно, настане час, коли ми не зможемо покрити це внутрішнім видобутком, ми повинні будемо покрити це за рахунок імпорту, імпорт ми повинні будемо за щось закупити, а цього інституту просто не буде існувати в природі. Тоді вийде, що нам взагалі немає чим балансувати. І все це ми отримаємо протягом одного сезону.

Якщо облгази не будуть змушені надавати повну інформацію про споживачів, якщо в Укртрансгазу не буде інструментів впливу на них (а саме так побудовано Кодекс, що приймається), то наслідки очевидні. В кінці, або навіть в середині сезону ми будемо мати розбаланс у 50-60 мільярдів гривень. При цьому Укртрансгаз стає "інвестором" процесу відбору газу. Механізм погашення боргів перед Укртрансгаз у Кодексі фактично не буде працювати. Тож його прийняття запустить неконтрольовані процеси на ринку. Це буде катастрофа.

Єдине вирішення ситуації – віддати оператору ініціативу з розробки Кодексу. Укртрансгаз не має іншого виходу, як відстоювати своє право на подання Кодексу, оскільки саме на Укртрансгаз буде покладено відповідальність за роботу системи. Регулятор при цьому має затвердити Кодекс та слідкувати за його законністю та дотриманням його норм. Але розробляти його з нуля НКРЕКП не спроможне.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X