Коли юрист — перешкода бізнесу

9 грудня 2019, 08:30
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

П’ять порад як не перестаратися і не зіпсувати відносини з клієнтами і роботодавцем

В чергове зіткнувшись із ситуацією, коли надмірні старання і перестраховки з боку колег по професії виявляються основною причиною відмови клієнтів від угоди, хочеться проаналізувати різницю підходів і інтересів усіх учасників процесу переговорів.

Відео дня

Основні тези лягли в основу цієї статті, яку можна назвати «криком душі» бізнесмена. Покладаю надію, що інформація буде корисна бізнесу, а також юристам, як з консалтингу, так і in-house (внутрішні юристи підприємства).

1. Юрист може бути частиною команди

Я часто чую від іноземних клієнтів, що вони шукають «business-minded legal advisor» для свого проекту. Це стає важливим критерієм при виборі, з ким із консультантів співпрацювати і до кого звертатися знову і знову. Люди тягнуться до людей, які поділяють їхні підходи і їхні цінності, з ким легко спілкуватися і хто буде працювати на загальний результат. Досвід і знання купуються точки зору клієнта це «must have»), а ось формат мислення поміняти виявляється складно. Наприклад, замість безкінечних консультацій стартапу з авторського права, можна запропонувати клієнтові розглянути ідею укладення «Reseller» або «White Label» договору з творцем сервісу, який клієнт збирався копіювати. Юрист, вникає в бізнес-процеси, технічні нюанси, — це можливо, це нормально і сприятливо позначається на загальному результаті.

2. Час має вирішальне значення (англ. «Time is of the essence»)

Це не тільки один з термінів у англійському праві, це дуже важливий принцип, про який не варто забувати юристам і консультантам ще на стадії обговорення і укладення контракту.

Юриста, найчастіше, підключають до бізнес-процесів вже тоді, коли хвилюючий процес продажу відбувся, все комерційні умови обговорені і узгоджені, залишилося поставити тільки останній штрих. Звичайно ж бізнесу не терпиться переказувати гроші, пускати замовлення в роботу і отримувати прибуток. Погодьтеся, часто контракт вам потрібен «на вчора».

В умовах дедлайнів, що горять, чому б не запропонувати клієнту укласти попередню угоду, якої достатньо, щоб прийняти передоплату, а потім вже в спокійній обстановці створювати основний договір. Для дрібних операцій буває достатньо навіть просто інвойсу (рахунка-фактури). Орієнтуйтеся на здатність вашого консультанта пропонувати оптимальні рішення і на ваше вміння ставити вимоги, відповідні ситуації. Чи є сенс ставити завдання і чекати, поки ваш консультант «спроектує ракету», якщо вам достатньо «самоката»?

3. Договір заради договору

Не буває «стандартного» договору, довіреності тощо. «Скиньте якийсь із ваших типових шаблонів / «рибу» / «козу» — не працює, якщо ви хочете, щоб договір все-таки відповідав вашій ситуації і домовленостями з контрагентом.

З одного боку, це все ж певна безпечність використовувати для співпраці перший-ліпший шаблон на 2 сторінки. Однак, є й перегини і в зворотний бік.

Багато сторінок тексту, хоч і виглядають в очах клієнта виправданням кількості відпрацьованих годин, ще не означають якісний робочий контракт і перестрахування від усіх ризиків.

Колеги з Англії спробувала описати своє враження від коментарів українських юристів до договору, як «оver-lawyering». Сленговим близьким за змістом перекладом може бути заняття «юристикою» або «юрнею», як жартують вже українські колеги.

Багато сторінок тексту, хоч і виглядають в очах клієнта виправданням кількості відпрацьованих годин, ще не означають якісний робочий контракт і перестрахування від усіх ризиків.

Часто стикаюся на практиці з принципом «кашу маслом не зіпсуєш», коли в надії, що хоч одне з численних повторюваних по тексту формулювань все-таки підійде під ситуацію, в тексті договору плодяться пункти, що частково доповнюють, частково суперечать один одному, які не додають ясності. Не кажу вже про пункти, які кочують з шаблону в шаблон, напевно, ще з кінця минулого століття.

Наприклад, до питання про процедуру відправки повідомлень, згадайте, коли ви останній раз відправляли телеграму. Я, якщо чесно, ніколи. Навіщо ж юристи хочуть змусити свого клієнта займатися цим?

В цьому випадку дуже корисні заповіді програмістів — «KISS» («keep it simple stupid») і «DRY» («do not repeat yourself»).

Це допомагає писати контракти так, щоб це не було чтивом для вузького кола професіоналів, і було також легко зрозуміло і доступно для клієнта і його бізнес партнера.

4. Теорія ймовірності

Чому б не викладати цей предмет юристам? Адже, розробляючи контракти, надаючи консультації, вони працюють з ризиками і можливостями розвитку подій.

Вам, як клієнтові, може здаватися, що чим більше написано в договорі, тим краще продумані умови, тим надійніше ви захищені від ризиків.

Вносячи в договір умови на випадок зомбі апокаліпсису це не жарт, а реальний пункт в контракті Amazon) або вимоги про неналежність до терористичної організації, чи оцінює юрист наскільки ймовірним є реалізації подібних ризиків? Чи потрібно це для практичного застосування? А адже ймовірність припуститися помилки і логічної нестиковки зростає зі збільшенням кількості тексту.

І на продовження про людський фактор: друга сторона може навіть образитися явно упередженим і «звинувачувальним» тоном умов, які замислювалися для перестраховки.

5. Ніяких емоцій, просто бізнес (причому бізнес клієнта).

А тепер трохи про сам процес переговорів. «Позиційні» переговори за принципом «Хто кого?» — це не те, що потрібно вам, як клієнтові, якщо ви дійсно маєте намір укласти угоду і зацікавлені у співпраці. Шукайте консультанта, налаштованого не на самоствердження, а на «win-win situation» — рішення, що підходить обом сторонам.

Також важливо розділяти в сприйнятті особистості людей, їх манеру ведення переговорів і суть умов співпраці. Консультант повинен думати про результат — чи наблизила чергова сесія переговорів вас до укладення контракту.

Ким юристи хочуть бути для клієнта? Чого хочуть досягти в результаті кожного кейса? Кожен у професії відповідає для себе на ці запитання сам (або не задається ними зовсім). Ми з нашої практики зробили висновок: хороший юрист — той, хто працює з клієнтом в одній команді.

Бажаємо вам оптимальних контрактів і легких переговорів.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X