Чому так багато галасу навколо ЕКА

20 лютого 2018, 19:50

У сучасному світі бізнес дуже залежить від фінансування. Особливо сильно від нього залежать виробничі компанії.

Адже мало отримати замовлення на товар. Підприємству потрібно знайти гроші, щоб його створити, а отримати аванс від замовника теж не завжди можливо. Ще бувають випадки, коли товар готовий, але у покупця немає грошей, щоб його оплатити. Саме для цього призначене фінансування. Щоб мати можливість створити товар або щоб не переривати виробничий процес, чекаючи на оплату раніше проданого. Оскільки експортери теж стикаються зі схожими ситуаціями, то саме для них і придумали ЕКА. По суті, ЕКА кредитує іноземних покупців, щоб ті мали можливість оплатити продукцію нашого виробника.

Відео дня

І зараз ЕКА відіграє дуже важливу роль у збільшенні експансії на закордонні ринки. Цей інструмент торгової політики активно використовують як розвинені країни, так і країни, що розвиваються. У Бразилії близько 4% експорту супроводжується експортним кредитування. В Індії та Китаї цей показник трохи менший – близько 3%. У розвинених державах, таких як Італія, Франція і Німеччина, цей показник в середньому становить близько 2%.

Наприклад, у США цей показник кредитування експорту не перевищує 1%, хоча у звітах американського Ексімбанку постійно акцентується увага на необхідності розширення цих операцій. Але навіть якщо говорити про ситуацію сьогодні, то практично всі основні кредити йдуть на підтримку авіакосмічної галузі. У 2011 р. з 87 млрд експорту літаків, авіаційних двигунів і запчастин було профінансовано близько $12 млрд або 15% цього експорту. З огляду на розміри контрактів в авіагалузі це виглядає цілком логічно.

Ще є дуже наочний приклад. Китайський Банк Розвитку виділив тільки самій компанії Huawei $30 млрд на підтримку її експортних операцій. Це дозволило компанії виграти тендер на поставку мережевого обладнання найбільшій телекомунікаційній компанії Бразилії Tele Norte Leste Participacoes. Китайці запропонували відсоткову ставку на два відсоткових пункти нижче, ніж лондонська міжбанківська ставка, і дворічний пільговий період для платежів. Запропонувавши такі умови, вони змогли обійти американських та європейських конкурентів, одним з яких була компанія Cisco. Фінансовий директор компанії Tele Norte пізніше сказав, що саме наявність цих умов дозволили визначити переможця.

Така активна підтримка компанії Huawei викликає заклопотаність у американців. Адже ця компанія загрожує витіснити американські компанії, такі як Cisco, не тільки з зарубіжних ринків, а й з її внутрішнього ринку. Пікантності конкуренції Huawei із Cisco додає також давній конфлікт, де американці звинуватили китайців у крадіжці технологій. І тепер за допомогою цих технологій китайці витісняють американців з їхніх власних ринків. Зрозуміло, що це призведе до посилення конкуренції та застосування різних форм протекціонізму для захисту власного виробника, що, власне, ми зараз і спостерігаємо.

Загалом, не вважаю зайвим нагадати, що ми живемо в епоху глобальної конкуренції. Ця конкуренція йде в дуже різних напрямках. За розширення торгівлі. За технології. За закордонні інвестиції. За таланти й робочу силу. І останніми роками ця конкуренція все більше посилюється. Якщо 30-40 років тому конкурували між собою тільки розвинені країни, то сьогодні до цієї конкуренції приєдналися і колишні країни третього світу, які тепер конкурують нарівні з розвиненими країнами і навіть претендують на те, щоб відібрати у старого світу пальму першості.

Якщо говорити про експорт, то за даними Світового банку тільки протягом останніх 30 років світовий експорт зріс у 6,5 разів – з $3 трлн до $20 трлн. При цьому власне частка експорту в світовому ВВП зросла з 18% до 28%. Це говорить про те, що роль експорту в розвитку країн тільки посилюється. При цьому динаміка українського експорту дуже негативна. Порівняно з піковими значеннями у 2008 і 2013 роках зараз експорт впав майже у два рази. Це говорить про те, що наш бізнес сильно втрачає позиції в світі. За випуском металопрокату ми з 8 місця опустилися на 14 місце в світі. Експорт продукції машинобудування впав з $10 млрд до $4 млрд. Ми стрімко втрачаємо галузі, що виробляють продукцію з високою доданою вартістю. І в нашому експорті починає все більше переважати продукція низькомаржинальної сировини. Тому зараз критично важливо використовувати будь-які важелі для розвитку експорту, особливо з високою доданою вартістю. Особливо враховуючи той факт, що в нас ще залишилися конкурентні підприємства, таки як Антонов, наприклад, яким такий вид фінансування дуже допоміг би. І зараз питання має стояти не "навіщо нам потрібно ЕКА", а як акумулювати кошти, щоб збільшити кредитування експорту як мінімум до 3-4% експорту.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X