Онлайн або офлайн? Український ритейл в пошуку балансу

13 грудня 2019, 14:00

Прогнози про неминучу кризу традиційного ритейлу не справдилися. Що далі

Темпи зростання ринку електронної комерції повсюдно сповільнюються. При цьому в усьому світі ми бачимо зростання бажання онлайн-майданчиків мати представництво в реальності. Це говорить на користь того, що за синергією онлайн і офлайн форматів або омніканальністю — майбутнє.

Відео дня

Найяскравішим з українських прикладів виходу з мережі в реал є досвід найбільшого онлайн-ритейлера в країні — «Розетка», який вже успішно оперує десятьма магазинами і точками видачі по 164−6 000 м2. Цієї осені свою першу офлайн-точку (37 м2) відкрив і книжковий інтернет-магазин Yakaboo. Зараз ми часто отримуємо пропозиції навіть від маленьких онлайн-магазинів, вузькоспеціалізованих, що пропонують сувеніри, подарунки, товари для дому, які замислюються про відкриття офлайн-точки.

Однак для невеликих інтернет-ритейлерів відкриття першої точки в роздробі швидше є експериментом у пошуку зростання нових можливостей. Іншими словами, офлайн продавці хочуть стати ближче до свого споживача. І це загальний тренд, незалежно від формату бренду: йде зближення онлайн і офлайн, і перевага буде на боці тих ритейлерів, які зробили ставку на омніканальність, рівноправний розвиток обох каналів.

Ціна на акції Амазон, лідера онлайн-продажів, знизилася. А ось акції Inditex і H&M, які зробили ставку на обидва канали продажів, почали помірне зростання

Це підтверджує і статистика зростання частки омніканальних ритейлерів у світі на тлі зниження частки «чистих» онлайн-ритейлерів. Якщо в 2015-му частка омніканальних була близько 9,4% серед покупок, здійснених в інтернеті, то зараз 12,5%. Це, до речі, відображається і на фінансових ринках. Ціна на акції Амазон, лідера онлайн-продажів, знизилася. А ось акції Inditex і H&M, які зробили ставку на обидва канали продажів, почали помірне зростання.

Зростанню омніканальності сприяє його комфортний для покупця механізм: подивився в інтернеті, вибрав, забронював або заплатив, забрав з магазину з можливістю доторкнутися руками, приміряти/подивитися і прийняти остаточне рішення.

Не дарма 50% покупців фешн-товарів хочуть забрати свою покупку з магазину — Click & Collect. І як показує практика, це найзручніший варіант для сучасної людини: маючи активний графік, не стикуватися з кур'єром, а спланувати так, щоб заїхати в певну точку.

Роздробу це теж плюс: якщо покупцеві не підійшов обраний товар, йому можна швидко запропонувати щось альтернативне, шанси, що він піде з покупкою набагато вище, ніж у спонтанного відвідувача. Причому працює синергія: на якому б майданчику споживач не зробив першу покупку, велика ймовірність, що він повернеться і зробить вибір на користь цього ж бренду на іншому майданчику.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Безумовно, структура продажів онлайн/офлайн відрізняється залежно від сегменту і доходу населення. Наприклад, в Європі, за даними Colliers International (EMEA), у фешн-індустрії онлайн становить в середньому 20−30% в загальній структурі продажів, в той же час, за даними Gfk, електроніка представлена онлайн більше, частка онлайн продажів побутової техніки перевищує 50%.

Прогнозується, що кількість операторів, які запускають програми омніканальності, з кожним роком буде зростати через необхідність мати ефективну зв’язку роздрібної мережі з можливостями продажу онлайн. У той же час, глобально в найближчі десять років ринку офлайн-ритейлу нічого не загрожує. Торгові центри будуть актуальні, проте може змінитися формат магазинів: окрім продажів основних колекцій, магазини будуть одночасно виконувати функції точок видачі.

Показати ще новини
Радіо НВ
X