Проблеми нової системи закупівлі ліків
Вже після його вступу в силу в ньому знайшлося чимало недоліків, які необхідно окремо врегулювати. Зазначу, що роботодавці виступали за цей закон. Ми розуміли, що він створює конкурентне середовище на ринку. А без конкуренції неможливо знизити ціни на ліки та підвищити якість.
Я глибоко впевнений, що до 2019 року ми створимо на ринку і особливо в сфері держзакупівель справжню конкуренцію, що забезпечить зниження цін. Безумовно, організувати чесні закупівлі можна було і своїми силами, без участі міжнародних організацій. Але якщо вирішили залучити їх, нехай буде так.
Зараз, на жаль, не можна зробити остаточні висновки про те, як працює закон, оскільки в його рамках проведено закупівлі ліків тільки по одній офіційній програмі "Туберкульоз", яку провів ООН.
Тендери також проводила британська компанія Crown Agents. Говорити про їх ефективність не можна, оскільки проведені вони були ще в грудні, зараз березень, а результати ще офіційно не опубліковані.
Що стосується UNICEF. Тут взагалі немає ніяких даних. Ми навіть не знаємо, чи пройшли торги.
Втім, навіть ті торги, які вже відбулися, свідчать про наявність серйозних проблем, які необхідно вирішити найближчим часом. Йдеться про неоднаковість підходу до українським і закордонним постачальникам. Справа в тому, що для імпортерів міжнародні організації встановлюють закупівельні ціни в доларах. А для нас у гривні за курсом 22,5.
Зараз курс долара вже 27 гривень. Виходить, що для нас закупівельна ціна автоматично на 21,6% нижче, ніж для імпортерів.
Наприклад, якщо б з нами розраховувалися доларами, то вітчизняні виробники перемогли б у тендері на поставку ряду ліків за програмою "Туберкульоз".
Необхідно ввести рівний підхід до всіх виробників, і я сподіваюся, що в тендерах 2016 року міжнародні організації в письмових угодах з МОЗ виправлять цю дискримінацію.
Конкуренція передбачає рівні та чесні правила гри для всіх. Цього ми власне і добиваємося від організаторів конкурсу.