Про непочату битву за село

19 жовтня 2017, 11:00
Черговий стрибок цін на харчі літом-восени цього року змусив вкотре замислитися над причинами

Багато правильних речей сказано експертами, але мало хто наголошує на хибній моделі господарювання, яка встановилася в селі.

Погоду в агропромисловому комплексі роблять великі гравці – агрохолдинги, трейдери, переробні підприємства, банки тощо. Ці аграрні "носороги" майже безроздільно владарюють в країні, мають лобі у політичній верхівці. При цьому, самі хворобливо залежні від експорту і штормів на світових ринках. Найменше глобальне хитання боляче вдаряє по нашій розбалансованій економіці.

Відео дня

Натомість 46% всієї валової продукції в аграрному секторі України дають неорганізовані селяни. Мова переважно про особисті селянські господарства. Тобто про людей, які самотужки обробляють городи, тримають курей, свиней, корів.

Із натяжкою можна казати, що ці одноосібники годують країну. Але в який спосіб? Технології ведення господарства відсталі й трудоємкі. Результати їхньої праці значною мірою потрапляють до перекупників або тих самих "носорогів", які не зацікавлені, та й не здатні, допомогти дрібним виробникам розгорнутися на повну силу.

Українська ментальність така, як казав один фермер, що селянин завжди продасть найкраще, але умови спонукають його зробити це за найнижчою ціною – для підтримки штанів. Інтереси селян страждають через їхню ж неорганізованість у більшу згуртовану силу.

Між тим, 80% продукції світового аграрного сектору виробляють та реалізовують через селянську кооперацію. У країнах Азії цей відсоток зростає до 90%. У Європі – від 60%. Кращої форми господарювання для дрібних сільських виробників людство поки не вигадало.

Наведу приклад. У Смілянському районі Черкаської області підприємець виробляв сир Моцарела. Переробляв 3 тонни молока на місяць. А переважну більшість молока у навколишніх селах збирали "гінці" молокозаводів із Черкаської, Кіровоградської, Київської областей. Платили 2 грн за літр.

Місцевий активіст Сергій Тимофеєв ініціював створення кооперативу зі збору й доставки молока. Придбали старенький молоковоз ЗІЛ. Після важкої війни з "гінцями" молокозаводів селяни почали возити молоко на сироварню Моцарели.

Відтоді підприємець-сировар став переробляти близько 23 тонн молока на місяць. Запустив виробництво ще 11 сортів сиру. Платить власникам корів 6 грн за літр зданого молока. Отже, виручка селян зросла на рівному місці втричі!

Це означає, що у людей з'явилися підстави розвивати виробництво, планувати життя саме на цій території, а не шукати долі деінде. Покращилася соціальна ситуація. Споживачі, переважно городяни, отримали чудовий асортимент сирів, вироблених за традиційними технологіями. І все через маленькі, але вмілі організаційні кроки в кооперації.

Нині в Україні 1035 сільськогосподарських кооперативів, 40% з яких, до речі, не працюють. За останні п'ять років з'явилося всього вісім нових об'єднань. Тоді як за оцінками спеціалістів, український аграрний сектор потребує щонайменше 10-12 тис. кооперативів. Виходить, бажаних результатів такими темпами ми досягнемо через 6 тис. років.

Показово, що пік селянського кооперативного руху припав на "помаранчевий" 2005-й. Була сформована відповідна суспільна думка, ухвалена державна програма розвитку кооперації, під яку заклали 7 млрд грн. На жаль, уряд Азарова повністю її скасував.

Україна рано чи пізно змушена буде повернутися обличчям до сільської кооперації як апробованої та визнаної світом практики. Процес не буде простим, адже зміцніле селянство неодмінно перетнеться в інтересах з "носорогами" агробізнесу. Однак, якщо інші країни знаходять компроміс у цьому питанні – зможемо й ми.

Кооперація – це питання нашої продовольчої безпеки, демонополізації ринків, порятунку традиційного укладу села, вважайте української ідентичності. Зрештою, кооперативний селянський рух – це гарантована смачна свіжа екологічна їжа на наших столах. І, що дуже важливо, доступна для всіх громадян. Сплачуючи за такі харчі, можемо бути певні, що гроші підуть тим, кому належить, а не розійдуться по кишенях монополістів та їхніх політичних кришувальників.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X