Як поліпшити податкові системи

10 травня 2018, 12:00
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

У квітні були опубліковані дані досліджень Організації економічного співробітництва і розвитку (ОЕСР). Вони вказують на можливість збільшення нейтральності оподаткування для поліпшення справедливості податкових систем.

Загальносвітове ослаблення банківської таємниці і нові стандарти податкової прозорості, включно з автоматичним обміном фінансовою інформацією, роблять все проблематичнішим і дорожчим приховування активів у низькоподаткових і офшорних юрисдикціях.

Відео дня

Нові стандарти податкової прозорості викликають широку дискусію про підвищення ефективності і справедливості податкових систем окремих держав.

Нові дослідження ОЕСР The Role and Design of Net Wealth Taxes і Taxation of Household Savings пробують вказати на можливості збільшення нейтральності оподаткування активів/заощаджень і, тим самим, поліпшення справедливості податкових систем.

Зокрема, шляхом розрахунку граничної ефективної ставки податку на портфель заощаджень (marginal effective tax rate або METR) в 40 країнах світу, авторами досліджень зроблені такі висновки:

  • поточні податкові системи більшою мірою сприяють економії на податках для тих домашніх господарств, які у фінансовому відношенні більш забезпечені;
  • бідні домогосподарства мають тенденцію утримувати домінуючу частину свого багатства на банківських рахунках, які, як правило, оподатковуються більшою мірою ніж інші форми активів. Тоді як багатші схильні до форматів володіння активами, що не зазнають значного податкового тягаря (інвестиційні й приватні пенсійні фонди, акції, особиста житлова нерухомість);
  • податки є одним з найбільш ефективних інструментів для скорочення нерівності;
  • збільшення прогресивності оподаткування форм володіння активами з низьким податковим навантаженням сприятиме відновленню нейтральності податкових систем і усуненню нерівності;
  • в країнах, де оподаткування доходів від капіталу є низьким або податки на спадщину майже не стягуються (відповідає українським реаліям), нейтральність податкової системи може відновити введення повноцінного податку на нетто-багатство – читай на майно (net wealth taxes).

За даними Державної фіскальної служби України протягом 2017 року надійшло 29,05 млрд гривень у вигляді податку на майно, зокрема:

  • від юридичних осіб – 25,05 млрд грн (1,98 млрд податку на нерухоме майно; 22,96 млрд плати за землю і 0,11 млрд транспортного податку);
  • з фізичних осіб – 4 млрд грн (0,45 млрд податку на нерухоме майно; 3,42 млрд плати за землю і 0,13 млрд транспортного податку).

Тобто, питома вага майнових податків в Україні не перевищує 1% ВВП, в той час як, наприклад, для країн ОЕСР відповідний показник досягає 1,9% або майже в два рази більше.

Україна має великий потенціал для своєрідного фіскального маневру – поступове збільшення майнових податків, наприклад з 1% до 1,5% ВВП, що може додатково принести в бюджет 15-20 млрд грн і вирішити найболючіші питання національної податкової системи – такі як перехід до податку на виведений капітал або зниження податкового навантаження на заробітну плату.

Текст колонки узятий в Facebook c дозволу автора. Оригінал тексту дивіться тут.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X