Як подолати корупцію в Укравтодорі

30 січня 2017, 12:41
Почнемо з основних проблем дорожнього господарства, охарактеризуємо причини виникнення корупції в Укравтодорі і розкриємо, чим відрізняються реформи від імітації реформ

Класична формула, що описує проблему в галузі - це дурні і дороги. Дурні, що стоять біля керма дорожнього господарства, і - як результат їх господарювання - дороги, що за станом знаходяться на 139 місці в світі.

Відео дня

Посада Голови Укравтодору історично вважалася політичною і з кожною зміною президента, парламенту, Кабміну або міністра змінювався і господар головного кабінету на вул. Фізкультури, 9.
Політичною вона вважається з двох причин:
• Можливість швидко повернути вкладені на виборах гроші і підзаробити, оскільки способів маніпулювати цифрами і показниками безліч, а перевірити і довести факт зловживань вкрай складно;
• Питання доріг входить в 3-5 питань, що найбільш хвилюють населення (на рівні з охороною здоров'я, освітою, ЖКГ), що впливають на електоральну ситуацію в регіонах, які підтримують тих чи інших кандидатів.

З цих причин часто у галузь приходили люди далекі від неї, які не визнають цінностей дорожників, мають короткострокові плани, не розбираються в проблемах господарства та заточені на розпил бюджетних коштів. За 3 роки змінилося 5 керівників Укравтодору. Серед них: учитель інформатики, інженер-теплотехнік, авіатехнік, юрист і медійник. Жодного фахівця! Це щодо дурнів.

Що ж щодо доріг? Як у царські та радянські часи, так і у період української незалежності до доріг ставилися по-дурному і фінансувалися вони за залишковим принципом. В результаті за рік на дороги виділялося 10-20% від мінімально необхідних коштів. Акцизи, через тіньовий ринок нафтопродуктів у розмірі 25-40%, не в повному обсязі доходили до бюджету. Засоби, що акумулюються в спеціальному і в загальному фондах бюджетів, використовувалися і використовуються не за призначенням. Через обмеженість планів фінансування в рамках 1 бюджетного року велика частина робіт починалася в другому півріччі. Оскільки тільки після затвердження бюджету, в найкращому випадку в кінці року, складався перелік доріг, на який ішло 1-2 місяці (січень-лютий), 3-4 місяці готувалась проектно-кошторисна документація (лютий-травень), 1-2 місяці проводились тендери (червень-липень), потім ще 1 місяць на всілякі питання і в результаті тільки в серпні-вересні приступали до робіт. Що ми з вами найчастіше і спостерігали з року в рік - йде дощ, сніг, а дорожники працюють.

Тому зрозуміло, чому за такий короткий час не було можливості освоїти навіть ті мізерні кошти, які виділялися на дороги, а відсутність механізмів переходу коштів у майбутні періоди дозволяла Мінфіну декларувати зекономлені кошти. Насправді ж така ситуація була і залишається вигідною для Мінфіну, оскільки дозволяє за рахунок цих коштів закривати дірки в бюджеті.

Наступна проблема полягає в тому, що центром прийняття рішень щодо всіх доріг України (а це 170 тис. км) є Київ, тобто Укравтодор і Кабмін, які погоджують і затверджують перелік доріг, які підлягають ремонту. Віддаленість центру прийняття рішень від об'єктів, дозволяє як на місцях, так і в Києві зловживати обставинами, і з року в рік ремонтувати одні й ті самі дороги, або направляти ці кошти на економічно менш перспективні напрямки.
Причиною цього є:
• Відсутність довгострокової економічно обґрунтованої Програми розвитку автомобільних доріг, яка б затвердила план-графік будівництва, реконструкції, ремонту та експлуатації доріг загального користування як загальнодержавного, так і місцевого значення;
• Зосередження в сфері управління Укравтодором всіх 170 тис. км. доріг.

Ну а основна причина корупційних ризиків - це конфлікт інтересів, що виникає в результаті поєднання функцій Замовника, Підрядника та Контролера в руках Укравтодору. На сьогодні Укравтодор в особі своїх структурних підрозділів – Служб автомобільних доріг в областях – є Замовником. ПАТ ДАК "Автомобільні дороги України", що виконує 95-97% робіт з експлуатаційного утримання всіх 170 тис. км українських доріг, 100% акцій якого належить Укравтодору, є Підрядником. А співробітники Служб автомобільних доріг в областях, що знаходяться з ними в трудових відносинах, які здійснюють технічний нагляд і контроль, а також дочірнє підприємство Укравтодору «Дор’якість», виконують функцію Контролера. Всі ознаки корупційних ризиків очевидні.

Що необхідно зробити?

• Затвердити Стратегічну Програму розвитку автомобільних доріг України на 5 і 20 років;
• Усі кошти, призначені для дорожнього господарства (акцизи, мита з нафтопродуктів, транспорту, шин тощо) мають акумулюватись в Спеціальному Дорожньому Фонді і використовуватись лише за призначенням на дорожнє господарство і безпеку руху, з можливістю переходу невикористаних коштів з одного року в інший;
• Передати дороги місцевого значення разом із територіальними (140 тис. км) на рівень областей і громад;
• Посилити контроль за тіньовим ринком нафтопродуктів;
• Зберегти функції Замовника за Укравтодором виключно щодо доріг загальнодержавного значення (30 тис. км). Оптимізувати систему управління Укравтодору і реорганізувати 24 обласні Служби автомобільних доріг до 8–10 Служб, організованих за лінійним принципом, тобто від точки А до точки Б. Це дозволить зменшити кількість співробітників в 5–7 разів, і підняти їх зарплатню в декілька разів відповідно;
• ПАТ ДАК "Автомобільні дороги України" ліквідувати як надбудову, а на базі його дочірніх підприємств - "Облавтодорів" - створити 8–10 експлуатаційних компаній за лінійним принципом. Ці компанії необхідно повторно підпорядкувати Мінінфраструктури або Мінеконмрозвитку, аби не виникало конфлікту інтересів. Решту майна передати в комунальну власність областей і громад;
• На наступному етапі ці підприємства повинні бути роздержавлені, і мають бути створені умови для приватно-державного партнерства. Контракти з експлуатаційного утримання доріг мають бути довгостроковими: 5–7 років;
• Ввести практику, коли підрядник, який будує, реконструює або ремонтує дорогу, отримував би її в експлуатаційне утримання, що сприяло б його прямій зацікавленості в максимальній якості будівництва або ремонту;
• Заборонити Укравтодору в особі Служб і ДП виконувати функції Контролю. Запровадити інститут незалежних інженерів-консультантів, які б виконували функцію Контролера, починаючи з проектування і до введення в експлуатацію. З можливістю позбавлення їх права ведення цієї діяльності аж до довічного.

Імітація реформ і відкладені реформи

З 2014 року йде мова про необхідність реформування дорожнього господарства. І якщо в Мінінфраструктури розроблялися хоч якісь концепції, а в 2015 році було прийнято рішення ліквідації ПАТ ДАК "Автомобільні дороги України", яке, на жаль, в кінці 2016 року було скасовано, то жоден з нових керівників Укравтодору не озвучив жодних планів на реформування.
Робота ж Мінінфраструктури більшою мірою велася на сторінках Facebook. Було таке відчуття, що вони працювали тільки на власний імідж.

В кінці 2016 року було прийнято 2 важливих Закони - Про децентралізацію автодоріг місцевого значення і Про Дорожній Фонд. Але і тут не обійшлося бел ложки дьогтю. Виявилося, що Закони набувають чинності тільки в 2018 році, і що не всі кошти підуть на дороги, а тільки 50% в 2018, 75% в 2019 і тільки з 2020 року буде 100% фінансування.

А зараз ПАТ ДАК "Автомобільні дороги України" радіє. Ліквідацію скасовано, бюджет на 2017 рік - 4,5 млрд грн, є картбланш на централізацію всіх закупівель, незважаючи на заборгованість в 1,2 млрд грн, плани на отримання дотацій на покупку нової техніки, можливість закуповувати товари і послуги без будь-яких тендерів. Роздолля для того, щоб поповнити кишені окремих особистостей бюджетними грошима. Міністр Омелян має конфлікт з прем'єром Гройсманом і у разі відставки в нього завжди буде привід сказати, що не дали реалізувати реформи. Поляк Новак засмучений, оскільки не отримав обіцяного фінансування на 2017 рік, і не уявляє, що можна зробити на 2 млрд з необхідних 50 млрд.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X