Відчиняйте, їжа! Скільки заробляють кур'єри Uber Eats і Glovo і хто найчастіше користується послугами доставки

24 березня 2019, 09:00

Столичним мешканцям до вподоби Uber Eats і Glovo — офісні клерки, бізнесмени і просто зайняті городяни дедалі частіше користуються подібними сервісами доставки готової їжі. Йдеться вже не про банальну піцу або суші — кур'єри доставляють клієнтам страви з кафе, мережевих ресторанів і закладів вищого рангу, мовиться у статті Світлани Угніви в новому номері журналу НВ .

21-річний киянин Іван Піддубний залишив столичний виш після півтора курсів навчання. Але в місяць він заробляє як кваліфікований офісний фахівець  приблизно 16 тис. грн. Або майже 100 грн на годину, залежно від кількості замовлень.

Відео дня

Працює Піддубний не головою, а ногами. І головний його інструмент за плечима  об'ємний рюкзак жовтого кольору з написом Glovo.

Саме так називається іспанський сервіс з кур'єрської доставки товарів до 9 кг, зокрема готової їжі, який в жовтні минулого року почав працювати в Києві. Справи в іспанців пішли вгору: їх кур'єри з яскравими незграбними рюкзаками  піші, на велосипедах або на моторолерах  вже стали частиною звичного міського пейзажу столиці. Особливо багато їх біля ресторанів мережі McDonald's: вони збирають тут замовлення і доставляють клієнтам.

Glovo уклав договори на доставку їжі не тільки з McDonald's, а й із сімома сотнями інших ресторанів і магазинів. Іспанський сервіс декларує, що доставляє всі категорії споживчих товарів, але основна маса замовлень  саме готова їжа.

"Я  піший кур'єр: за день находжую цілі марафони,  розповідає Піддубний й уточнює:  Помірковую над тим, щоб пересісти на велосипед". А відтак він зможе оформити більше замовлень і робити це швидше.

Киянин Іван Піддубний, кур'єр Glovo, за день приносить 12-14 замовлень. Ходить забагато, та й заробіток пристойний — майже 16 тис. грн на місяць (Фото: НВ)
Киянин Іван Піддубний, кур'єр Glovo, за день приносить 12-14 замовлень. Ходить забагато, та й заробіток пристойний — майже 16 тис. грн на місяць / Фото: НВ

Компанія обіцяє доставити клієнту замовлення протягом 45 хвилин, розповідає Дмитро Расновскій, менеджер українського представництва цієї компанії.

На столичний ринок місяць тому вийшов і конкурент Glovo в Європі  американська Uber Eats. Принципи її роботи аналогічні, але вона обіцяє доставляти замовлення за 35 хвилин.

Поява світових гравців в Україні не випадково: ринок доставки готових страв із закладів громадського харчування зростає зі швидкістю 10-20% на рік. За підсумками 2018-го його оборот сягнув 75 млн євро, або близько десь 12% всього ресторанного ринку країни. Так його оцінюють фахівці вітчизняного інтернет-сервісу Eda.ua  одного з найбільших гравців у цій сфері, який почав роботу чотири роки тому.

Якщо раніше замовлення готової їжі в Україні означало в основному дистанційне придбання піци або суші, то нині кур'єри доставляють практично все: починаючи з фастфуду і закінчуючи стравами з преміальних ресторанів.

Більшу частину замовлень (75%) клієнти здійснюють безпосередньо в закладах, телефоном або через інтернет-сайти ресторанів, розповідає Євген Казанцев, гендиректор Eda.ua. У цьому випадку за доставку клієнт, як правило, не платить. Решта 25% припадають на так звані агрегатори  компанії, які доставляють страви з великого переліку закладів. Тут вартість роботи кур'єра може стартувати від 20 грн за замовлення.

Компанія Казанцева якраз і є таким агрегатором, до якого залучено 1,5 тис. закладів. При цьому загальна кількість унікальних клієнтів Eda.ua становить 400 тис. осіб, й останні кілька років їх чисельність зростає зі швидкістю 30% на рік.

За словами Євгена Казанцева, гендиректора Eda.ua, кількість клієнтів, що замовляють готові страви за допомогою його компанії, дедалі зростає (Фото: НВ)
За словами Євгена Казанцева, гендиректора Eda.ua, кількість клієнтів, що замовляють готові страви за допомогою його компанії, дедалі зростає / Фото: НВ

Про ці останні роки згадує і Ольга Насонова, засновник компанії Ресторанний консалтинг. За її словами, саме в цей період показники доставки їжі з ресторанів і кафе почали стрімко зростати.

Тепер на цей ринок споглядають навіть ті, хто раніше був по інший бік,  ресторатори. Наприклад, Дмитро Борисов, співвласник компанії Сім'я ресторанів Дмитра Борисова, жадає доставляти клієнтам їжу зі своїх закладів. Ринок готовий, впевнений він. На реалізацію цього проекту він має намір витратити 2-2,5 млн євро.

Красиво харчуватися не заборониш

Поява в Україні Glovo і Uber Eats  це відгомони великої хвилі на світовому ринку доставки їжі. Адже цей сегмент щорічно додає 20-30%, зазначає міжнародна консалтингова компанія McKinsey в огляді ринку food delivery.

"Люди стають більш інтровертними, іноді взагалі не мають бажання кудись виходити",  пояснює тренд Насонова.

За даними звіту Покоління від консалтингової компанії Technomic, керують цим процесом люди, що народилися на межі століть. Так, покоління Z, тобто ті, хто з'явився на світ Божий у другій половині 1990-х  першій половині 2000-х, в 38% випадків обирають доставку готових продуктів або страв, а мілленіали  тобто ті, чия юність припала на початок XXI століття,  в 30% випадків.

А ось їхні батьки  покоління X і бебі-бумери  їжу додому або в офіс замовляють у 3-6 разів рідше.

Сервісам доставки, як у глобальному, так і в українському масштабі, сприяє проникнення інтернету, особливо мобільного. І хоча більша частина замовлень здійснюється офлайн, частка інтернету, зокрема мобільного, зростає.

Українські експерти помітили, що географічні зони найбільш частих замовлень збігаються з мапою покриття мобільного швидкісного інтернету 3G і 4G, доступного, як правило, в мегаполісах країни. Так, за даними сервісу Eda.ua, який працює в 29 містах, 80% замовлень, що надходять до них, припадає на п'ять населених пунктів: Київ, Харків, Дніпро, Одесу та Львів. Причому майже 60-65% з них надходить на Eda.ua з мобільних пристроїв.

Тому то Glovо, за словами Расновского, почавши зі столиці, в перших числах березня з'явився і в Харкові. А тепер ще й в Дніпрі. А в II кварталі року іспанці планують провести експансію ще в кількох великих містах країни.

Великі населені пункти привабливі не тільки своєю розвиненою інтернетизацією  в них зосереджено найбільш платоспроможне населення. А високий добробут  чи не найважливіший фактор, що стимулює ринок доставки готової їжі, впевнена Насонова. Вона зазначає, що як тільки курс гривні демонструє падіння, а доходи зменшуються, постачальники їжі одразу втрачають заробіток.

Відіграє свою роль і така дрібниця, як звичка. Для тих, хто вже спробував доставку їжі, подібний сервіс стає звичайною справою. Таким чином до процесу залучаються нові замовники. "Якщо раніше повернення клієнтів [тих, хто, скориставшись сервісом, робить це знову] була на рівні 10-15%, то зараз цей показник сягає десь 20-25%",  пояснює Казанцев з Eda.ua.

Розвиває доставку такої неочевидний для цієї галузі фактор, як зростання кількості особистих автомобілів. Через затори в містах стає складніше пересуватися, а люди дедалі більше цінують власний час, каже Андрій Курський, генеральний директор Zakaz.ua. Його компанія теж доставляє їжу, але не готову, а з супермаркетів. За останні два роки обсяг замовлень у неї зріс на 300%.

А ще для цього ринку важливі невеликі форс-мажори. За словами Казанцева, за сильного дощу або снігу одразу зростає кількість замовлень. Аналогічно впливає на поведінку клієнтів і спека.

Звичка зайнятих людей

Київська підприємниця Олена Слободянюк наприкінці грудня 2018-го вирішила схуднути і привчити себе до здорової їжі. Перед новорічними святами на приготування такої їжі у неї часу не знайшлося. І вона скористалася сервісом Podoba.

Вартість харчування на день стартує там з 450 грн. Набір складається із страв, розрахованих на п'ять прийомів їжі. "Спочатку здалося, що задорого, розповідає Слободянюк.  Але, як виявилося згодом, вийшла економія часу на приготування і закупівлю ". У послугу входить ще й консультація дієтолога. Завдяки всьому цьому бізнесвумен вже в перші два дні, харчуючись стравами від Podoba, схудла майже на 2 кг.

Споживачі, на кшталт цієї столичної підприємниці, дають життя вузькоспеціалізованій, але вельми перспективній ніші постачальників збалансованого харчування. За спостереженнями Наталії Подоби, засновниці сервісу, який спокусив Слободянюк, за один лише 2018 рік у столиці з'явилося шість компаній, що працюють в цій сфері, а з початку 2019-го  ще чотири.

Але ринок загалом рухають не шанувальники дієт, а пересічні зайняті городяни. Як розповідає Казанцев з Eda.ua, пік замовлень у них припадає на період з п'ятниці до неділі, з 17:00 до 21:00.

І в цьому українці дотримуються глобальному тренду: згідно з даними дослідження McKinsey, 74% замовлень на доставку їжі в світі припадають саме на уїк-енд.

Їжа  рухома сила ринку

Сфера швидкого харчування, що самотужки доставляється до клієнтів, в країні лише формується, впевнений Казанцев. А тому ринок доставки продовжить свій розвиток,  за оцінками Насонової, йдеться про щорічну надбавку 20%.

"Ми вважаємо, що український ринок має величезний потенціал зростання",  заявив нещодавно Рамі Ель-Рафаю, менеджер Glovo із запуску нових ринків, в інтерв'ю Ain.ua.

Він пояснив свою впевненість тим простим фактом, що переважна більшість українців воліють самі готувати їжу. І ресторани вони відвідують не щоб поїсти, а просто "посидіти". Ель-Рафаю переконаний: щойно ураїнці оцінять можливість отримати за 30-40 хвилин обрану ними їжу, ця національна звичка зміниться на користь готових ресторанних страв.

Відіграватиме свою позитивну роль активне проникнення інтернету, вважає Казанцев. Зараз доступ до Всесвітньої мережі мають 65% українців, це майже 20 млн осіб. З них 3-4 млн замовляють сніданки, обіди або вечерю із закладів громадського харчування.

Розширює ринок і поява сервісів на кшталт Glovo і Uber Eats,  завдяки їм ресторанний бізнес теж зможе розвиватися швидше, пропонуючи споживачам дедалі більший вибір.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X