Що готує новий закон про аудит
Верховна Рада України ухвалила новий Закон України Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність №6016-д, покликаний реформувати ринок аудиторських послуг в Україні
Закон починає застосовуватися з 1 жовтня 2018 року, а отже, всім зацікавленим сторонам потрібно почати готуватися до роботи за новими правилами.
Серед іншого, закон матиме істотний вплив на обов’язковий аудит фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес, за якими здійснюватиме нагляд новостворений регулюючий орган. Закон містить посилені вимоги щодо звіту аудитора підприємств, які становлять суспільний інтерес. Вимоги покликані розширити розуміння зацікавленими сторонами аудиту. Закон також пояснює, яким чином необхідно реагувати на виявлені значні ризики. Крім того, він вимагає від аудиторів підприємств, що становлять суспільний інтерес, готувати додатковий письмовий звіт для аудиторського комітету.
У законі міститься перелік неаудиторських послуг, які аудитору підприємства та всім членам мережі аудиторських фірм заборонено надавати самому підприємству, що становить суспільний інтерес, його дочірнім підприємствам або його материнській компанії.
Також встановлюється ліміт вартості дозволених послуг, не пов’язаних з обов’язковим аудитом підприємства, що становить суспільний інтерес. Вартість послуг не може перевищувати 70% від середньої суми винагороди, раніше отриманої аудитором за послуги з обов’язкового аудиту такого підприємства. Крім того, від підприємств, що становлять суспільний інтерес, вимагається здійснювати ротацію суб’єктів аудиторської діяльності після 10 років надання послуг з обов’язкового аудиту. З можливістю подовження періоду ротації у разі проведення публічного тендеру.
Метою нового законодавства та змін стосовно підприємств, що становлять суспільний інтерес, та їх аудиторів є підвищення якості аудиторських послуг і зміцнення корпоративного управління для всіх зацікавлених сторін. Посилення вимог до звітування та зміцнення нагляду за аудиторською діяльністю, вдосконалення взаємодії з регулюючими органами сприятиме більшій прозорості процесу аудиту та упорядкуванню ринку аудиторських послуг в Україні. Крім того, структурований аудит підприємств, що становлять суспільний інтерес, може виявити більш широкі системні проблеми.
Проте у багатьох сферах законодавство, навпаки, може збільшити витрати для бізнесу. Обов’язкова ротація аудиторів зменшить можливість вибору через встановлені обмеження щодо періоду надання послуг існуючим аудитором. У той час як інші фірми також не зможуть взяти участь у тендері через надання ними клієнту неаудиторських послуг. Крім того, нові правила щодо професійної незалежності забороняють багато видів неаудиторських послуг, дозволених міжнародно визнаними концептуальними основами надання аудиторських послуг, таких як Кодекс етики Ради з Міжнародних стандартів етики для бухгалтерів (Кодекс РМСЕБ). Ці невідповідності можуть збільшити витратність та складність ведення бізнесу в Україні.
Відповідно, суб’єктам аудиторської діяльності, регулюючим органам, органам державної влади та бізнес-спільноті необхідно співпрацювати з метою забезпечити максимальну ефективність імплементації нового законодавства.