Як налагодити бухоблік для об’єднаних громад
Із 2014 року в Україні стартував масштабний процес децентралізації – передачі значної частини повноважень територіальним громадам.
Крім нових можливостей, новостворені об'єднані територіальні громади (ОТГ) отримали значну кількість зобов’язань. Поки всі говорять про масштаб реформи і колосальні зміни, питання оперативної роботи й вирішення простих повсякденних задач, на кшталт ведення обліку, залишаються нерозкритими.
Більший бюджет і нові статті витрат суттєво ускладнюють роботу працівників установ ОТГ. У цій статті ми спробували розібратись, на що звернути увагу при виборі програмного продукту для організації ведення бухгалтерського обліку в об’єднаних територіальних громадах.
Децентралізація: плюси, мінуси та питання
Старт реформи децентралізації почався в квітні 2014 року. Реформою передбачено формування нових органів місцевого самоврядування – об’єднаних з сусідніх сіл, селищ, міст в територіальні громади. Після об’єднання, в межах громади відбувається реорганізація юридичних осіб – створюються єдині представницькі та виконавчі органи.
Та найбільші зміни стосуються фінансово-майнової сфери. В ОТГ все комунальне майно окремих суб’єктів стає майном громади. Зміниться перерозподіл коштів в ОТГ, і це – найважливіша частина реформи. Раніше податки, зібрані в межах адміністративно-територіальних одиниць, направлялися в центр і перерозподілялись там. Реформа децентралізації передбачає, що 60% податку на доходи фізичних осіб у межах громади, а також всі кошти від збору єдиного податку, податку на прибуток підприємств і установ комунальної власності та податку на майно залишатимуться в бюджетах громад.
Об’єднані територіальні громади мають прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом. До реформи їх мали тільки обласні та районні бюджети, бюджети міст обласного значення. Для виконання делегованих державою повноважень їм надають відповідні трансферти: дотації, освітню та медичну субвенції, субвенції на розвиток інфраструктури громад тощо.
Порівнюючи з попередньою системою бюджетування, реформа дає ОТГ значні обсяги коштів. За даними Кабміну, з 2014 по 2017 рік доходи громад зросли на 100 млрд грн. Зростають і обсяги збору податків — на 20% зросли надходження від податку на землю і більше ніж на 70% – від податку на нерухоме майно, а видатки бюджету розвитку на одну особу зросли в 1,5 у порівнянні з 2016 роком.
Із збільшенням бюджету зміняться і обов’язки ОТГ. Відтепер саме керівництво громади повинно буде забезпечити свою територію достатньою кількістю шкіл, лікарень, об’єктів інфраструктури та нестиме повну відповідальність за їх стан.

Для реалізації цих повноважень громади зможуть самостійно здійснювати зовнішні запозичення, обирати установи з обслуговування коштів та підрядників для виконання робіт, визначатимуть містобудівну політику та розпоряджатимуться землями за межами населених пунктів.
Автоматизований облік для ОТГ: чому це важливо
Зростання бюджету означатиме зростання відповідальності не тільки перед центральною владою, але й перед населенням громад. Відповідно, облік в ОТГ повинен здійснюватись максимально прозоро й безпомилково.
Структурні реформи — ідеальний час для якісної внутрішньої трансформації процесів, у тому числі – і ведення бухгалтерського обліку. Перш за все, в ОТГ, які є новоствореними юридичними суб’єктами господарювання, слід визначитися із програмним продуктом для ведення бухгалтерського обліку. При цьому обираючи програмний продукт слід звернути увагу на повноту функціональних можливостей програми, наявність Експертного висновку, який засвідчує, що програмний продукт відповідає вимогам нормативних документів з технічного захисту інформації, наявність у виробника сервісу підтримки споживача, частоти отримання оновлень.
Істотно зросте кількість видів операцій бухгалтерського обліку: ремонт інфраструктури, надання вже згаданих адміністративних послуг, фінансування виконавців різноманітних робіт в межах ОТГ. Відповідно, структура обліку суттєво ускладниться, кількість операцій значно зросте: необхідно буде проводити розрахунки із контрагентами, нараховувати зарплати, вести облік основних засобів та необоротних матеріальних активів, планувати і контролювати виконання планів тощо.
Для того, аби налагодити цей процес ефективно, слід обрати сучасне ІТ-рішення. Таке рішення має бути комплементарним, аби об’єднати всі ділянки обліку в єдиній системі. Рішення повинно мати налагоджену низку інтеграцій із суміжними сервісами, необхідними для ведення обліку в бюджетних установах. Такі можливості дають змогу користувачам долучитися до цифрової екосистеми та стати повноцінними цифровими агентами.
Крім того, обираючи програмний продукт слід простежити відповідність ведення обліку до вимог українському законодавству, змогу автоматичного формування та вивантаження звітності тощо.
Втілення ІТ-рішень в державних органах іде повним ходом, і наразі склалися фактично ідеальні умови для того, аби застосовувати такі рішення на місцях. Через санкції, введені проти російського програмного забезпечення рік тому, значна частина популярних бухгалтерських рішень опинилась під забороною, а тому створюючи облік в ОТГ, керівництво може обирати серед наявних на ринку рішень такі, що пропонуватимуть найкраще співвідношення ціни, сервісу та функціоналу.
До того ж, сама реформа вимагає якісних змін у роботі керівних служб. Децентралізація – це не лише нові правила перерозподілу коштів, але й можливість перезапустити систему управління на місцях. І дуже важливо зробити цей перезапуск якісно, застосувавши сучасні технології та ефективні методики в усіх без винятку процесах.