Що стоїть за звільненням Балчуна - експерти

9 серпня 2017, 16:14
9 серпня голова правління Укрзалізниці (УЗ) Войцех Балчун подав заяву про відставку через особисті обставини

Про це повідомив прем'єр-міністр Володимир Гройсман на засіданні Кабінету міністрів у середу.

"Він прийняв це рішення абсолютно самостійно. Це його рішення, я його рішення поважаю", - пояснив він.

Відео дня

За словами прем'єр-міністра, найближчим часом буде оголошено новий конкурс, а тимчасово виконувачем обов'язків голови правління буде перший заступник міністра інфраструктури Євген Кравцов, який зараз очолює наглядову раду УЗ. Він уже очолював компанію в статусі в.о. до призначення Балчуна

Нагадаємо, 20 квітня 2016 року за підсумками конкурсу Кабмін призначив головою правління УЗ поляка Войцеха Балчуна, який в 2008-2013 роках керував польською залізницею PKP Cargo, де провів масштабну реорганізацію системи управління і вивів компанію на IPO, перетворивши PKP Cargo практично на конкурента німецького залізничного оператора Deutsche Bahn. У квітні 2012 року Балчуна також призначили головою правління польської авіакомпанії LOT.

За словами Балчуна, це була найскладніша і найважливіша місія в його житті. "Я розумів, що, в першу чергу, на мої плечі ляже тягар організації процесу керованості компанією. Ситуація, яку я застав, була набагато складніша, ніж можна було комусь уявити", - написав Балчун на своїй сторінці в Facebook.

На його думку, керівництву вдалося стабілізувати компанію, поліпшити всі економічні показники, підготувати п'ятирічну стратегію, відновити репутацію компанії на міжнародній арені, повернутися на шлях інвестицій і запустити нові пасажирські сполучення.

Про те, з чим пов'язаний відхід польського реформатора, чому Балчун залишає Укрзалізницю, незважаючи на поліпшення показників її роботи, і хто тепер має очолити залізничного монополіста, НВ Бізнес розповіли експерти

Дмитро Чурін, керівник аналітичного відділу ІК Eavex Capital

Звільнення Балчуна було закономірним. Все-таки закордонному менеджеру важкувато прийняти українські реалії, менталітет іншої країни. Напевно, коли він йшов на цю посаду, то очікував, що зможе зробити більше. А як ми бачимо, Укрзалізниця є досить неповоротким активом. Тому, найімовірніше, він не досяг тих показників, які сам собі поставив. Крім цього, у нього був відкритий конфлікт в Міністерстві інфраструктури. Я думаю, це справа більше ментального характеру. Тому поляку було важко прийняти ті умови роботи, в яких він опинився в останні два роки.

Призначення тимчасового в.о. керівника компанії з наглядової ради є цілком стандартною практикою. Я сподіваюся, у компанії з'явиться новий авторитетний, обраний на прозорому конкурсі, керівник. Тому що все-таки компанія є частково публічною, у неї є єврооблігації і їй приділяється багато уваги. Тому очолювати таку структуру має кваліфікований менеджер, і без приставки "виконувач обов'язків". Це має бути повноцінний керівник компанії.

Провести конкурс за прискореним сценарієм і знайти кандидата за 2-3 місяці цілком достатньо. А ось наскільки швидко відбудеться затвердження - це питання.

На мій погляд, нам варто ще раз спробувати знайти закордонного менеджера. Оскільки в Україні важко знайти фахівця, який не був би залучений в ті чи інші конфлікти інтересів. Тому є або політична приналежність, або приналежність до якихось бізнес-груп, або це виходець з якоїсь бізнес-групи. Завжди є певні фактори конфлікту інтересів.

Сергій Вовк, директор Центру транспортних стратегій

Зрозуміло, що це вже фінальна точка в такій розмові. Вже давно говорили про те, що Балчун, м'яко кажучи, не справляється зі своїми обов'язками. Відповідно, тепер в цьому питанні нарешті поставили крапку. А ось чи зробив це Балчун за своїм бажанням чи ні - це вже інше питання.

Показники роботи компанії, за словами Балчуна, зростають, але ж ми знаємо, що ринок говорить зовсім інше.

Зараз виконувачем обов'язків буде Кравцов. Залишається тільки гадати, чи буде проведено конкурс, як швидко, чи буде він успішно завершений? Тут питань теж дуже багато. Його, наприклад, можуть легко заблокувати в судах, що було вже не раз до цього.

Олександр Кава, екс-заступник міністра інфраструктури

З приводу заяви Балчуна про вихід компанії в прибуток, у цьому питанні, це радше умовні показники. Адже ці заяви зроблені на тлі невиконання плану з ремонту локомотивів і відсутність коштів для покупки нових вагонів і локомотивів. Питання, скільки компанія може функціонувати з умовним прибутком. Але я б не звинувачував у цьому Балчуна, оскільки проблема прибутковості або збитковості УЗ лежить у зовсім іншій площині, оскільки компанія не контролює свою дохідну частину, бо тарифи на послуги перевезення УЗ не встановлює.

Коли у компанії немає можливості впливати на свій дохід, то шукати винних у прибутковості або збитковості не зовсім правильно.

Щоб провести конкурс і вибрати нового керівника, буде потрібно не менше трьох місяців.

Я б не відсівав претендентів на посаду нового керівника за національною ознакою. Хоча громадянам України, які працювали на залізничному транспорті, набагато легше передбачити ситуацію в компанії, ніж іноземцям.

Першочергове питання, на мій погляд, полягає не в конкурсі, а в системі управління Укрзалізниці. По-моєму, вже всім стало очевидно, що система колективного управління залізниці не працює. Відповідно, необхідно змінювати принципи прийняття рішень в Публічному акціонерному товаристві Укрзалізниця.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X