«Падіння відчули всі». Українські виробники меду втратили позиції на європейському ринку
Український мед втрачає позиції на ринку ЄС (Фото: Unsplash / Maja Jugovic)
Квоти та митні тарифи та Євросоюзу на імпорт заважають українським виробникам меду продавати свій товар у Європі.
Один з найбільших експортерів меду компанія Beehive, яка у 2024 році продала 9000 тонн продукції, у 2025-му планує реалізувати лише 5000−6000 тонн, повідомляє UBN.
Через мита український мед став занадто дорогим для європейських покупців і вони віддають перевагу дешевшій продукції з Китаю, Індії, Туреччини.
«Падіння відчули всі гравці ринку», — розповів Семен Гагарін, гендиректор Beehive.
У 2024 році українські експортери з січня до червня в середньому продавали по 8000 тонн меду щомісяця, зараз — лише 3500 тонн.
Експортери працюють на межі рентабельності вже не перший сезон, зазначає видання. Повна собівартість з доставкою до європейського клієнта складає близько $1,9, а середня ціна меду в Європі - $2−2,1 за кілограм. При цьому експорт до ЄС понад квоту обкладається митом 17,3%.
У Beehive бачать три шляхи виходу з кризи: консолідація ринку навколо великих гравців, диверсифікація (розвиток власного фасування та продажу в супермаркетах всередині країни) та прискорення євроінтеграції для отримання постійного безмитного режиму. При цьому попри складні умови на ринку Гагарін не виключає можливість розширення виробництва і купівлі ще одного заводу.
Як повідомлялося, 5 червня завершується пільговий режим у торгівлі України з Євросоюзом, який було введено у 2022 році. За словами прем'єр-міністра Дениса Шмигаля, сторони попередньо домовилися про те, що зона вільної торгівлі в обсязі квот 7/12 буде діяти до моменту внесення змін до статті 29 Угоди про асоціацію України з ЄС. Наразі вже ведуться перемовини стосовно внесення змін до Угоди.