Інтернет речей. 10 кроків як поліпшити шанси компанії на успіх
З чого українській компанії варто починати роботу з IoT
«Мрій про більше, починай з малого». Звучить як банальна фраза з мотиваційного плаката, але насправді це дуже цінна порада для підприємств, якої варто дотримуватися, розгортаючи ініціативи Інтернету речей (IoT).
Дотепер ми всі знаємо, що IoT має здатність керувати цифровими перетвореннями в усіх галузях, створюючи нові ціннісні пропозиції, бізнес-моделі, послуги та ринки. Однак, коли я спілкуюся з провідними менеджерами з бізнесу і операційної діяльності підприємств у всьому світі, виявляється, що багато хто досі не впевнений, де і як починати свою подорож в IoT. У них великі ідеї і прагнення, але реалізація проекту часто наражається на величезні труднощі. Фактично, 60 відсотків ініціатив IoT не проходять стадію затвердження концепції, і тільки 26 відсотків організацій вважають свою IoT-ініціативу успішною.
Незалежно від того, розпочинаєте ви свій перший чи п’ятдесятий проект IoT, щоб мати відчутні результати, потрібно ретельне планування. Найчастіше це означає, що починати треба з фруктів, які висять низько, — швидко досягати деякого успіху з високою рентабельністю інвестицій, а потім масштабувати свої проекти в додаткових галузях бізнесу для досягнення амбітніших результатів.
Нижче подано витяги з моєї інтерактивної книги «Створення Інтернету речей — робочий зошит проекту» (Building the Internet of Things — a Project Workbook) — 10 кроків, які я рекомендую організаціям, щоб максимізувати шанси на успіх у своїх проектах IoT. Деякі з них можуть видатися надто простими і продиктованими здоровим глуздом. Однак, базуючись на своєму досвіді з десятками впроваджень IoT у різних галузях, я бачу, що ці рекомендації часто ігнорують.
1. Визначте своє бачення проекту IoT: почніть з малого, але ніколи не випускайте з уваги ваші кінцеві цілі. IoT — це технологічний інструмент, а ваш проект IoT — засіб для досягнення мети. Тому спочатку ви маєте чітко визначити бізнес-орієнтоване «чому». Чому ви хочете впровадити IoT і яких бізнес-цілей ви плануєте досягти? Тут ви можете проконсультуватися з крос-функціональними командами для отримання допоміжної інформації і заручитися підтримкою ваших керівників. Якщо ви пропустите цей крок, ви в кінцевому підсумку роздробите свої зусилля на одноразових проектах, а не створите основу для справжнього цифрового перетворення у вашій організації.

2. Визначте свій сценарій використання: Яку конкретну бізнес-проблему ви хочете вирішити? Рекомендую почати з одного з чотирьох «швидких шляхів» до окупності IoT, які спрямовані на поліпшення наявних процесів і, отже, на зниження витрат: підключені операції (підключення пристроїв, датчиків і лічильників до мережі); віддалені операції (моніторинг, контроль і управління активами); прогнозна аналітика (виявлення і розуміння того, де вжити заходів); і профілактичне обслуговування (збільшення часу безвідмовної роботи і продуктивних годин). Надалі ви можете почати використовувати IoT для створення нових потоків доходів, бізнес-моделей і ціннісних пропозицій, а також намітити нові стратегії виходу на ринки, ринкові перекоси і багато іншого.
3. Визначте ваші вимоги до навичок: Люди, а не тільки сама технологія, визначають успіх вашої IoT-подорожі. Тому оцініть готовність вашої команди та її навичок для підтримки вашої ініціативи IoT. Великі проекти IoT вимагають, щоб люди з soft skills, а не тільки з технічними знаннями, будували довірчі відносини і віртуальні команди між відділами і функціями, слухали і спілкувалися, а також забезпечували надійне інвестування і подальшу підтримку і спонсорство з боку колег, керівників і партнерів.
4. Порівняйте вашу організацію з сусідами у галузі: цей крок допоможе встановити показники, які ви можете використовувати для валідації проекту і визначення того, як далеко ви просунулися після його завершення. Пропоную провести бенчмаркінг вашої організації в таких галузях: конвергенція IT і OT (не тільки на технологічному рівні, але також в організаційному, архітектурному та бізнес-процесах); інноваційне середовище (можливості вашої робочої сили і апетит до інновацій); партнерські екосистеми; відносини з клієнтами; і рівень досвіду в IoT. Використовуйте результати, щоб визначити прогалини, які потрібно закрити до початку проекту.
5. Оцініть свою технологічну готовність: подумайте, чи зможете ви підключитися і отримати доступ до всіх даних і, принаймні, до основних функцій груп IT і OT через відкритий і сумісний технологічний стек. Чи потрібно вам інтегрувати острови даних? Чи є у вас плани з консолідації мереж на IP? Будьте впевнені, що вам не обов’язково переглядати вашу legacy-систему з самих низів, особливо якщо ви починаєте з малого. Ви можете почати з підключення наявних систем всередині вашої організації, а потім поступово впроваджувати інші елементи гнучких фреймворків.
6. Оцініть свою культурну готовність: від C-Suite до ваших працівників і по всій партнерської екосистемі — вся ваша організація повинна бути готова і налаштована підтримати ваш проект. Тут важливо оцінити, наскільки добре ключові функції можуть працювати разом, наскільки добре вони комунікують одна з одною, а також із ключовими стейкхолдерами (зокрема з клієнтами), яких змін у культурі потребуватиме ваша ініціатива і які зміни вона принесе.
7. Розробіть ціннісну пропозицію для свого бізнес-кейсу: Коли ви будете готувати свою організацію до необхідних культурних змін, пов’язаних з IoT, IT-менеджери захочуть дізнатися очікувану рентабельність інвестицій вашого проекту. Зробіть все можливе, щоб оцінити точну цифру, враховуючи схеми окупності, коли IoT забезпечує найбільшу цінність (див. крок 4), з урахуванням вартості нових технологій, людського капіталу, підключень пристроїв і культурних змін.
8. Визначте і підключіть пристрої, технології та систему: Цей важливий крок містить у собі створення плану реалізації вашого проекту. Визначте свій технологічний фреймворк і те, як він має інтегруватися з вашими наявними системами та з бізнес-процесами. Переконайтеся в тому, що ваш фреймворк можна застосувати не тільки до першого проекту, але також зможе масштабуватися по всій вашій організації в майбутньому і є досить гнучким для інтеграції майбутніх технологій.
9. Займіться безпекою: використовуйте раціональний архітектурний підхід до безпеки Інтернету речей, заснований на оцінці ризиків. Співпрацюйте з вашим керівником з інформаційної безпеки (Chief Information Security Officer), щоб створити уніфіковану архітектуру безпеки на основі політик, яка вбудована в кожен аспект вашого технологічного стека і робочого процесу. Розробіть план дій щодо забезпечення безпеки до, під час і після атаки. Використовуйте найкращі галузеві практики і інструменти (не винаходьте заново колесо), такі як сегментація пристроїв і трафіку, щоб захистити вашу інфраструктуру з усіх боків. Крім того, реалізуйте процеси і перевірки, щоб забезпечити точність і достовірність ваших потоків даних IoT. Визначте дані, які ви плануєте збирати, і застосуйте відповідні бізнес-правила або логіку, необхідні для їх обробки або аналізу для отримання значущих результатів.
10. Виміряйте успіх: У міру того, як ви втілюєте свій план у життя, вимірюйте свої успіхи (і навіть невдачі) на своєму шляху. Поверніться до базових показників, встановлених на етапі порівняльного аналізу; визначте, що спрацювало, і що ви маєте поліпшити. Щойно досягнете результатів — великих чи малих — знайдіть способи відтворити і масштабувати свої ініціативи в інших галузях вашого бізнесу.
А тепер ідіть і втілюйте свою велику мрію про IoT, хоч якою б малою вона здавалася спочатку.
Спеціально для НВ Бізнес
Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес