Хто управляє Межигір'ям і кому віддали землю АШАНу в Одесі. Проблемні кейси АРМА

22 жовтня 2019, 15:30

Є підозра, що члени тендерної комісії далеко не завжди приймають рішення в інтересах держави

Ось уже другий рік, як функціонує Громадська рада при Національному агентстві з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів. Якщо коротко, до повноважень Громради належить власне громадський контроль за діяльністю АРМА, що ми, її члени, і намагалися весь час робити. Зауважу, що наша робота не оплачується та не забезпечується з боку АРМА, грантів ми не отримуємо.

Відео дня

Для початку, хочу підкреслити, що АРМА — це потрібний для України крок вперед. Умовно цю потребу можна поділити на дві складових: розшук і повернення активів та управління активами. Щодо першого: зважаючи на зашкалюючий індекс корупції та відносно часту зміну правлячих еліт, що отримують зиск від тієї самої корупції і скуповують майно в іноземних юрисдикціях. Щодо останнього: в Україні давно існує об'єктивна необхідність в забезпеченні ефективного управління арештованими активами.

По-друге, хочу погодитися, що розбудова агентства з новим для України функціоналом з нуля, — це дійсно непересічне завдання. Вимагати від нього ефективності, в тому числі прибутку від його діяльності, тут і одразу було б неправильно.

По-третє, я абсолютно вітаю наразі ключову ініціативу АРМА, — інститут фандерів. Дуже правильною є теза, що у повернення великих коштів потрібно багато інвестувати. І безумовно доречно використати для цього інститут фандерів. При цьому супер важливо буде забезпечити прозорість цього процесу. Водночас, дивно, чому інститут фандерів був не на часі в 2014 році, та чи не втрачено вже час його впроваджувати у 2019 році. Втім, як показує практика, попередники у нас завжди є і завжди нові.

Проте у цій статті хотів би зупинитися на негативних моментах діяльності АРМА:

1. Проблеми загально-організаційного плану та

2. Проблеми кейсів.

Щодо перших, то впадає в очі відсутність єдиного реєстру активів, які перебувають в управлінні АРМА. За три роки він так і не створений, попри чисельні нагадування з боку Громради та відповідні обіцянки керівника. З цього маємо непрозорість, хто і чим управляє, як і не бачимо такі речі як момент підписання угоди та моніторинг ефективності управління майном. Залишаються питання і до акредитації компаній-управителів: Громрада не один раз отримувала нарікання, мовляв не допустили до конкурсу. Не заперечуючи факт існування певних правил щодо акредитації, звертаємо увагу, що вони не виглядають якісними.

Проте найбільш гостро наразі стоїть питання прийняття рішень по передачі певних об'єктів тим чи іншим управителям (або їх реалізації): є підозра, що члени відповідної тендерної комісії далеко не завжди приймають рішення в інтересах держави. Конкретні приклади — нижче, наразі ж підкреслю, що діяльність комісії повинна бути максимально якісно унормована та упрозорена.

Далі, організація моніторингу ефективності управління майном. АРМА завершила інституційне становлення в жовтні 2017 року, тоді ж були передані в управління перші активи. Проте, функція контролю ефективності управління почала здійснюватися лише влітку 2019 року і поки що якісною не виглядає.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Ми часто забуваємо, що АРМА створювали не тільки для управління, а й для пошуку. Проте ані у звітності АРМА, ані в повідомленнях ЗМІ чи судових реєстрах вам не вдасться знайти жодної згадки про те, що за результатами розшукових дій саме АРМА щось було арештовано.

Щодо проблем кейсів, то їх вистачає. Наведу суб'єктивно найрезонансніші.

1. Межигір'я. Як кажуть, «прожити треба так, щоб з твого будинку зробили музей». Проте що робити з цим «музеєм», так і не ясно. «Межигір'ям» досі управляють невідомі особи в невідомому статусі. Куди спрямовуються кошти (переважно готівка), які вони отримують від відвідувачів парку, ніхто не знає - в усякому разі, точно не в Держбюджет. Громраді вдалося «збити» останній тендер, виграний такою ноу нейм компанією з неякісною програмою управління об'єктом. Станом на зараз, тривають досить дивні переговори між НГО «НП «Межигір'я» та АРМА, не здатні, на мою, думку забезпечити ефективне управління даним об'єктом.

2. АШАН та виведена у нього з-під носу земельна ділянка в Одесі в 25 га. Безумовно, історія з появою раніше державної землі на балансі приватних компаній заслуговує на увагу сама по собі. Проте сфокусуємося на тому, що зробила АРМА: 1) отримала 25 га в управління 2) чомусь прийняла рішення, що землю терміново треба продати 3) виставили на торги через підконтрольне ДП СЕТАМ з терміном подачі заявки лише 5 днів (це мало для такого роду об'єктів) 4) продали першому ж учаснику торгів за ціну, разів в 20 меншу ринкової. Громрада наразі перебуває в активному діалозі з «АШАН» з тим, щоб виправити ситуацію.

3. Нафтоперевалочна база у Херсоні. Безумовно, стратегічний об'єкт важкої промисловості. Актив, що перебував у власності Курченка, та знаходиться під арештом з 2014 року. Наразі ж, стараннями АРМА його передано в управління ноу нейм компанії. Чий офіс знаходиться між м’ясною лавкою і манікюрним салоном.

Існують й інші епізоди, діяльність по яким з боку АРМА викликає щонайменше подив. І так, я розумію, що всім подобатися не можна, що особливо справедливо для центрального органу виконавчої влади. І приймаю, що навряд в цих історіях було порушено формальні вимоги закону (втім, ДБР і НАБУ ще дадуть свою оцінку). Проте є буква закону, а є дух. І другий насправді важливіший.

Як висновок, хочу підкреслити важливість АРМА і свою віру, що це може бути дуже хороша історія. Водночас, викликає занепокоєння неспроможність нинішнього керівництва вирішувати низку організаційних проблем. Не хочеться думати, що це відбувається не просто так, і що скандальні історії на кшталт «Межигір'я» чи землі для АШАН є прямим наслідком таких вчинків.

Показати ще новини
Радіо NV
X