Коли управління енергетикою стане прозорим

22 жовтня 2018, 17:00

Президент України підписав закон Про забезпечення прозорості видобувних галузей, який підвищує стандарти розкриття інформації суспільно значимими компаніями та емітентами цінних паперів.

Ми спробували розібратися, чи стане видобувна галузь, зокрема енергетика, більш прозорою та зрозумілою для суспільства, після того як закон запрацює.

Чому видобувні галузі важливі для України? У 2016 році до 5,4% валового внутрішнього продукту України було створено видобувними галузями. Ці галузі – джерело наповнення Державного бюджету. У 2018 році заплановано отримати 41 млрд грн або 4% загальних доходів держбюджету від рентної плати за користування надрами. З них до 90% забезпечується завдяки нафті, природному газу та газовому конденсату.

Відео дня

Які інструменти контролю існують? У 2013 році Україна приєдналася до Ініціативи прозорості видобувних галузей (ІПВГ), що здійснює моніторинг та оцінку діяльності підприємств цих галузей. Наприкінці цього року має побачити світ четвертий звіт ІПВГ України, який міститиме звітність та показники діяльності підприємств не лише нафтогазової сфери, але й більш широкого кола видобувних галузей. Це важливо, оскільки підприємства, що виробляють кокс та коксопродукти, працюють у сфері нафтопереробки та хімічної промисловості, металургії та постачання електроенергії істотно залежать від роботи видобувних галузей.

Відтепер разом із прийняттям закону стандарти та порядок подання інформації, а також строки розкриття інформації (і штрафи за їх порушення) чітко унормовані, отже український бізнес призвичаюватиметься до відкритих практик ведення своєї діяльності, а компанії, що обирають "непрозорі" стандарти роботи – нестимуть за це покарання.

Чому Ініціатива прозорості видобувних галузей знижує корупційні ризики? Стандарт ІПВГ дозволяє відстежити створення доданої вартості видобувних галузей, побачити структуру власників компаній, зрозуміти хто з них є чистими вигодоотримувачами непрозорих дотацій. Розкриття такої інформації та її доступність широкому загалу користувачів змусить політиків приймати зважені рішення та не діяти на користь тих чи інших бізнес-інтересів. Отже громадяни отримуватимуть можливість доступу до достовірної інформації, що усуватиме ризик "захоплення влади" (state capture) та політичних маніпуляцій на користь зацікавлених економічних груп.

Для того, щоб новий закон запрацював належним чином, необхідно забезпечити:

  • наявність та належний рівень деталізації даних. Так, за результатами звіту ІПВГ-2016 лише 75% видобувних компаній вирішили розкрити детальні дані;
  • наявність довготермінової "політичної рамки", якій буде підпорядкована покрокова логіка розвитку видобувних галузей. Наразі Україна має лише Енергетичну стратегію України на період до 2035 року, з якої чітко не зрозуміло які мають бути обсяги приватних інвестицій, за яких умови їх можна залучити та які будуть потрібні обсяги державного фінансування для досягнення цілей стратегії;
  • посилення передбачуваності та результативності витрачання коштів згенерованих видобувними галузями. Зараз рентна плата за користування надрами "розчиняється" в загальному фонді державного та місцевих бюджетів. Відтак існують ризики недоотримання планових надходжень в повному обсязі (у 2013-2016 рр рівень недовиконання планів збору ренти становив від 0,2 до 16,4 млрд грн на рік).

Як часто буває в Україні, закон хороший, але тепер потрібно, щоб він виконувався. Насамперед, треба подолати інформаційну асиметрію, визначити скільки Україні коштуватиме досягнення "стратегічних маяків" та які можуть бути наслідки за умов недостатності приватних та державних інвестицій.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X