Університетський бунт. Чому вища освіта втрачає привабливість

2 вересня 2019, 11:00

Випускники шкіл усе частіше відмовляються від навчання в класичних університетах заради швидких і сучасних альтернатив, пише журнал НВ.

Життя 22-річного львівського програміста Микити Потапенка істотно відрізняється від студентських буднів більшості його однолітків. Він повністю себе забезпечує і не просить у батьків грошей, давно переїхав від них до просторої орендованої квартири й іноді подорожує світом, обираючи далеко не бюджетні напрямки.

Відео дня

Секретом успіху Потапенко ділиться охоче: він виключив університетську освіту зі своїх планів на життя. «Мені просто стало прикро витрачати п’ять років життя в обмін на старі знання», — розводить руками львів'янин.

Незважаючи на тривоги батьків, він вирішив не вступати до вишу, а вчитися самостійно. Благо в інтернеті можна знайти все, запевняє Потапенко. Витративши 2,5 року на самоосвіту, тепер він розробляє веб-додатки для іноземних замовників.

Історією Потапенка сьогодні мало кого здивуєш: українські випускники шкіл усе частіше відмовляються від отримання класичного диплома на користь альтернативної освіти. Про те, що тренд набирає обертів, кажуть і батьки старшокласників, експерти освіти, рекрутери і навіть психологи.

Вся річ у змінах, які переживає ринок праці, впевнений Антон Дробович, експерт із питань освіти Інституту економічних і соціальних досліджень. «Людям потрібно витрачати все менше часу на навчання і формальності на кшталт сидіння в аудиторії», — каже він. Дробович упевнений, що освітня система, яка склалася в індустріальну епоху, більше не задовольняє запитів сучасної економіки, що потребує кадрів, які пройшли швидке навчання.

Мені просто стало прикро витрачати п’ять років життя в обмін на старі знання, — Микита Потапенко, працівник IT-сфери

Та й сам університетський диплом тепер у корпоративному секторі запитують нечасто — хіба що на держслужбі, підкреслюють експерти. Й одразу називають напрями, премудростям яких в українських вишах практично не вчать — digital-маркетинг, 3D-дизайн, онлайн-реклама та багато інших. Саме заради цих та деяких інших нових професій молоді люди відмовляються від класичних студентських років, обираючи альтернативні школи, експрес-курси, онлайн-лекції або ж дистанційну освіту в престижному західному виші.

До того ж що далі, то більше університети втрачатимуть актуальність, адже сучасні тінейджери відрізняються динамікою і мультизадачністю, підкреслюють фахівці.

«За шість традиційних університетських років вони можуть опанувати кілька професій і багато чого спробувати, — каже психолог Марія Абрамчук. — Для цього покоління шість років — це величезний термін».

Вузькотаргетовані знання

Серед причин, через які класичний університет поступово втрачає абсолютну першість, — закостенілі програми, неабияк застарілий їх зміст і зайва бюрократична тяганина, впевнені фахівці в галузі освіти. Щорічно з’являються креативні напрями, що зростають, за якими академічні виші просто не встигають.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Традиційна освітня система за появи нового курсу потребує спочатку наявності автора, який напише на цю тему підручник, потім схвалення академічних рад, далі ще й два-три роки пробного навчання. На все це йде від трьох до п’яти років, прикидає HR-експерт Тетяна Пашкіна. «Ви уявляєте, що відбувається у галузі програмування нейронних мереж за цей час? — вигукує вона. — Не встигли випустити підручник, а він уже застарів».

Цей фактор став вирішальним і для Потапенка. «Наші університети дають неактуальну інформацію», — стверджує він, хоча і зізнається, що самонавчання далося йому непросто. Програміст згадує, що багато часу доводилося витрачати на читання профлітератури, розв’язання задач, перегляд відеокурсів і вивчення англійської. Добре, що є інтернет, а там є все, каже він.

22-річний Микита Потапенко вирішив не вступати до університету, опанував програмування і за своїми доходами вже обігнав багатьох своїх ровесників (Фото: НВ)
22-річний Микита Потапенко вирішив не вступати до університету, опанував програмування і за своїми доходами вже обігнав багатьох своїх ровесників / Фото: НВ

У країні зростає попит на різноманітні платформи з освітніми курсами і лекціями, як платними, так і безкоштовними. Саме вони стали однією з актуальних альтернатив курним університетським аудиторіям.

«За міжнародними дослідженнями, щороку ринок онлайн-освіти зростає на 5%», — каже Дробович, що свідчить про зростання потреби у молоді здобувати швидкі, спеціалізовані та вузкотаргетовані знання.

До того ж тут молоді українці впевнено випереджають середньостатистичного жителя планети. Наприклад, на найбільшій вітчизняній платформі освітніх курсів Prometheus до кінця обрані курси проходить у середньому 10% зареєстрованих студентів. «Це більше, ніж світова статистика, що становить 7%», — підкреслює особливий інтерес українців до самоосвіти співзасновник Prometheus Іван Примаченко.

На його платформі, що пропонує для дистанційного навчання зокрема курси найкращих західних вишів, зараз зареєстровано приблизно пів мільйона людей. У їхньому розпорядженні 120 курсів, до того ж найпопулярніші з них лежать у площині саме креативних індустрій, IT і підприємництва. А серед слухачів найпопулярнішого курсу платформи — переведення знаменитих Основ програмування CS50 Гарвардського університету — зареєстровано 160 тис. українців.

Проміняти університетську класичну освіту на такі лекції має намір і 16-річний столичний школяр Ілля Мальцев, і цією заявою вже шокував своїх батьків. У вересні він піде в 10-й клас, і сім'я вже обговорювала вибір університету для свого чада.

«Ілля повідомив нам, що хоче розробляти якісь програми для автомобілів, у нього є план, і університет у нього не входить», — із подивом розповідає про наміри сина його мати Ольга Мальцева.

Тим часом Ілля потроху вчить основи програмування, черпаючи знання з інтернету, і в майбутньому думає доповнити їх курсом автомеханіки. А його батьки не втрачають надії умовити сина здобути «нормальну освіту», адже в запасі у нього ще два роки.

Усвідомлене рішення

Сьогодні батьки старшокласників вважають вищу освіту певним стандартом і основою майбутньої кар'єри. Психологи називають цей стан речей проблемою: якщо син чи дочка не одержали диплом, то батьківську програму буцімто на п’ятірку не виконано.

З іншого боку, самі підлітки почали підходити до вибору освіти усвідомленіше. «За суттю, батьки хотіли внутрішньої мотивації і прагнення до знань — вони це отримали», — розводить руками Абрамчук. Діти усвідомлено відмовляються від університетів, якщо не бачать там того, що їм потрібно, підкреслює вона.

Саме такий підхід зупинив від вступу до вишу 18-річну Софію Шиляк: не обравши ідеальний університет на свій смак, вона вирішила взяти умовний тайм-аут і відкласти вступ як мінімум на рік.

До такого рішення Шиляк прийшла не одразу: ще з 9-го класу вона почала готуватися до тестів ЗНО, обирати виш і мріяти про вступ. А коли після закінчення школи подала документи одразу в декілька університетів і звідусіль отримала «зарахована», вона різко змінила плани.

«Я зрозуміла, що після 11 років сидіння за партою не хочу провести так само ще шість», — каже Софія Шиляк, яка записалася на 10-місячні курси неформальної освіти в Українську академію лідерства (УАЛ), де вчать саморозвитку, залучають до соціальних проектів, спорту та волонтерства.

Про те, що останніми роками молоді люди частіше шукають нові шляхи розвитку, говорять і в самій УАЛ, де кількість заявок від випускників шкіл щороку зростає. «У минулому навчальному році Академія лідерства випустила 231 студента, на цей рік ми набрали вже 280», — розповідає керівник УАЛ Роман Тичківський. За його словами, цьогоріч під час вступу за одне місце боролися 14 кандидатів.

Минулого літа Шиляк усе-таки вступила на юрфак Києво-Могилянської академії, однак дівчина досі не впевнена, що це остаточний вибір. «Батькам сказала: якщо мені не сподобається перший семестр, навчання одразу кину», — говорить вона.

Відсутність пієтету щодо університетської освіти характерно для її друзів і однокласників. «Хтось брав три gap year після школи, хтось три рази вступав, змінюючи спеціальність від архітектури до психології», — згадує студентка.

Для багатьох із них університет — це просто додатковий курс, який ти можеш слухати, коли захочеш, уточнює вона.

Де вчать мислити

Експерти в галузі освіти уточнюють: найчастіше альтернативні варіанти навчання дають прикладні знання, але не вчать мислити. І навіть якщо в сучасних вишах не вчать деяких креативних професій, без класичної освіти високих результатів тут не досягти.

Так, міжнародна ІТ-компанія GlobalLogic Ukraine є прибічником вищої освіти і саме таких фахівців запрошує до себе на роботу. «З нашого досвіду, короткі програми не дають настільки фундаментальних знань, як академічна освіта, — пояснює координатор університетської програми GlobalLogic у Києві Ольга Курна. — Зокрема це стосується математики і розуміння алгоритмів».

Сьогодні компанія працює з 15 головними університетами в Києві, Львові, Харкові та Миколаєві — забезпечує їх лабораторіями та навчальними програмами, а також запрошує деяких їхніх студентів на роботу.

Крім того, експерти припускають, що в перспективі українську вищу освіту чекають істотні зміни. «Протягом найближчих 10 років онлайн-освіта і професійні висококонцентровані школи потіснять вищу освіту, — вважає Дробович. — Із понад 280 університетів у країні в кращому разі половина переживе цю декаду».

А ті виші, які залишаться, будуть потрібні і матимуть попит: без їхньої освіти не обійтися вчителям, юристам і вченим всіх напрямів.

«У передових країнах університети часто є тими, хто всі ці інновації придумує, — продовжує Дробович. — Якщо університет у нас стане творчою спільнотою студентів і викладачів із нормальними зарплатами, вони будуть на вістрі тих процесів, які змінюють світ. Вони не встигатимуть за трендами, а створювати їх. Тому Оксфорд або Гарвард ніколи не втратять кількості студентів».

Цей матеріал вперше було опубліковано в 31-му номері журналу НВ від 29 серпня.

Показати ще новини
Радіо NV
X