Можлива реформа енергетичного ринку. Чи всі гравці рівні

22 травня 2019, 11:30
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Якщо простими словами, то зараз спецобов’язки на 80 млрд грн оплачують усі, а згідно можливих змін — будуть оплачувати тільки держкомпанії

У понеділок прем'єр-міністр Гройсман оголосив, що іде у відставку. Але іде у четвер після засідання Кабінету Міністрів у середу.

У зв’язку з цим стало особливо цікаво, що ж планується прийняти сьогодні. Виявляється Кабмін планує прийняти декілька дуже масштабних комерційних рішень, зокрема щодо можливого нового ринку електричної енергії з 1 липня (який скоріш за все, спричинить стрибок цін).

Відео дня

Взагалі ідея нового ринку означає, що держава не регулює ціни виробників, але діють рівні правила гри та учасники перебувають в рівних конкурентних умовах.

Але у зв’язку із неготовністю цього ринку виникають перекоси, які треба оплатити. Таким чином, уряд сьогодні може вирішити накласти на дві державні компанії спеціальні обов’язки у розмірі біля 80 млрд грн у рік. При чому на приватні компанії ДТЕК такі спеціальні обов’язки не будуть накладені — вони будуть отримувати надприбутки, та ще додатково зароблять понад 10 млрд грн на цій «реформі».

Це можливе рішення уряду цікаве по ряду причин:

1. Згідно Конституції всі форми власності рівні. Чому ж тоді у вільний ринок уряд засовує свою руку і на одні компанії накладає спецобов’язки, а на інші — ні?

2. Якщо ви вважаєте, що у держкомпаній нижча собівартість, то тоді може логічно проаналізувати собівартість всіх компаній? І може тоді виявиться, що ДТЕК закладає у тарифи своє вугілля низької собівартості по формулі Роттердам+, заробляючи маржу понад 100%? Але тут чомусь вирішили не помічати.

3. Ці 80 млрд грн спецобов’язків можна накладати пропорційно виробітку або виручці кожної компанії.

 — якщо пропорційно виробітку кВт-год, то на Енергоатом мало би піти 50% від цієї суми, а на ДТЕК біля 30% цієї суми

 — якщо пропорційно виручці, то на Енергоатом мало би піти 30% від цієї суми, а на ДТЕК біля 50%.

Але міністр Насалик чомусь пропонує, щоб все 100% навантаження пішло держкомпанії і 0% на навантаження ДТЕК. На кого працює Насалик?

Більше того, близько 20 млрд грн із спецобов’язків — це оплата промислових «зелених» тарифів, на яких також заробляє ДТЕК Ахметова. У тому, що ці тарифи частково покладаються на традиційну генерацію, є певна логіка. Але виникає питання, чому їх оплачує лише державна традиційна генерація, а традиційна вугільна генерація Ахметова їх не оплачує? Любиш кататися, люби і саночки возити. Чи всі рівні, але хтось рівніший у новому ринку?

Дуже сподіваюся, що уряд проаналізує цю пропозицію та відхилить її. Звичайно, це спотворення економічної конкуренції, на яке мала би бути оперативна реакція АМКУ.

По суті, якщо простими словами, то зараз ці спецобов’язки на 80 млрд грн оплачують усі, а згідно нової «реформи» — будуть оплачувати тільки держкомпанії, а ДТЕК не буде оплачувати. Ось так чомусь закінчуються ці «реформи», які в теорії колись були європейськими.

Пояснювати українцям на виборах такі багатомільярдні рішення на користь Ахметова буде дуже важко. Зрештою, така викривлена та сумнівна реформа енергоринку у вигляді непідготовленої лібералізації монополій — це відповідальність уряду. Пильно стежимо, що буде прийнято.

Текст опубліковано з дозволу автора.

Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X