Чому провалюється соціальний бізнес

29 листопада 2019, 11:00

За глобальною статистикою, тільки 5,2% соціальних підприємств проіснували більше 10 років. Причина цього — як проблеми, характерні для ринку загалом, так і особливості власне соціального бізнесу

У Великій Британії кожна четверта людина, яка хоче займатись бізнесом, прагне створити соціальне підприємство. За даними британського уряду, цей сектор складає 9% малого бізнесу і в ньому зайняті 1,44 мільйони людей. В Україні, на жаль, цифри не такі оптимістичні. Але упродовж останніх років кількість соціальних підприємств зростає, тож є всі підстави стверджувати, що ця тенденція розвиватиметься і у нас.

Відео дня

Проте ніхто не казав, що займатись соціальним підприємництвом легко. Так, за глобальною статистикою, тільки 5,2% соціальних підприємств проіснували більше 10 років. Причина цього — як проблеми, характерні для ринку загалом, так і особливості власне соціального бізнесу.

Чому соціальні підприємства провалюються

Невідповідні фінансові цілі

У прагненні змінити світ на краще, соціальні підприємці часто оптимістично налаштовані. На жаль, цей оптимізм може привести до нереалістичних фінансових прогнозів. Звісно, соціальний вплив — те, заради чого створюється таке підприємство. Але це не означає, що потрібно на 100% на ньому зосереджуватись. Соціальному бізнесу, як і будь якому іншому, потрібна стійка бізнес-модель і план її реалізації.

Рішення:

Створення соціального підприємства — це пристрасть. Якщо ви дозволите цій пристрасті керувати своїм бізнес-плануванням, ви ризикуєте створити надто оптимістичні фінансові прогнози — і вигоріти раніше, ніж встигнете щось зробити. Тож навчіться відокремлювати те, чого ви сподіваєтеся досягти, від того, що ви в змозі досягти.

Тому потрібна стратегія на шляху до фінансової стійкості.

— Працювати з новими клієнтськими сегментами. Звернути увагу на тих, кому ще може бути цікавий продукт;

— Додати до основного продукту опціональні послуги. Коли у підприємства є багато конкурентів, пророблений пул додаткових послуг допоможе від них відбудуватися і зберегти лояльність клієнтів;

— Опрацювати нові канали збуту;

— Опрацювати PR: змінити позиціонування, професійно «переупакувати» продукт.

Брак бізнес-навичок

До соціального бізнесу часто приходять люди, які особисто зіштовхнулись з певною проблемою і не мають досвіду ведення бізнесу та управління людьми. До того ж, більшість з соціальних підприємців (78,3%) не мають бізнес-освіти та ніколи не брали участь у бізнес-інкубаторах чи акселераторах.

Рішення:

Вчитись на власних помилках та досвіді — це чудово, але кожна помилка — це фінансові втрати. Якісна освіта дозволяє мінімізувати кількість таких помилок.

Якщо ще п’ять років у тому у українських соціальних бізнесменів не було інших освітніх опцій, окрім англомовних онлайн-курсів, то зараз у їхньому розпорядженні чимало можливостей: від коротких лекцій та воркшопів до грунтовніших програм, які передбачають акселерацію та менторську підтримку бізнесу.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Недостатній доступ до капіталу

За статистикою, 60% соціальних підприємств не можуть отримати доступ до потрібного типу фінансування. Часто інвестори вважають соціальні підприємства занадто ризиковими.

Тому нерідко соціальні підприємства потрапляють в залежність грантів до того, як пропрацюють бізнес-модель. Але грант, як правило, виділяють на щось інноваційне — тому постійно потрібно вигадувати нові проекти та ініціативи. В результаті соціальне підприємство розпорошує свою активність і втрачає фокус на основній меті діяльності.

Рішення:

Оцінюючи різні можливості фінансування, подумайте, які можливості фінансування для вас доступні: самофінансування, банківські позики, пошук інвестора, краудфандінг. Але якщо ви не в змозі провести цю оцінку самостійно, зверніться до фахівців, яким ви довіряєте. А от думати про гранти краще, коли робоча бізнес-модель вже сформована.

Незважаючи на перешкоди, соціальне підприємництво активно розвивається — цей бум стимулює, в першу чергу, попит на ринку. Компанія UnLtd виявила, що 73% споживачів частіше купують у брендів, для яких суспільна мета важливіша за прибуток. А серед молоді таких людей 81%. Тож ті, хто починає соціальний бізнес зараз мають чудові перспективи — низькоконкурентний ринок та перспективи росту попиту на продукцію.

Показати ще новини
Радіо НВ
X