«Найскладніше запитання». Бізнес розповів, що думає про роботу в Україні на четвертому році вторгнення — опитування

8 липня, 13:53
Бізнес розповів, що думає про роботу в Україні (Фото: RonaldCandonga/Pixabay)

Бізнес розповів, що думає про роботу в Україні (Фото: RonaldCandonga/Pixabay)

Американська торговельна палата в Україні спільно з компанією-членом Палати Citi Україна, презентують результати опитування «Ведення бізнесу в воєнній Україні. Липень 2025».

Як повідомили NV Бізнес у прес-службі Американської торговельної палати, опитування має на меті представити поточний стан бізнесу в Україні, та дослідити поточні настрої, очікування та виклики, надаючи цінну інформацію для покращення бізнес-діяльності та прискорення відновлення країни.

Реклама

91% компаній-членів Палати продовжують повністю функціонувати в Україні після більш ніж 3 років повномасштабної війни росії в Україні, а 9% ведуть діяльність частково, демонструючи неймовірну стійкість та адаптивність. 74% мають гібридну модель роботи (офлайн і дистанційно), в той час як 20% повернулися до роботи в офлайн (в офісі), а 6% компаній обирають дистанційну модель роботи (домашній офіс).

Переважна більшість (88%) компаній-членів мають співробітників, що служать у лавах Збройних Сил України. 12% компаній повідомляють, що у них немає працівників, які наразі проходять військову службу.

Понад половина компаній-членів (53%) повідомили про пошкодження своїх заводів, фабрик, потужностей, складів або офісів внаслідок більш ніж трьох років повномасштабної війни росії проти України. Водночас 47% компаній зазначили, що їхні активи не зазнали фізичних пошкоджень.

Найскладнішим питанням опитування було питання безпеки та захищеності працівників. 40% респондентів зазначили, що всі співробітники їх компаній у безпеці. На жаль, були й болісні цифри: у 60% компаній були випадки отримання поранень співробітниками та у 46% компаній були випадки вбивства співробітників.

«Бізнес продовжує вірити в Україну. Компанії демонструють надзвичайну стійкість і гнучкість: 68% очікують, що їх фінансові показники залишаться стабільними або покращаться до кінця 2025 року», — зазначив Андрій Гундер, Президент Американської торговельної палати в Україні.

Переважна більшість (79%) компаній-членів повідомили про зростання або незмінні фінансові результати у ІІ кварталі 2025 року порівняно з аналогічним періодом 2024 року, тоді як 21% спостерігали падіння. Порівняно з довоєнним періодом у 2021 році, 66% компаній повідомили про зростання фінансових показників або незмінні результати в ІІ кварталі 2025 року, тоді як 34% про падіння.

Щодо фінансових очікувань на кінець 2025 року порівняно з кінцем 2024-го: 84% компаній очікують зростання або стабільних доходів до кінця року, і лише 16% очікують падіння. У відповідь на запитання щодо фінансових очікувань компаній на кінець 2025 року порівняно з довоєнним рівнем (2021 рік), 68% компаній-членів Палати очікують або зростання або стабільних результатів, тоді як 32% прогнозують падіння.

Компанії поділилися своїми планами на наступні три роки. Більше половини (53%) планують органічне зростання в межах поточної операційної діяльності, 37% планують розширення бізнесу шляхом капітальних інвестицій, запуску нових продуктів/послуг, та 2% розглядають придбання бізнесів в Україні.

«Я вражений неймовірною стійкістю українського бізнесу попри триваючу війну. Дійсно чудово, що 91% членів Палати продовжують працювати після більш ніж трьох років конфлікту», — прокоментував Олександр МакУортер, Співголова Ради директорів Американської торговельної палати в Україні, Голова Правління Citi Україна.

Найбільшими викликами для ведення бізнесу в Україні є безпека та захист співробітників — 83%, бронювання військовозобов'язаних співробітників — 66%, здоров’я та психічний стан співробітників — 55%, ракетні атаки росії на критичну інфраструктуру та бізнес-активи — 50%, залучення та збереження топ-кадрів — 43%.

Респонденти поділились очікуваннями щодо бізнес-клімату в Україні на кінець 2025 року. Більше половини (53%) компаній-членів Палати очікують, що умови залишаться без змін, а робота продовжиться у звичному режимі. У той же час, 29% очікують погіршення порівняно з 2024 роком. Шістнадцять відсотків передбачають помірне зростання, в той час як 2% очікуються суттєве відновлення.

70% компаній не очікують припинення вогню або значної деескалації у 2025 році. Натомість 30% висловлюють сподівання на прогрес у напрямку потенційного припинення вогню/деескалації.

Топ-3 кроки, які має зробити Уряд України, щоб суттєво допомогти бізнесу на місцях у 2025 році: посилити національну безпеку та оборону, а також розмінування території України (68%), забезпечити верховенство права, реалізувати реальну та ефективну судову реформу (53%), забезпечити передбачуваність та стабільність податкового законодавства (44%).

Компанії-члени Палати відзначають ключові чинники, які роблять Україну цікавою для існуючих та потенційних інвесторів, серед яких наступні: інвестиційні можливості на шляху до найбільшого економічного відновлення з часів Другої світової війни (зокрема через новостворений американсько-український Інвестиційний фонд відбудови) — 64%, вигідне співвідношення вартості оплати праці та рівня кваліфікації - 59%, масштаб ринку та процес вступу до ЄС — 55%, світовий лідер у сільському господарстві - 53%, та потужна оборонна промисловість — 45%.

Компанії визначили найбільш поширені бар'єри для участі в процесі відновлення. Серед них: нечітка законодавча база / умови проведення тендерів (60%), безпека об'єктів відновлення — (58%), відсутність інформації або прозорості щодо проектів (51%).

В опитуванні, проведеному з 11 червня по 1 липня 2025 року, взяли участь сто двадцять два генеральні директори та топ-менеджери компаній-членів Палати з різних галузей. 72% респондентів — це керівники компаній.

Американська торговельна палата в Україні є провідною міжнародною бізнес-асоціацією, яка служить 600 компаніям-членам в Україні з 1992 року, доносить об'єднаний голос американських, міжнародних та українських компаній, які інвестували більше 50 млрд доларів в Україну та залишаються вірними країні й зараз, під час війни.

Раніше повідомлялося, які ризики бізнес визнав найголовнішими у 2025 році.

Також NV писав про те, на що очікують українські компанії у 2025 році.

Показати ще новини