21,2 мільярда на людях, які не вміють рахувати. Тігіпко, Кацуба, екс-міністри і депутати — хто контролює ринок онлайн-позик в Україні - фото

21,2 мільярда на людях, які не вміють рахувати. Тігіпко, Кацуба, екс-міністри і депутати — хто контролює ринок онлайн-позик в Україні

17 жовтня 2021, 08:00

Дохід компаній, що видають мікропозики онлайн, за карантинний 2020 рік перевищив позначку в 20 млрд грн. За перше півріччя 2021 року десять найбільших гравців цього ринку отримали більше 643 млн грн чистого прибутку.

Уанет і ефіри українських телеканалів заповнені рекламою сервісів, які пропонують швидко і без клопоту позичити гроші. Поп-зірки і відомі актори рекламують дорогі покупки і безтурботне життя, які можливі завдяки легко доступним грошам.

Відео дня

Насправді мова йде про мікропозики — до зарплати або на новий гаджет. Більшість позичальників вважають, що зможуть повернути всю суму боргу за кілька днів, протягом пільгового періоду з малим відсотком. Однак, багато в підсумку залазять в борги на умовах, які складно назвати інакше, ніж потрапити на лічильник. НВ Бізнес вивчив ринок мікропозик онлайн, і тих, хто заробляє на людях, які готові позичати за всяку ціну.

Ринок масової фінансової безвіповідальності і десятки тисяч скарг

«Чому мікрокредити? У багатьох випадках це можна пояснити простою зручністю — гроші споживачеві потрібні саме зараз, і він обирає швидкий і досить доступний шлях їх отримання», — йдеться у звіті Мікрокредити: досвід споживачів проекту USAID «Трансформація фінансового сектора».

Дослідники пояснюють: часто-густо, маючи гостру потребу в грошових коштах, у споживача обмаль часу та немає знань, щоб розібратися в наданій фінансовою компанією інформації щодо кредиту. Ба більше, споживач часто не здатен прийняти інформоване рішення, яке базуватиметься на розмірі процентної ставки і загальній вартості кредиту, або не здатен визначити незаконні чи ризикові для нього умови в кредитному договорі.

«За період з липня 2020 року до серпня 2021 року (включно) до Національного банку надійшло понад 20 тисяч звернень, що стосуються мікрофінансових компаній. Це майже 60% від усіх отриманих Національним банком звернень споживачів. З них майже 10 тисяч стосуються правовідносин по кредитах мікрофінансових компаній, а десь 9000 — щодо неетичної поведінки при врегулюванні простроченої заборгованості», — пояснюють у Нацбанку.

За даними центробанку, найчастіше споживачі звертаються до НБУ з питань:

  • нарахування відсотків на прострочення, а також пені і штрафу протягом дії карантину, маскування пені та штрафу під відсотки з метою їх нарахування під час карантину;
  • недосконалої ідентифікації і верифікації при онлайн-кредитуванні, а отже, видачу кредитів шахраям на підставі вкрадених / підроблених документів, зламу особистих кабінетів;
  • нарахування відсотків, пені та штрафів військовозобов'язаним.

«Такі звернення враховуються при визначенні рівня ризику порушення законодавства щодо захисту прав споживачів фінансових послуг, який впливає на частоту перевірок фінансової установи», — кажуть в НБУ.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

У Нацбанку додають, що регулятор передбачив «окремі заходи впливу» на МФО — штрафи за кожен виявлений випадок (ненадання інформації про умови надання фінансових послуг в повному обсязі, неподання на вимогу споживача фінансових послуг проекту договору про фінансові послуги та ін.).

54000% річних: скільки насправді коштують мікрокредити

Діліться матеріалом




Радіо NV
X