Коли ж прилетить Ryanair

16 лютого 2018, 17:29

У середу УАнет розбурхала новина – Ryanair офіційно підтвердив вихід на український ринок, і вже скоро з українських міст можна буде майже задарма літати в Європу.

Насправді, як і більшість новин, пов'язаних з виходом цієї авіакомпанії на український ринок, це не зовсім так.

По-перше, посилання в новинах іде на інтерв'ю топ-менеджера лоукостера польському авіаційному ресурсу fly4free, де він говорить "цього року ми матимемо ще один ринок, на який ми вийдемо – Україна. Туди точно будуть польоти з Польщі". За всієї поваги до спікера, його слова ніяк не можна вважати офіційною заявою, якими можуть бути тільки прес-релізи або заяви СЕО авіакомпанії Майкла О'Лірі.

Відео дня

Те, що написало польське видання – це "високопосадове джерело в керівництві авіакомпанії" – звісно ж, дуже обізнане. Нагадаю, минулого року в січні саме fly4free першими написали про те, що Ryanair домовився про вихід на український ринок. Якоюсь мірою, інформація була правдивою – в Ryanair думали, що вони вже дійшли згоди за всіма пунктами, але ось київські аеропорти мали іншу думку. Тому зараз варто теж бути дещо стриманішими в своїх оцінках. Принаймні, до офіційної спільної заяви лоукостера та українських аеропортів. Тим паче, з огляду на те, що Ryanair практично не відійшов від своїх основних торішніх вимог.

По-друге, хороша новина – українська влада зробила практично все, щоб державні аеропорти могли дати Ryanair такі фінансові умови, які він хоче. Зокрема, змінено правила надання знижок на відкриття нових напрямків та обсяг перевезень. Згідно з новими правилами, тепер аеропорту дозволено обслуговувати пасажирів авіакомпаній практично за собівартість і, можливо, навіть нижче.

Виходячи з цього, затверджено фінансовий план аеропортів на 2018 рік. Це не тільки дозволить погодиться з вимогами Ryanair, але і значно здешевлює операції вже наявних в аеропорті великих перевізників, особливо якщо вони відкривають нові напрямки польотів. Зараз практично не залишилося серйозних юридичних перешкод для угоди державних українських аеропортів і Ryanair.

По-третє, переговори між українськими державними аеропортами та Ryanair зараз тривають і перебувають на стадії, близькій до укладання контрактів. Питання, що між ними лишилися, стосуються більше технічних аспектів обслуговування літаків і пасажирів. Ці питання, за доброї волі сторін, будуть узгоджені в робочому режимі.

Зараз головне, щоб політики і топ-чиновники, які "осідлали" модну тему дешевих польотів, поменше піарилися на цій темі і не чинили тиску на учасників переговорів. Адже така поведінка лише нагнітає обстановку, ускладнює переговори і грає на руку фінансовим інтересам одного Ryanair.

По-четверте, Україна в стратегії залучення Ryanair пішла шляхом Латвії та Угорщини, коли лоукостер запускає перші рейси в центральний аеропорт країни, а всі інші аеропорти йому не потрібні. На відміну від Польщі чи Румунії, де Ryanair дуже активно літає з більш ніж десятка регіональних аеропортів.

В Україні, після відкриття рейсів з Борисполя та Львова, для перевізника лишаться цікавими лише Одеса, у віддаленому майбутньому Харків і, можливо, Дніпро. Всі інші аеропорти назавжди "можуть бути вільні". Це, звісно, катастрофічна помилка українського уряду, яка матиме наслідки для провінційних аеропортів на десятиліття вперед.

У створенні спеціального лоукост-аеропорту не зацікавлений жоден український приватний інвестор, так як такий аеропорт апріорі буде планово-збитковим підприємством. Про це яскраво свідчать знайомі нам європейські приклади – Варшава-Модлін, Каунас, Франкфурт-Хан. В Європі такі аеропорти існують або в складі державного аеропортового холдингу і живуть за рахунок більш успішних колег, або належать місцевій владі, яка їх цілеспрямовано дотує.

Тому питанням створення лоукост-аеропортів в Україні на базі, наприклад, Білої Церкви, Вінниці, Рівного, Тернополя, Миколаєва, Запоріжжя, Ніжина, Полтави тощо має займатися держава на урядовому рівні.

Але щоб у створенні лоуокост-аеропортів був сенс, врешті-решт, туди повинен полетіти лоукостер. А щоб такі міста могли зацікавити лоукостер штибу Ryanair, головні аеропорти країни не повинні надавати йому якихось особливих умов – навпаки бюджетній авіакомпанії в них не повинно бути комфортно. Тоді, можливо, бюджетна авіакомпанія вибере віддалений, але дешевий малий провінційний аеропорт.

По-п'яте, коли і куди полетить Ryanair з України. Зараз існує висока ймовірність, що вже у вересні лоукостер почне виконувати рейси за одним-двома напрямками зі Львова. Пізніше до них приєднаються інші напрямки та рейси, ймовірно, з Борисполя. Які це будуть напрямки, до кінця не знають ні в аеропортах, ні, можливо, в самій авіакомпанії.

Поки йдуть переговори, називати якісь пари міст було б передчасно. Що точно можна констатувати, так це те, що авіакомпанія врахує досвід минулорічних продажів і відкриє їх тільки після остаточного підписання договорів з аеропортами і отримання всіх потрібних призначень. Так само безумовно Ryanair врахує й торішній попит на квитки. За наявними даними, запит на квитки дуже різнився залежно від напрямків. На деякі з відкритих до продажу маршрутів попит був у рази меншим, ніж сподівалися в лоукості, – швидше за все, цих напрямків не буде цьогоу року.

В цілому, практично всі перші напрямки польотів Ryanair з України буде побудовано за тією ж логікою, яку авіакомпанія пропонувала, заходячи на інші ринки. Це будуть польоти, прив'язані до наявних баз лоукостера. Таких баз понад 80 у майже 20 країнах Європи. Націлені рейси будуть, в першу чергу, на перевезення українських трудових мігрантів.

Зі стовідсотковою впевненістю можна стверджувати, що серед перших маршрутів будуть польські та німецькі міста. Під питанням залишаються Нідерланди та Велика Британія через недостатній попит.

На жаль, напевно не буде польотів на дуже популярних напрямках серед українських "зарабітчан", і частково туристів – Італії та Іспанії. Ці країни, порушуючи двосторонні угоди з Україною, не дають дозволу авіакомпаніям з інших країн Євросоюзу літати до нас.

І на це геть ніяк не реагує українська влада – МЗС, МІУ та Державіаслужба, що, звичайно ж, нонсенс! Не буде польотів і в Париж чи Відень, як би цього не хотілося потенційним українським туристам, адже французька та австрійська влада дуже ревно захищають інтереси своїх національних перевізників і відмовляються лібералізувати двостороннє авіасполучення.

Що ж стосується ціни на квитки, звісно, вихід на ринок такого сильного гравця, як Ryanair помітно знизить вартість, особливо на ті напрямки, на які авіакомпанія відкриє рейси, створюючи конкуренцію з перевізниками, що вже літають.

Аналіз литовського, польського та латвійського ринків показує, що квитки на польоти з Риги приблизно на 15-20% дорожчіе, ніж із Каунаса чи Жешува, так само, як і кількість пропонованих супер акцій.

Все ж авіакомпанія не має додаткового стимулу залучати на великий столичний аеропорт пасажирів такими акціями, як у малий. У великому і так набирається на рейси вдосталь людей.

А поки що треба набратися терпіння і дати професіоналам спокійно завершити переговори.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X