Чи побудує Росія обхідні труби
На жаль, доводиться констатувати, що обсяги транзиту через Україну скорочуються. Десять років тому Україна прокачувала практично 120 млрд кубометрів російського газу в Європу. За останні два роки рівень транзиту знизився практично вдвічі – приблизно до 60-65 млрд кубометрів.
І ми бачимо, що стратегія, яку обрала Росія, працює. Вони шукають обхідні шляхи і таким чином знижують вагу України в потоках енергоносіїв в Європу. Для України це означає недоотримання валютної виручки близько $3 млрд на рік. Це ті гроші, які країна може отримувати за транспортування.
При цьому, з нинішньою кон'юнктурою на ринку газу, будівництво газопроводів в обхід України залишається під питанням. Чи будуть вони рентабельні? Коли Росія будувала Північний потік, ціни на енергоносії зросли, і вкладений капітал можна було виправдати. До того ж росіяни змогли досягти своєї геополітичної мети.
Зараз же крім рентабельності залишається питання елементарної безпеки. Транзит через Україну перевірений, газопроводи працюють нормально. Якщо будувати Турецький потік по дну моря, то будь-які нестикування і аварії призведуть до колосальних витрат не тільки для Росії, але і для тих партнерів, яких вона хоче привернути до цих проектів.
В Україні займається транспортуванням газу Укртрансгаз, який останні три роки показує збитки. Звичайно, їй важко, адже експлуатація газопроводів потребує поточних ремонтів і капіталовкладень. Для модернізації української ГТС потрібно близько $3-4 млрд. Всередині країни їх не знайти, потрібно шукати міжнародних інвесторів. Вже були підписані документи з Європейським банком реконструкції та розвитку про інвестування, але цього мало. А залучити гроші міжнародних і європейських банків зараз складно. Знову ж через кон'юнктури цін на газ і падіння транзиту.
З іншого боку, Укртрансгаз робить кроки, які дозволяють вірити в компанію. Вони вже провели оцінку ГТС і відобразили її вартість у себе на балансі. Це близько $15 млрд. Тепер легше розмовляти з партнерами, адже раніше не було єдиної вартості, і хтось міг оцінити українську ГТС у $10 млрд, а хтось – в $6 млрд.
При цьому в компанії повинні розуміти, що потрібно виходити на прибуток. А для цього потрібно шукати шляхи оптимізації своїх витрат і підвищувати ефективність ГТС.