Обережний оптимізм. Чого чекає великий бізнес від нового уряду

5 вересня 2019, 08:15

Головне, щоб не було втрачено вікно можливостей, а питання потенційної узурпації влади в одних руках так і залишилося «фантомним болем» з недалекого минулого

Після 29 серпня 2019 року вся влада в країні остаточно перейшла в руки нової команди: за результатами голосування у Верховній Раді України IX скликання, з-поміж іншого, обрано нове керівництво парламенту та його комітетів. При цьому їх було значно скорочено з метою оптимізації процесів та можливої мінімізації витрачених коштів, призначено наймолодшого в історії України Прем'єр-міністра та сформовано новий склад уряду, який, до речі, є наймолодшим в Європі. Це величезний кредит довіри з боку українського народу, також, як вже наголошувалось — це й величезна відповідальність.

Відео дня

Саме швидкість прийняття рішень та якість їх подальшого втілення буде основною характеристикою діяльності не тільки парламенту, але й уряду. Нещодавні голосування нових народних обранців — цьому підтвердження (завзяте нічне голосування в першу парламентську добу роботи Ради, оперативне рішення щодо зняття депутатської недоторканності тощо).

Бізнес очікує, що діяльність нового складу уряду буде відкритою, послідовною та передбачуваною щодо питань створення рівних правил гри, спрощення умов ведення бізнесу та покращення інвестиційного клімату в Україні

Отже, владний трикутник «Президент-Парламент-Уряд» тепер може працювати дійсно як єдиний злагоджений механізм. А роль Глави уряду та Кабінету Міністрів у формуванні економічної політики держави важко переоцінити. Бізнес очікує, що діяльність нового складу уряду буде відкритою, послідовною та передбачуваною щодо питань створення рівних правил гри, спрощення умов ведення бізнесу та покращення інвестиційного клімату в Україні. До речі, пряма телетрансляція засідань колишнього складу уряду є непоганим прикладом відкритості.

Враховуючи прогресивний досвід нового Прем'єра в цих питаннях, сподіваємось, що будь-які зміни у сфері підприємництва, оподаткування, держрегулювання будуть обов’язково обговорюватись та узгоджуватись із бізнес-спільнотою, враховуючи позиції як вітчизняних компаній, так й іноземних інвесторів. Наприклад, тут варто згадати ініціативу щодо заміни податку на прибуток підприємств податком на виведений капітал, пропоновану попередниками. Очевидно, що у представників бізнес-спільноти на сьогодні немає єдиної позиції з цього питання. Отже, уряд має дуже зважено підійти до даного потенційного нововведення, ретельно прораховуючи усі ризики та наслідки введення нового податку для бюджетної сфери країни, а також уникати створення дискримінаційних умов для різних категорій платників податків.

Логічним є те, що для нас, як для представників міжнародного рітейлу та одного з найбільших німецьких інвесторів в українську економіку, ключовим є спрощення податкового та митного законодавства, завершення реформи податкових та митних органів, забезпечення їх безпроблемної співпраці з бізнесом, створення нового незалежного аналітичного органу з протидії економічним та фінансових злочинам, демілітаризація податкової міліції. Нові очільники митної та податкової служб, котрі зайняли свої посади завдяки відкритим конкурсам, заявляють, що готові застосувати весь свій попередній досвід для трансформації та поліпшення роботи даних структур. Отже, чекаємо позитивних змін в найкоротші терміни.

Серед конкретних питань, які негативно впливають на комерційну діяльність нашої компанії і на сферу рітейлу в цілому та потребують першочергового вирішення, варто зазначити такі:

- У частині вдосконалення адміністрування податків та усунення неузгодженостей у податковому законодавстві, це зменшення штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних на неплатників ПДВ. Це питання підтримується керівництвом Державної податкової служби. Також Головою Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики вже зареєстровано відповідний законопроект № 1210, покликаний змінити ситуацію на користь бізнесу. Сподіваємось, що Міністерство фінансів також долучиться до цієї ініціативи та підтримає ці зміни зі свого боку.

- У питанні покращення інвестиційного клімату та забезпечення стабільної роботи існуючих підприємств, це дотримання «принципу стабільності податкового законодавства», коли уряд не ініціює зміни до будь-яких елементів податків та зборів менше, ніж за шість місяців до початку нового бюджетного періоду.

- Оскільки ми підтримуємо малий бізнес в Україні, то розраховуємо, що не руйнуючи існуючої системи «спрощенців», які в будь-якій цивілізованій державі є рушійною силою економіки, що заробляють самі на себе та створюють нові робочі місця, уряд знайде дієві інструменти боротьби з ухилянням від сплати податків завдяки ефективним змінам в підходах та інструментах до їх адміністрування. А анонсована податкова амністія буде проведена з дотриманням балансу інтересів всіх зацікавлених сторін.

- В питаннях митної політики, це ухвалення та належна імплементація всіх євроінтеграційних законопроектів, які були розроблені попереднім складом Кабінету Міністрів і вже зареєстровані новим очільником профільного комітету парламенту: запровадження інституту авторизованих економічних операторів (законопроект № 1048); приєднання України до спільної транзитної процедури ЄС/Європейської асоціації вільної торгівлі (законопроект № 1082); створення системи сприяння захисту прав інтелектуальної власності, що не перешкоджає законній торгівлі (паралельному імпорту) та забезпечує протидію потраплянню контрафактної продукції на ринок України (законопроект № 1230). Всі ці кроки дозволять нарешті виконати «домашнє завдання» в рамках Угоди про асоціацію з Європейським Союзом у митній сфері та покращити реальний стан справ на українській митниці.

Створення нового Міністерства цифрової трансформації України та призначення профільного Віце-прем'єр-міністра є дуже на часі

Щодо розвитку електронних сервісів та цифрової трансформації, то це сьогодні глобальні світові тенденції, без яких жодна європейська держава апріорі не зможе бути успішною. Отже, створення нового Міністерства цифрової трансформації України та призначення профільного Віце-прем'єр-міністра є дуже на часі. Наприклад, в нашій компанії, ми активно пропонуємо своїм клієнтам нові цифрові рішення на основі хмарних сервісів (мобільний додаток, чат-бот, власний онлайн-магазин тощо). А від держави очікуємо посилення вже започаткованих діджитал-платформ та впровадження нових інструментів, які полегшать життя простого українця та бізнесу, посиливши позитивний імідж держави та позбавивши нас черг та бюрократії.

Від Міністерства охорони здоров’я України бізнес, як і все українське суспільство, очікує завершення розпочатої попереднім керівництвом реформи медичної сфери та, якщо більш специфічно, то — усунення розбіжностей між вимогами до забруднюючих речовин у харчових продуктах у вітчизняному та європейському законодавстві та впровадження сучасних європейських вимог задля скасування необґрунтованих бар'єрів у торгівлі з країнами ЄС. Також великі надії маємо щодо продовження ефективної діяльності Ради бізнес-омбудсмена, як консультативно-дорадчого органу Уряду для запобігання порушенням законних інтересів бізнесу.

Дискусійним, як на наш погляд, є рішення щодо об‘єднання Міністерства аграрної політики і продовольства та Міністерства економічного розвитку та торгівлі, оскільки кожне з вказаних відомств продемонструвало ефективні результати роботи за останній період часу. Введення системи публічних закупівель ProZorro, просування українського експорту непродовольчих товарів у світі, скасування націнки на соціальні товари, сприяння розвитку вільного ринку та ціноутворення в державі, що стосується діяльності Мінекономіки. Максимальне збільшення експортного потенціалу держави — збільшення квот на українські товари в ЄС, статус експортера № 1 сільськогосподарської продукції до країн Євросоюзу, що стосується роботи Мінагрополітики. Це надзвичайні здобутки, які ми не маємо права загубити в процесі розбудови нової крупної державної структури.

Оскільки куратором сфери торгівлі в нашій державі виступало саме Міністерство економіки, ми, як бізнес, не хотілося б втрачати добре налагоджений діалог між бізнесом та владою у цьому контексті. Також варто зазначити, що Україна є поки що аграрно-орієнтованою економікою, а отже, чітка стратегія розвитку галузі та уміння закріпити успіхи в даній сфері є надважливим завданням для нового уряду.

Підсумовуючи все, викладене вище, варто зазначити, що у бізнесу, все ж таки, присутній обережний оптимізм щодо швидкості та ефективності впровадження реформ, яких вимагає Україна. Головне, щоб не було втрачено те вікно можливостей, яке відкрилося завдяки вільному волевиявленню більшої частини українського суспільства, а питання потенційної узурпації влади в одних руках так і залишилося «фантомним болем» з недалекого минулого. А ступінь привабливості інвестиційного клімату в державі нехай стане тим лакмусовим папірцем успішності втілення доленосних змін.


Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X