Змінюйся або помирай: що робити медіа в епоху криз

3 грудня 2016, 08:00
Що відбувалося  на Web Summit 2016

Уявіть, що Кремнієва долина переїхала на 4 дні в Європу, перетворивши Лісабон з 7 по 10 листопада в технологічний та інноваційний хаб. Саме так можна описати нещодавній Web Summit, який зібрав кращих спікерів зі всього світу. Понад 50 тисяч учасників, 4 окремі павільйони, 21 конференція, півтори тисячі інвесторів і 663 спікери - цілком легко зрозуміти, чому після 6 років у Дубліні організатори замислилися про розширення і змінили локацію.

Відео дня

Серед спікерів усі - від Facebook, Tinder і Pokemon Go, до астронавтів, футболістів і голлівудських акторів. 21 панель, де говорили про SaaS, маркетинг, нові технології в медицині, суспільства майбутнього, роботів, креатив і космос.

Назвати цю тусовку суто чоловічою зрештою не можна: практично половина відвідувачів саміту - жінки. Саме їх число серед підприємців і фаундерів, згідно з негласною статистикою, зросло за останні кілька років рівно в п'ять разів. 10 тисяч квитків організатори Web Summit безкоштовно розповсюдили для жінок з усього світу.

Не дивно, що цього року особливу увагу присвятили моді: наприклад, активним спікером була Мирослава Дума, засновниця модного ресурсу Buro 24/7 (найдинамічніше у зростанні медіа-франшиза з російською пропискою). Дума виступила з індивідуальним спічем "Твоя медіа-імперія" і брала участь як спікер у паблік-току.

Для мене, як для журналіста, найбільший найбільшу цікавість становили виступи, які проходили на сцені, яку охрестили Content Makers або «Творці контенту».

Що там обговорювали? Страшні речі.

Наприклад, що медіа у традиційному їх розумінні, мертві або близькі до цього.

Що сьогодні кожна людина - сама по собі медіа, виробник унікального контенту, і немає ніякої потреби заходити щодня на головну сторінку улюбленого сайту - усі новини є в стрічці Фейсбуку, всі цікаві посилання - там само.

Що нам робити в такій ситуації? Змінюватися, поки не пізно.

Робити "розворот", експериментувати, дивувати. Не хизуватися кількістю переходів на сайт, дати спокій клікам. Робити наголос на залученні наших читачів у соцмережах - і саме цю цифру продавати рекламодавцям.

Багато говорили про відео і про те, як зробити його вірусним.

Взагалі вірусність контенту була однією з центральних тем у кулуарах - сьогодні медіа мають думати не тільки про якість матеріалу, але і про те, як донести його до максимальної кількості читачів.

Говорили про те, що традиційні моделі монетизації медіа більше не працюють, треба думати про інші моделі - і чим більш гібридними вони будуть, тим вищі шанси на успіх.

Окремо хотілося б зупинитися на виступі Джозефа Гордона-Левітта, голлівудського актора і засновника стартапу hitRECord, який він заснував разом з братом 2004. Це краудфандинговий проект, який сприяє колективній творчості та різним колабораціям. Платформа збирає не гроші, а таланти, у прямому сенсі слова, - з її допомогою можна знайти композитора, художника, декоратора та інших виконавців для спільного проекту. Тобто, маючи в голові лише один куплет пісні, з допомогою платформи можна зробити кілька аранжувань, зняти кліп і в перспективі записати альбом. Так, звичайна онлайн-платформа, по суті, виконує функції повноцінного продакшену. Сьогодні на платформі зареєстровано понад 80 тисяч авторів, які щодня завантажують на сайт близько тисячі відео, пісень і текстів. Цікаво, що романтична комедія "Пристрасті Дон Жуана" з актором у головній ролі в компанії Скарлетт Йохансон і Джуліанни Мур - продукт hitRECord.

У актора було кілька виступів у рамках Саміту, але особисто мене найбільше зачепив фінальний, який передував закриттю.

"Різниця між натовпом і ком'юніті" - так він називався і торкався однієї з найболючіших тем, зокрема і для українського креативного класу: як зробити так, щоб творчі люди отримували гідну винагороду за свою працю?

"Що ми маємо сьогодні?" - запитував Гордон-Левітт аудиторію, і сам же відповів на своє запитання: інформаційна пересиченість аудиторії, величезна конкуренція між медіа та творчими одиницями, повсюдна практика безкоштовного споживання креативного контенту.

Те, з чим хоч раз стикався кожен з нас, як-от журналіст, арт-куратор, музикант, оператор: "Прочитай, будь ласка, безкоштовно лекцію. Ми продаємо квитки на твій виступ, але тобі заплатити не можемо - інакше не окупимо цей захід".

"Напиши колонку, це ж цікава для тебе тема, і селф-піар до того ж".

"Напиши нам музику, будь ласка? Ми не можемо заплатити, але тобі ж подобається писати музику".

І так далі.

Що пропонує робити з цим Гордон-Левітт?

Об'єднуватися в ком'юніті, замість того щоб конкурувати між собою. Перетворюватися з натовпу у співтовариство, і ефективно лобіювати свої інтереси, акцентуючи увагу на тому, що творчим людям необхідно платити точно так само, як і всім іншим.

Незважаючи на насиченість програми, нічне життя Саміту не відставало: мітапи, різні тематичні івенти - за їхнім розкладом встежити неможливо, всі вони відбуваються паралельно між собою і ніби один захід продовжує інше. Особливо вразила вечірка Women in Tech, на якому жінки могли, перекинувши по склянці сидру, обговорити свої проекти і зайнятися нетворкінгом.

Один із спікерів Веб-Саміту, Жорж Папандреу, державний діяч і колишній прем'єр-міністр Греції, провів цікаву паралель, назвавши Фейсбук, та й взагалі соцмережі, діджитал-агорою, на кшталт агори часів Стародавньої Греції (народні збори, на яких колективно приймалися найважливіші рішення).

Папандреу особливо підкреслив, що ця діджитал-агора має стати інструментом для пошуку компромісу, мирним середовищем задля об’єднання, у якому за допомогою обговорень прийматимуться виважені і розумні рішення.

Виважені, розумні рішення і мирне компромісне середовище - цього точно поки не скажеш про український Фейсбук, особливо якщо згадати нещодавні істерики і обструкції, але думка правильна.

Ще більше правильних думок можна буде почути на наступному Web Summit, реєстрація на який вже відкрита.

Сьогодні багато хто говорить про кризу медіа та їхньої традиційної бізнес-моделі.

Веб-саміт змусив мене зміцнитися на думці, що будь-яка криза - це час пошуку нових можливостей і форматів. Все найцікавіше починається - саме коли традиційні моделі вичерпують себе, і настає час "перевинайти" індустрію. Працювати на стику тектонічних плит історії медіабізнесу захопливо і цікаво.

Зараз саме час уважно спостерігати, аналізувати і вловлювати славнозвісний цайтгайст. А вловивши якомога швидше, робити "розворот" у необхідний бік.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X