Як образ власника впливає на його бізнес
Для чого потрібен потужний особистий бренд і які методи допоможуть його прокачати?
Останні декілька років я займаюсь супроводом бізнесменів, які стикнулися з необхідністю формування або покращення власного паблісіті. Загальний портрет мого клієнта виглядає так: успішний підприємець, який все професійне життя був сконцентрований на власній справі і намагався триматися в тіні. Бо навіщо вип’ячувати себе — мене і так всі кому треба знають. Навіщо вести соцмережі - я ж не блогер. Навіщо виступати на івентах — я ж не попзірка.
Але настає момент, коли людина розуміє, що залишаючись в тіні, вона програє своїм конкурентам, більш відкритим суспільству. Що можна не платити за розміщення інтерв'ю, а комунікувати із соціумом безкоштовно і більш ефективно. Що прокачаний особистий бренд потрібен не для того, щоб відчувати себе популярним, а для досягнення конкретних бізнес-цілей, які без нього досягнути або неможливо, або дуже складно. Тож для чого потрібен потужний особистий бренд і які методи допоможуть його прокачати?
Підтвердження експертності
Скажімо, я займаюся персональним PR (вирішив не вигадувати складні приклади) і зацікавлений в тому, щоб мої потенціальні клієнти вважали мене експертом в цій справі. Звісно, я можу написати у своєму біо в Facebook і LinkedIn хто я і як давно я цією справою займаюсь. Чи цього достатньо? Звісно ж, ні.
Тому я роблю наступні кроки. По-перше, пишу декілька авторських колонок, в яких ділюся своїм досвідом і даю експертні поради, які можуть бути корисні читачам (ось, наприклад, колонка, яку ви читаєте просто зараз). По-друге, домовляюсь про виступ на якомусь профільному івенті, де зберуться представники моєї цільової аудиторії. По-третє, спробую зробити декілька колаборацій із блогерами, що освітлюють галузь, в якій я працюю.
Звісно, здійснення цих і інших кроків потребує часу, енергії і налагоджених зв’язків. Але втілення особистої PR-стратегії - це марафон, а не спринт. І відповідно, результати від цієї праці ви отримуєте довгострокові, а не просто якесь точкове привернення уваги до своєї персони.
Захист бізнесу
Нещодавно один з моїх клієнтів стикнувся із спробою рейдерського захоплення його бізнесу. Цю проблему він, звісно, почав розв’язувати у правовому полі (і на щастя, доволі ефективно розв’язує), але лише цим не обмежується. Окрім державних інстанцій він активно комунікує із суспільством — за допомогою власних соціальних мереж. Тож за тим, як відбувається боротьба навколо його бізнесу, сотні тисяч українців можуть стежити «у прямому ефірі». І я впевнений, що цей розголос також певним чином сприяє відбиттю рейдерської атаки. Хоча, звісно, паблісіті не рятує від таких загроз, а лише якоюсь мірою заважає нападникам.
А що робити, якщо у вас немає сотень тисяч підписників в Facebook та Instagram? Використовувати інші канали — доносити свою позицію бізнес-виданням, залучати дружніх лідерів думок. Але не дай Боже розміщувати замовні статті у медіа або публікації на Телеграм-смітниках — такі рішення «смердять» за кілометр. Треба використовувати лише чесні методи, інакше інформаційне протистояння, в якому ви візьмете участь, ризикує перетворитися на романтичні стосунки жаби з гадюкою.
Страхування репутації
Цей пункт тісно пов’язаний із попереднім, але все ж таки це окрема історія. І якщо враховувати кількість зашкварів в нашому інфопросторі, історія ця досить розповсюджена. Уявимо ситуацію: розставання двох бізнес-партнерів. Уявимо також, що розставання це проходить не в мирному форматі, а в гучному і агресивному — із взаємними звинуваченнями і репутаційними втратами для обох сторін. А тепер питання: на чий бік стане громадськість у цьому конфлікті? Відповідь банальна: ми довіряємо тим, хто вже встиг завоювати нашу довіру раніше.
Тобто, на початку ми навіть не будемо ретельно вивчати деталі суперечки — ми одразу стаємо адвокатами того учасника конфлікту, якому в силу певних причин симпатизуємо. І вже з цієї адвокатської позиції ми будемо розглядати обставини конфлікту, якщо взагалі будемо. Довіряємо ми тим, кого знаємо. А знаємо ми тих, хто певний час до цього будував із нами стосунки — за допомогою соцмереж, публікацій в медіа, соціальних ініціатив і так далі.
Формування зв’язків
Грамотний PR — чи особистий, чи корпоративний — це завжди про особисті зв’язки, про знайомства, про нетворкінг. Тобто немає зв’язків — немає піару (або тільки за гроші, але це вже не PR в класичному розумінні цього слова). Ця історія працює і в інший бік: грамотно побудована PR-платформа залучає в вашу орбіту інших учасників — лідерів думок, які поділяють ваші цінності, партнерів, що зацікавлені у колабораціях тощо. Звичайно ж, не варто забувати й про залучення клієнтів. Хоча особистий бренд працює в цьому напрямі не так прямо як, наприклад, маркетингові інструменти, але безперечно, працює.
Тож люди тягнуться до тих, хто їм цікавий. До тих, чиї погляди вони поділяють. Але щоб люди цікавилися вашими думками і цінностями, ви як мінімум повинні ці меседжі артикулювати. Можливо, у вас дуже крутий і загадковий образ, але яка від нього користь, якщо його ніхто не бачить?
Ідейна спадщина
Що я залишу після себе? — таке питання рано чи пізно виникає як у підприємців, так і у митців (до речі, у цих двох співтовариств набагато більше спільного, ніж ми звикли вважати). І тут мова йде не просто про те, що залишиться після того, як життя закінчиться. А й про те, що залишиться, коли бізнесмен припинить керувати компанією (через вік або втому) і стане акціонером, передавши керування своїм дітям або молодшим партнерам. І це дуже серйозний виклик: як донести свої погляди і цінності до людей, що належать до іншого покоління, до іншого племені. Як розповісти про свій життєвий шлях, про шлях в бізнесі таким чином, щоб ця інформація не зникла в процесі гортання стрічки соцмереж?
Пишіть книгу, знімайте кіно, створюйте мультимедійні проєкти. Тобто, збирайте свої думки до купи та робіть це в форматі, зручному для сприйняття — для широкого кола читачів, глядачів, слухачів. Але це вже вищий пілотаж у галузі особистого піару. Хоча складно і ресурсно затратно — це, звісно, не значить «неможливо».