Оцініть масштаби проблеми. В Укрзалізниці розповіли, скільки десятків мільярдів не вистачає компанії, щоб вижити у 2026 році
В Укрзалізниці розповіли про дефіцит ліквідності на 2026 рік (Фото: Укрзалізниця / Telegram)
Укрзалізниці для забезпечення стійкої операційної діяльності у 2026 році необхідно перекрити дефіцит ліквідності в розмірі близько 48,8 млрд грн.
Ця сума не враховує витрати на погашення євробондів, борг за якими планується реструктурувати. Про це заявив голова правління Олександр Перцовський, повідомляє Інтерфакс-Україна.
«Ми пішли на максимально збалансовану модель покриття цього дефіциту: частина забезпечується нашою внутрішньою оптимізацією, частина — тарифними рішеннями, і третя частина — державною підтримкою пасажирських перевезень. Інших реалістичних шляхів пройти ці роки в умовах війни немає», — підкреслив він.
За його словами, у 2025 році обсяг державного співфінансування пасажирського сегмента становитиме до 13 млрд грн, а у 2026 році зросте до понад 16 млрд грн.
Як зазначив Перцовський, загальний операційний збиток пасажирських перевезень становить близько 24 млрд грн на рік (13 млрд грн — далеке сполучення і близько 11 млрд грн — приміське), і якщо раніше його вдавалося перекривати за рахунок прибутку вантажних перевезень, то під час війни це неможливо.
Прибутковим є лише сегмент міжнародних пасажирських перевезень — у 2026 році він принесе 2,4 млрд грн.
Водночас Укрзалізниця прогнозує, що прибуток від вантажних перевезень зменшиться з 20,4 млрд грн у 2024 році до 3,2 млрд грн у 2025 році, а вже 2026 року буде зафіксовано збиток 0,6 млрд грн, який збільшиться до 4,8 млрд грн у 2027 році.
Причинами такої зміни прибутковості вантажних перевезень названо скорочення обсягів (вугілля — на 4 млн тонн, зерна — на 9 млн тонн), скорочення відстані перевезень, а також зростання витрат (персонал, електроенергія, фінвитрати) за умови замороженого тарифу.
Таким чином прогнозований чистий збиток у 2026 році становитиме 28,64 млрд грн.
Крім того, компанія очікує на 25,4 млрд грн критичних витрат з відновлення за обсягів амортизації 15,9 млрд грн, 6,4 млрд грн сплати відсотків за євробондами, 4,2 млрд грн погашення кредитів ЄБРР та ЄІБ, що разом і формує дефіцит ліквідності у 48 млрд грн.
У рамках власної оптимізації Укрзалізниця запропонувала майже 17 млрд грн економічного ефекту 2026 року, з яких 6,7 млрд грн уже враховано в проєкті фінплану компанії, а ще 10,2 млрд грн планується додатково завдяки скороченню адміністративних витрат, переданню непрофільних активів, роботі з вантажним ринком і збільшенню власних доходів.
Серед кроків з оптимізації:
— скасування 69 найбільш збиткових приміських маршрутів;
— індексація нерегульованих елементів (комісійний збір, сервісні послуги);
— гнучке динамічне ціноутворення на окремі сегменти, що має сумарно дати 6,9 млрд грн.
— оптимізація чисельності персоналу на 8,3 тис. працівників;
— об'єднання регіональних залізниць;
— оптимізація до 1,2 тис. км (менше 5%) мережі з відсутнім або мінімальним (1−2 пари приміських) рухом.
Серед заходів щодо збільшення доходів вказано також продаж металобрухту (понад 370 тис. тонн, що більше, ніж Укрзалізниця продала за останні п’ять років, і забезпечить компанії 28% ринку брухту), скорочення ремонтів пасажирських вагонів, регіональних поїздів, інфраструктури.
- Без підтримки не обійтися. Свириденко розповіла, скільки мільярдів бюджетних коштів піде на фінансування Укрзалізниці
- «Це тупиковий шлях». Промисловці відреагували на розмови щодо підвищення залізничних тарифів на вантажні перевезення — заява
- Програма УЗ-3000 для безкоштовних подорожей залізницею запрацює з 1 грудня — Свириденко
Як повідомлялося, заступник голови наглядової ради Укрзалізниці Сергій Лещенко заявив, що чистий збиток компанії за 9 місяців 2025 року становив 7,195 млрд грн.
За його словами, УЗ пропонує з 1 січня наступного року індексувати вантажні тарифи 27,5%, а з 1 липня — ще на 11%.